Gå til innhold
dan668s

Hjelp!! Trenger råd til å få demontert bakre stab.stag GTV6

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg begynte ved friskt mot grytidlig idag, og det første jeg fikk gjort var å bytte toppdeksel-pakningen på V6'ern, da den ene siden hadde en sprekk i pakningen som forårsaket en liten oljelekkasje.

Dette gikk som som en drøm, så jeg var ved godt mot da jeg bestemte meg for å demontere det orginale stab.staget bak for å erstatte dette med et litt grommere/stivere stab fra Performatek.

Alle boltene som holder staget er nå løsnet fra bilen, slik at staget er i praksis løst.

Problemet mitt er at jeg ikke får av de 15-20cm lange boltene (endeledd?) som feste staget til nedre bærearm.

Uten av få av disse så ser jeg ingen mulighet til å få staget ut, da det blir helt umulig å "tre" staget ut av posisjon uten at disse boltene stopper i enten eksos, drivaksler eller stanger i gulvet.

Er det noe jeg ikke har tenkt på? Må jeg demontere noe mer for å få ut det bakre stab.staget?

Eller er eneste mulighet å klare å få av disse boltene?

Det kan se ut som om disse boltene får igjennom en hylse som låser den fast til staget via noen store skiver. Sjansen er nok stor for at denne hylsa er rustet fast til bolten?

Noen mer erfaring med dette som kan gi meg noen hint? Alle tips mottas med stor takk  :)

Alfahilsen,

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen som har demontert bakre stab.stag tidligere på en 116-serie, og ikke skjønner hva jeg mener så gi meg beskjed i denne tråden.

Da kan jeg få tatt et bilde av hvordan det ser ut nå, så kanskje problemet blir enklere å forstå  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ned med triangelet! Løstne boltene som holder dette i bakkant, og slipp rolig ned med jakken!

Hei,

Takk for tipset!

Det hjalp i hvert fall litt, nå er det en teoretisk mulighet til å få ut stab.staget  :)

MEN, det jeg lurer på er:

- Skal det være mulig å få av boltene i enden av de orginale stab.stagene, eller er disse presset på for aldri å kunne taes av???

Jeg mener da disse boltene/endeleddene:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=8254&g2_serialNumber=1.jpg

Mine sitter dønn fast i det orginale stab.staget, og med disse fortsatt på så virker det umulig å driten ut av bilen uten å ty til vinkelsliperen, selv med triangelet senket...  :-\

Fortsatt noe jeg ikke har forstått, eller skal det være mulig å få demontert disse boltene/endeleddene?

Edit: På bildet kan det se ut som om det er en hylse som går rundt mutteren, på mine så ser "hylsa" og bolten ut til å være en enhet.

Kommer dette av 23 års rust og korrosjon, eller er disse faktisk en enhet på orginaldelene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være mulig å skru de av ja.. men er de gamle og fæle så skjær de av, og kjøp nye fra IAP! ;)

Takk Ola!!

Det var det jeg regnet med  :)

Vel, det tar jo fort 2-3 uker før disse ankommer Norge, og da har jeg startet ferien så da får jeg ikke kjørt GTV6 på nærmere 6 uker  :-\

Jeg tror jeg velger å kjøpe fra Performatek, da disse er tilpasset det staget jeg har kjøpt.

Er det noen som har disse delene liggende, men som ikke har tenkt til å montere riktig enda?

Jeg betaler godt for disse, og bestiller nye i mellomtiden slik at ankommer så raskt som mulig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jo samme problem på min, men jeg fikk løstnet lenkarmene.

Har erstattet mitt med et preformatekstag identisk det du har med samme foringer og lenkarmer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Dan.

Ta en tur på Tess / Industrisenteret og kjøp en 8mm gjengestang samt en stubb hydraulikkrør som passer utenpå gjendestangen.

Da har du alt som trengs for å lage nye bolter, kapp til etter mål fra de orginale.

Mvh H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Dan.

Ta en tur på Tess / Industrisenteret og kjøp en 8mm gjengestang samt en stubb hydraulikkrør som passer utenpå gjendestangen.

Da har du alt som trengs for å lage nye bolter, kapp til etter mål fra de orginale.

Mvh H.R

Hei!

Takk for godt tips Hans Rune.

Jeg satt å tenkte at noe slikt måtte være mulig å få laget selv, men var litt usikker på å hvordan jeg skulle gå frem.

Jeg har imidlertid bestilt nytt sett fra Performatek, og er så heldig at Vegard (U5) sender meg sitt sett som han har liggende slik at jeg slipper å vente på den trege postgangen fra USA.

Det er sikkert mange andre som har god nytte av tipset ditt  :)

Takk også til Vegard som hjelper meg slik at jeg slipper å gå ukesvis uten GTV6  8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...