Gå til innhold
Gjest goppus

Regler for bur - Nå med avklaring

Anbefalte innlegg

Det har vært noen uklarheter rundt "selvbyggerbur" og reglementet, og dette har blitt diskutert her:

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=24796.30 og her: http://cuoresportivo.no/index.php?topic=24364.15

Kort oppsummert, har diskusjonen handlet om "demonterbare forbindelser" av typen 253-31 og 253-32 er godkjente forbindelser mellom "langsgående bøyler" (den som går opp A-stolpen og langs tak) og "hovedbøyle"

Jeg har diskutert tolkningen av reglementet med Hans Rune og Stian, og kom frem til at disse fremdeles er godkjent i følge lovteksten under.

"11.2.2.7 Demonterbare forbindelser

Dersom det anvendes demonterbare forbindelser i konstruksjonen, må disse overensstemme

med FIA-godkjent type (se tegn. 253-27 til 253-37). Disse kan ikke sveises fast. Skruer og

bolter skal ha tilstrekkelig minimumsdiameter og være av best mulig kvalitet (ISO 8.8 eller

bedre). Demonterbare forbindelser kan ikke benyttes som en del av hoved- front- og

sidebøyler fordi de kan medføre deformering. Slike forbindelser er kun ment for tilleggsstag

til veltebøylene og for montering av langsgående bøyle  til en hovedbøyle (tegn. 253-4). I

sistnevnte tilfelle skal det ikke benyttes fester som vist i tegn. 253-30, 253-33 og 253-37."

Etter avtale med Hans Rune og Stian, tok jeg kontakt med Jenssen hos NBF som er ansvarlig for sikkerhetsreglementet. Jeg hadde personlige motiver for å få klarhet i dette, for jeg skal bygge om et bur i egen bil. Etter e-post og telefonsamtaler med Jenssen, fikk jeg bekreftet at vi tolket reglementet riktig, og litt mer bakgrunnsinformasjon og tips.

De "demonterbare forbindelsene" av typen 253-31 og 253-32 har såkalte "løse hylser", og dette har vært emne i diskusjoner innad i NBF. Grunnen til dette, er at denne type forbindelse har vært brukt i skjøter på "langsgående bøyle" et godt stykke fra "hovedbøyle". Dette blir å anse som en "skjøt" og ikke en "demonterbar forbindelse", noe som (med rette) blir tolket på forskjellige måter i reglementet. For at denne forbindelsen skal gi nødvendig styrke må den monteres nærme hovedbøylen, og NBF har nå tolket forskjellen mellom "skjøt" og "demonterbar forbindelse" med at det maks skal være 50 mm. fra hovedbøylen til forbindelsen (Se vedlagt bilde(og legg merke til at boltene er montert feil på denne skissen)).

Jenssen påpekte at enkelte hadde sveiset fast den "løse hylsen" i "langsgående bøyle", fordi de trodde dette ville bli en godkjent skjøt, men dette er ikke en riktig måte å gjøre det på. Hvis man skal sveise fast den ytre hylsen, skal det gjøres slik som f.eks. type 253-34, hvor den sveises fast i selve hovedbøylen.

Han påpekte også at det kunne være maks 4 "demonterbare forbindelser" mellom "langsgående bøyler" og "hovedbøyle". Dette er ment for kontruksjoner hvor man f.eks. har et skråstag mellom "hovedbøylen" og "langsgående bøyle". Demonterbare dørstag er ikke en del av denne konstruksjonen, og forbindelser mot hovedbøylen for slike stag er omtalt i eget reglement.

Det er også greit å nevne at tegningen for forbindelsen 253-31 viser at minimumslengde for hylsen må være 144 mm., men maks lengde ikke er angitt. Her praktiseres det som står i lovteksten for "Rallycross Supernational", som er 200 mm.

For bur med FIA-dokumentasjon gjelder ikke noe av kravene og problemstillingene over.

Jeg håper dette er oppklarende, og at "ballen nå er død". Lykke til med forberedelsene til neste løp :)

Hilsen Marius Sorteberg, Assisterende teknisk kontrollant

post-0-14779325689085_thumb.gif

post-0-14779325689277_thumb.gif

post-0-1477932568972_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var godt å høre Marius!

Takke og bukker så meget for at du tok deg tid til å finne ut av dette for oss.

Da var det som han bur-byggern jeg snakket med sa da, han stusset fælt på det når jeg la fram problemstillingen vår...

Har laget en revidert illustrasjon til deg Marius, slik at boltene er på riktig plass  ;D

Illustrasjon fjernet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har valgt å bruke denne på min bil. Regner med at denne enda er lovlig da, etter dine beskrivelser. Så på denne som den mest sikre også med tanke på demonterbart bur.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9624&g2_serialNumber=1.jpg

En ser det såvidt på bildet av buret mitt her:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9606&g2_serialNumber=1.jpg

For de som lurer så har jeg  brukt denne feste anordningen til dørstagene. Også etter reglene slik jeg tolker dem:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9614&g2_serialNumber=1.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9622&g2_serialNumber=1.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9626&g2_serialNumber=1.jpg

Og for de som vil lese litt mere om burbygginga mi kan de lese og se flere bilder her:

http://u5.no/index.php?topic=47.0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har valgt å bruke denne på min bil. Regner med at denne enda er lovlig da, etter dine beskrivelser. Så på denne som den mest sikre også med tanke på demonterbart bur.

