Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest JEJ

En perfekt morgen!

Anbefalte innlegg

Dagen idag har startet perfekt!

Solen skinner, bar asfalt, kaffe på termos og jeg har vært på Rudskogen og kjørt 156 GTA sammen med Øyvind I.

FYTTIINNIHELVETEFORENBIL!!!!

gid alle dager var som denne!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen her leser svenske BILSPORT. Der har man over lang tid testet biler i såkalt Superstage, som er en krevende løype med kjeglekjøring på bane. Der er forøvrig rallyesset Thomas "Gullabo" Jansson som sitter bak rattet i disse testene.

156 GTA ble testet der for noen numre siden med tiden 1.36.

Rekorden er 1.23 satt med en gammel Audi quattro (rallybil)

Bilsports for tiden egne prosjektbil; en gammel Kadett GSI har satt tiden 1.32 (bilen er bare modifisert med senkesett, polyurethan foringer og 17 tums hjul med feite dekk).

Volvo S60T5 har forøvrig samme tid som GTAén. Og en rekke Audier og BMWér har mye bedre tider enn Alfaen.

Synd å si men konklusjonen her er at Alfa 156 GTA ikke er noen spesielt rask bil på krevende bane.

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tron. 156 GTA er ikke den perfekte banebilen, og det har heller Alfa Romeo ønsket å bygge. En 156 2.0 med turbo hadde gjort det bedre på grunn av mindre vekt forran.

GTA'en understyrer i de skarpeste svingene, men har likevel en bra balanse. Vi fikk også en av instruktørene til Huismann Racing til å ta noen runder. Resultat : ;D

Det er en veldig morsom bil, men det finnes raskere biler. En BMW 330 vil kunne kjøres raskere rundt Rudskogen (og har også blitt testet raskere andre steder), men er en lite spennede opplevelse (også i deres øyne).

Jeg har tilgode å teste en spennede Audi (inkludert S4 og TT)

GTA'en har fler kvaliteter, men det vil jeg komme tilbake til i Alfanytt.

Hilsen

Øyvind

som har mange mil igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa er fett... det er ikke det, men jeg ser ikke poenget med 156 GTA. Betale skjorta for en bil som er tung i trynet, understyrer, ikke er spesielt rask på bane, og blir forbikjørt av gamle rustne 150 hesters Kadett GSIér til 30 lapper.

Klart det er tøft å stå å sparke på dekket og fortelle om de 250 hestene og 6éren på 3,2 liter, men det alene er ikke på langt nær nok til å forsvare prisen for en bil som ikke er i nærheten av ekstreme prestasjoner! Og dessuten, folk flest ser ikke forskjell på en GTA og en Skoda Octavia. Så penisforlengerfaktoren er ikke så veldig høy heller.

Er man ute etter alfa med prestasjoner, bygg heller om en annen modell til en brøkdel av prisen. Er man ute etter status, kjøp heller en Mercedes for tilsvarende penger.

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart en trimma gammel bil med optimlisert understell vil kunne kjøre fra de fleste moderne standardbiler på en bane. En gammel trimmet 3-serie vil klart kunne gjøres raskere enn en ny 330, men det en annen greie.

GTA'en må sammenlignes med andre nybiler.

Jeg ville heller ikke kjøpt en ny GTA, 330, Impreza for den saks skyld. Det blir litt mye penger ut av vinduet.

De som ønsker potensforlenger kjøper med få untakk ikke ALfa Romeo, av to årsaker: 1) De vet ikke så mye om AR ,2) menigmann vet heller ingen ting.

Punkt 2 er det viktigste for posørene.

Skal du kjøre virkelig fort på bane så må du uansett modifisere en god del på de fleste biler. Alt er ett kompromiss fra leverandør.

hilsen

Øyvind I

00 156 1.8 TS Sportwagon

85 mod GTV6 3.0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Gatebil (er det ikke det navnet er?) var det en gammel Golf type 1 som var den raskeste (ivaffal en av de raskeste) bilen. Antall HK: 112. Men bilen var strippet for dilldall og understellet optimalisert.

Hvis Alfa, Bmw etc. ønsker å bygge en bil som går raskest på bane ville de gjort helt andre ting enn hva de gjør i GTA, M3 etc. Det er altså helt andre parametre som er vesentlig når GTA, M3 etc. lages.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kalle, kort og greit helt enig.

I england finnes det for øvrig en del firmaer som jobber etter det prinsippet bl.a. Westfield som lager Lotus Super 7 baserte doninger tilen rimelig penge. Det finnes mengder.

Hilsen

Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var det ikke GTA ´en jeg ville kommentere, mere en stemningsforklaring på en alfafreaks fortrefflige morgen.

Det er ikke Alfaenes skyld at den er dyr, konkurrenter i samme sjikt koster skjorta de også, men:

1: Alfaen er lekker!

2: SW til og med litt praktisk

3. VELDIG FET lyd!

4: Mer enn bra nok spark!

5: Det du trenger av utstyr inkl. i prisen.

6. Meget bra veiholdning, at den er "tung i trynet" er jeg ikke enig i.

Hadde jeg hatt kronene hadde de sittet løst hvis jeg skulle innvestere i bil i denne prisklassen, landeveislokomotiv, komfortabel og prek som den er.

Hadde jeg hatt enda mer penger hadde kjøpt en Catheram Seven med sinna Cosworth-motor, så hadde det gått fort på bane også....

;D

Men når alt kommer til alt er smaken som baken, delt på midten....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...