Gå til innhold
alfa_rosso

bytte nedre bærebru på 156

Anbefalte innlegg

hei, har byttet øvre bærebru, det var en ganske grei oppgave, men her i forige uke begynte jeg å titte på den nedre brua. Det så ut til å være en litt mere komplisert oppgave, og kom så langt til at alt var løsnet uten om den siste skrua som er festet tilunder bremse skiva . men det ser ut til at man ikke får løftet brua ut pga at den vil "stange" i gaffellen til demperen. stemmer dette? jeg tørte ikke prøve i retsel for at jeg måte demontere alt som er i front for å få tatt den ut. så skrudde det sammen igjen (det var ikke lett når den fortsatt satt fast i den siste skruen ved under ved bremseskiva:( ) så går det greit å ta den ut uten å gjøre det (skru av alt)? er det  evnt noe annet man må løsne, ta av i samme slengen for å få av den nedre brua? tenker da på lenke armer eller lignene?

prøvd å lese igjennom hele forumet her for å fine det ut. men fant vel for det meste pros and cons av powerflexs foringer. fant en fin bilde for bilde beskrivelse av å bytte den øvre da.....men den fikset jeg jo selv :?

vurderer foresten å bytte lenke armene i samme slengen da de ikke var så dyre, samt at de sikkert ikke har vont av å bli byttet ut :) smart?

håper på svar da jeg har lyst til å ha en bil som er like sportslig som den ser ut ( ikke en som skramler i dumper og ved kjappe sving bevegelser)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å demontere nedre bærebru så er oppskrifta enkel.

1. skru ut skruen til demperen "gaffelen"

2. skru av mutteren ute ved navet.

3. (valgfri) skru mutteren litt på igjen for da veit du at den er løs og du kan bruke den til punkt 4 ;D

4. finn fram den største hammeren\slegga du har og bank bærekula ut.

5. løsne de 4 skruene inne ved traversen.

6. dra navet litt ut fra bilen og lirk bærebru ut. det går kan bare være litt kranglete.

Montering foregår i motsatt rekkefølge minus punkt 4 ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du trenger ikke demontere mer enn det altså? da begyner jeg i morgen:) nå er det så stygg ulyd derifra at jeg nesten ikke tør kjøre.  var sikker på at jeg måtte demontere mye mer jeg... takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja nå er den byttet. vil bare advare andre som har tenkt til å bytte denne selv, det er veldig kroglete, og ekstremt tidkrevende.... brukte vel ca 8 timer. ville kanskje gått litt kjappere på andre siden, siden jeg har gjort det en gang nå, MEN når neste side skal tas, så skal jeg i allefall ringe rundt et par steder, for å høre hva de skal ha for jobben. fort gjørt verdt et par tusen å slippe gjøre det selv :)

!

men nå er det endelig gjort!

mest tunge/vanskelige var å få den nye bærebrua på plass igjen (var veldig i veien stabstaget). samt å få skrudd den fast med de 4 hullene under v traversen, vanskelig å få de sentrert og få truffet inn med boltene. resten var "ganske rett frem ok" oppgaver.

så nå; sitte med en pils i soffan og være fornøyd med seg selv resten av dagen! GOD HELG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...