Gå til innhold
ar75milano

Tips ved kjøp av 166 2.5?

Anbefalte innlegg

Hei!

Sammenlignet med -156, vil jeg si følgende;

- overraskende ulik å kjøre, mye mer "direktør" og mindre direkte, men det blir fort en vane.

- vedr rust, er det store forskjeller; med unntak av feltet på forskjermen hvor den stiger opp fra kanalen (steinsprut), samt skjøten på kanalen omtrent over jekkfestet bak, er det få rusttilbud på den bilen.

- forbruk; ja, kjører selv en 3.0/Aut.-, og den har ett årssnitt på 1,05 l/m, med blandet kjøremønster.

- hele bilen har en annen attityd enn -156'ene; det er mer "ro" og komfort, men overraskende god presisjon når foringer/ledd ikke er slitt.

- automat kassa kan by på feilmeldinger; dette er som oftest lett å håndtere (mikrobryterer på selv girvelgeren), den er forøvrige en std kasse som sitter i mange biler (ZF), og gir (ettermin menig) tilstrekkelige sportslig feeling i sportmodus (det at den er 4 trinns gjør at jeg savner ett 5. trinn fra tid til annen).

- V6'en kan by på utfordringer når det gjelder kamrem og vannpumpe, men selv en hobbymekaniker kan ta byttejobben.

- men det er svært mye å glede seg over; staselig bil til en billig penger, det er mye eier-og kjøreglede i denne bortgjemte modellen fra AR, og cockpitfølesen med lavt støynivå, stødig vogn og langt panser å skue ut over, er, som du forstår, virkelg noe å glede seg over, samt god plass!

- Alfastumper.dk har mye slitedeler, god service og raske leveringer når behovet melder seg.

PS: Jeg var nær ved å sikre meg -166-delene etter konkursen i AlfaRosso, men ble slått på målstreken med teknisk knock-out (var for treig på nettauksjonen)

Hilsen Alfa-i-Vest

Tidligere eier av 2 stk -156, nå -166.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tilbakelagt et utall mil i min far sine to utgaver av denne bilen. Begge to hadde automat, og dette er noe du etter min mening bør prøve å unngå. Motorens karakteristikk passer kassen tildels svært dårlig (turtallshissig maskin, "lat" gearkasse) og jeg hadde alltid følelsen av at det manglet minst ett trinn. Avstanden mellom girene er for stor, så det blir mye kickdown og manuell sjalting for å få noe ut av den relativt momentsvake motoren. Dette er nok vesentlig bedre på en 3-liter. Kickdown for en rask forbikjøring i 70-80km/t medfører at du hopper ned to trinn. Motoren går da fra noe like over tomgang til noe nær toppen av effektkurven i lavgir på et øyeblikk, noe som medfører brutal torque-steer og tidvis hjulspinn på vått føre. Det blir en ukomfortabel og rykkete fremferd med slem drivstofføkonomi.

Forøvrig kan jeg ikke få fullrost bilen og motoren tilstrekkelig. Det er komfortabelt, lettstyrt, trygt og raskt og med et designmessig ytre og indre som setter de fleste konkurrenter i skyggen. Anstreng deg for å finne en manuell og du har en fantastisk bra bil. Skal du ha automat bør du se om du finner en 3-liter for å minske de svake sidene til denne girkassen.

Der har du ihvertfall min mening. Lykke til!  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...