Så vidt jeg har forstått det er dette helt korrekt hvis man ikke har løsningen med hylse som Gopp viser til. Blir denne løsningen også på min siden jeg måtte delvis lage nytt bur uansett.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det som han bur-byggern jeg snakket med sa da, han stusset fælt på det når jeg la fram problemstillingen vår...

Har laget en revidert illustrasjon til deg Marius, slik at boltene er på riktig plass  ;D

Takk for pene ord, og at du oppdaterte skissen som jeg har "rappet" fra deg. Den er nå likevel ikke i henhold til reglementet, for om man bruker M8-bolter, skal disse monteres i kryss (se tegning 253-31). En variant er å bruke M10-bolter, og da holder det med en bolt i hver ende av hylsa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ser det såvidt på bildet av buret mitt her:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9606&g2_serialNumber=1.jpg

For de som lurer så har jeg  brukt denne feste anordningen til dørstagene. Også etter reglene slik jeg tolker dem:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9614&g2_serialNumber=1.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9622&g2_serialNumber=1.jpg

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9626&g2_serialNumber=1.jpg

Og for de som vil lese litt mere om burbygginga mi kan de lese og se flere bilder her:

http://u5.no/index.php?topic=47.0

Hei U5.

Jeg ser ikke noen opplagte feil i metodene som du har brukt i buret, men har heller ikke studert det nøye. Bilsportboka er ganske "tung" å lese, men NSR-304 (http://bilsport.no/uploads/nsr_304_generelle_tekniske_sikkerhetsbestemmelser_rally-og_hastighetslop_2009.pdf) er egentlig tydelig nok.

Jeg vil presisere at min "oppklaring" med NBF kun gjaldt den "demonterbare forbindelsen" mellom "langsgående bøyle" og "hovedbøyle". Vi diskuterte ikke andre ting enn dette, og jeg vil ikke uttale meg om noe annet her fordi jeg ikke er en NBF-oppnevnt  teknisk kontrollant. Kort oppsummert kan man si at for denne eksplisitte forbindelsen, er  alle typer av forbindelser fra 253-27 til 253-37, bortsett fra 253-30, 253-33 og 253-37 godkjent, hvis de er riktig utført. Du har merket din type forbindelse "253-45", men den er egentlig "253-35" (og dermed godkjent).

Alle andre spørsmål om bur og teknisk reglement må dere ta med Hans Rune og Stian, eller NBF direkte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for pene ord, og at du oppdaterte skissen som jeg har "rappet" fra deg. Den er nå likevel ikke i henhold til reglementet, for om man bruker M8-bolter, skal disse monteres i kryss (se tegning 253-31). En variant er å bruke M10-bolter, og da holder det med en bolt i hver ende av hylsa.

Er det slik du mener da?

For korrekthets skyld ::)

post-1442-14779325691542_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er tyngst, 4 M8 bolder eller 2 M10?

JE

;D ;D ;D ;D seriøs letting på gang  :D - kutte smørret på brødskiva hjelper også  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JE

1 M8 x 70mm med 45mm gjengefritt parti + 1 stk M8 nylonmutter: 35 g

1 M10 x 70mm med 40mm gjengefritt parti + 1 stk M10 nylonmutter: 61 g

Da sparer du 18 gram per side/hylse ved bruk av 2 M10 bolter!!  :o

Det lønner seg å ha en brevvekt i nærheten når man driver med racing ;D

Obs: Har ikke veid eventuelle skiver!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nå har jeg vært i garasjen og jobbet flere kvelder og levd på nudler siden jul. Sparer tom. noen gram på å gå ned i størrelse på kjøredressen!

Tror det blir 2 M10 bolter, sparer noen gram der + at disse sitter høyt oppe og påvirker krengingen negativt.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JE

M8 x 70mm = 31.6 g/stk

M10 x 70mm = 52,8 g/stk

Muttere:

M8 = 5,2 g/ stk

Ernestus var kjappere, men jeg tok med skiver ;D

M10 = 11,6 g/stk

Skiver(anntar kun en skive pr bolt, d.v.s under mutteren)

M8 = 1,8 g/stk

M10 = 3,6 g/stk

Total vekt blir da:

M8 (4 stk) 154,4 g/sett

M10 (2stk) 136 g/sett

M10 er altså 18.4 g lettere / skøt en M8 ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Friskt jobbet folkens! fant også ut at jeg sparer nesten en kilo på å kjøre med motoroljen på minimumsmerket... ;)

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Friskt jobbet folkens! fant også ut at jeg sparer nesten en kilo på å kjøre med motoroljen på minimumsmerket... ;)

JE

Haha ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for at du rettet tegningen Fredrik. Den første tegningen poengterte dette med avstand veldig fint, men det er fort gjort at noen misforstår konstruksjonen av en forbindelse, og da skal i alle fall ikke jeg har skylda for den misforståelsen :)

Selv har jeg nå gått bort fra alle teorier om letting og tekniske forbedringer, og satser alle krefter på å faktisk få bilen klar til start.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for at du rettet tegningen Fredrik. Den første tegningen poengterte dette med avstand veldig fint, men det er fort gjort at noen misforstår konstruksjonen av en forbindelse, og da skal i alle fall ikke jeg har skylda for den misforståelsen :)

Selv har jeg nå gått bort fra alle teorier om letting og tekniske forbedringer, og satser alle krefter på å faktisk få bilen klar til start.

Har tatt bort den første illustrasjonen jeg postet som ikke var korrekt.

SYnes alt som ikke har med temaet med løse hylser kan fjernes fra denne tråden, eventuelt flyttes en annen plass.

Det er bra at du setter alle kluter til for å få bilen til start marius, gleder meg seriøst til å se resultatet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...