Gå til innhold
Klingenberg

Ta ut fordeler, Bertone

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta av fordeleren på bertonen og har løsnet skruen merket på bildet, men fordeleren sitter fortsatt fast. Er redd for å bruke for mye kraft før jeg vet at jeg har løsnet alt. Er det noe mer/annet jeg må gjøre?

post-961-14779325676388_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Løsne skruen og så skal det bare å dra opp fordeleren. Kan roter litt fordeleren mens en drar den opp. Kan henge litt, men som ofte så kommer den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høøøøiiiii! ... feil skrue. Dette er ikke festeskruen!!!! :o

Festeskruen sitter til venstre/rett opp for det du tror (les: kl 12) og det du har gjort - og går loddrett i blokka (10 mm bolt). Det du har skrudd på er "justeringsskruen", dvs den mutteren du må løsne på for å kunne vri fordeleren i fbm tenningsinnstilling! (her: kl 4)

Gjør følgende for å få ut fordeleren:

(1) Løsne bolt med 10 mm hode - og skru denne bolten helt ut.

(2) Vrikke og vri litt mens du løfter fordeleren opp. Den kan sitte litt pga at du har en o-ring som er stor og som holder noe igjen.

Demontering er motsatt. Husk å smøre o-ringen inn med litt motorolje samt at du sørger for rett plassering (les: halvmånene på fordeleren må stemme overens med halvmånene "i blokka")

Du må nok fram med strobo-lampen nå ettersom du har kø .... det til og forskjøvet tenningstidspunkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høøøøiiiii! ... feil skrue. Dette er ikke festeskruen!!!!   :o

Se der ja! Sånn går det når man absolutt skal gjøre ting man ikke kan...  :D

Hele poenget med denne 'operasjonenen' er å justere tenningen og strobo-lampe har jeg fått låne, så den delen er grei.

Grunnen til at jeg vil ha ut hele greia er at dette er en 123Ignition elektronisk fordeler og jeg har mistanke om at den kan ha blitt installert med feil tenningskurve.

For å sjekke dette må jeg ha opp en skrue på undersiden av fordeleren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Puhhhh ... det var godt jeg klarte å stoppe deg fra å røske og skade  ;)

Ja - nevnte festeskrue sitter orientert kl 12 (heeerlig med milllllitær presisjon i stedsangivelsen). Skru denne helt ut og vrikke-vri-løft på fordeleren og du er i mål.

(....skal vi gjette på at du har kunnskap om grovinnstilling av tenningstidspunktet?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(....skal vi gjette på at du har kunnskap om grovinnstilling av tenningstidspunktet?)

Det er vel for sent å late som om jeg har full kontroll :)

Men jeg har vasket frem merkene for static timing og max advance og med workshop manual og TW's strobe-lampe så gir jeg det et forsøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...