Gå til innhold
Dysan

Tips på justere lys på Bertonen

Anbefalte innlegg

Hei,

Fjærn lysene mine trenger skikkelig justering på Bertonen min og mener jeg har sett at en kan stille lysene (grovt) ved å stå x antall meter fra en murvegg.

Er det noen som har oppskriften??

Dysan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du separate lykter for fjernlys? Men uansett, her er garasjemetoden for grov lysjustering:

1. Parker bilen med fronten 8-10 meter fra en vegg

2. Mål opp disse avstandene på bilen: fra bakken opp til senter på nærlyset og senter på bilen til senter på nærlyset. Gjenta for eventuelle lykter for langlys

3. Dra en horisontal linje på veggen, i samme høyde som avstanden fra bakken til senter i nærlys

4. Sett merker på linjen i henhold til målingene i punkt 2

5. Slå på lysene og juster dem inn etter merkene på veggen. "Knekken" i lyset skal være omtrent midt i merkene, både horisontalt og vertikalt

OBS: ha full tank og få noen til å sitte i forsetene om du kan. Hvis ikke, juster lysene litt lavere enn merkene. Om du har gjort alt riktig skal lysene bli lavere og lavere etterhvert som du rygger bort fra veggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :D :D :D :D :D

Da har jeg justert etter best evne og det ble bra. Har byttet de innerste lampene og nå lyser det bedre ja.

Det er 4 lamper og nærlys på de største lampene og fjærnlys på de mindre som står innerste.  Lyspærer er H1 på 55w som er både på  nær og fjærnlys. Er det rett? Hvilke styrke skal det være på pærene?? Har ikke noe teknisk info som jeg kan sjekke, men håper det er noen som kjener dette?

Dysan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...