Gå til innhold
Alfanatiker

Oljeforbruksteorier

Anbefalte innlegg

Jeg har en motor som jeg i utgangspunktet skulle ønske at ikke brukte olje, men den bruker hinsides all fornuft mengder med olje.

Men jeg har mer og mer begynt å undres på et par ting. KAN det være så at en motor bruker olje ved FOR høyt oljetrykk? Bilen det gjelder er en 164 V6. Oljetrykksmåleren i disse viser normalt sett veldig lavt oljetrykk (det gjorde den også på denne tidligere). Men etter jeg hadde oppe motoren, byttet noen lagere og litt diverse så ligger oljetrykket nå på 164'måleren!!!! ... på 3 bar på TOMGANG når motoren har 95 grader og kjølevifta slår inn  :o

Oljen jeg per dags dato bruker er 20/50 Racing mineralolje...

Blir lettet om noen kan fortelle meg at jeg trolig ikke trenger å opp med motoren igjen alikevel.

Motoren ryker en god del under pådrag forøvrig, men går ellers veldig godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ronny.

Når en motor ryker ved pådrag tyder det på olje som slipper opp forbi stempelfjerene, det kan komme av slite stempel,fjerer,sylindere, for stor klaring i ringspora til stempelfjerene eller stempelfjerer som har mistet spennet.

Oljetrykket har ingenting med forbruket og gjøre.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er du sikker på at man ikke kan få oljeforbruk ved for høyt trykk?

Det er ingen tegn til gjennomslag når jeg åpner påfyllingen til oljen, men jeg har ikke tatt en lekasjetest enda.

Oljeringer ble byttet til noen som skulle være veldig mye bedre enn de gamle, de gamle var "tette" av gammelt grums, men alikevel har forbruket gått opp. Vi honet forøvrig foringene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. målte dere klaringen mellom stempel og sylinder etter honing?

2. Om stempelfjerenes spor i stemplet blir for stort(utenfor spec) så kan fjerene pumpe olje opp forbi stempelet.

3. Kan IKKE se hvordan høyt oljetrykk kan resultere i høyt forbruk.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. målte dere klaringen mellom stempel og sylinder etter honing?

2. Om stempelfjerenes spor i stemplet blir for stort(utenfor spec) så kan fjerene pumpe olje opp forbi stempelet.

3. Kan IKKE se hvordan høyt oljetrykk kan resultere i høyt forbruk.

H.R

1. Nei, men honet ikke mye.

2. Er desverre klar over dette.

3. Jeg sliter litt med å forklare dette selv, med mindre pakninger "sprenger" og motoren lekker som en sil..  men det gjør den ikke.

For de som var på treffet 18. april kan jeg jo dele med dere at under den dagen (innkludert kjøring frem og tilbake til rudskogen fra hønefoss), så brukte jeg totalt sett et sted mellom 5 og 6 liter olje. På det første "passet" tidlig på dagen så kjørte jeg bort 2 liter olje på 40 min. Ved "gjennomsnittlig" kjøring langs veien bruker den ca 5 liter olje per 1000 km. Dette er hinsides all fornuft og jeg fatter ikke hvor den tar veien. Jeg SER jo at bilen ryker litt ved pådrag, men herregud da! Jeg har sett biler som ryker og lukter MYYYYYYYYE mer enn denne, men alikevel ikke sluper i seg slike abnorme mengder med olje ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal egentlig oljetrykket være på 12V V6? På Montrealen er det normalt med 5 bar på tomgang og opp til 8 bar ved kjøring, men den har jo tørrsumpsystem.

Men åkkesom: om bilen bruker mye olje uten at det er majones eller lekkasje noen steder, så er det jo bare ett sted den kan slippe ut: opp forbi stemplene eller ut gjennom veivhusventilasjonen. Om du ikke har 15 liter olje i innsuget har du bare én mulighet igjen.

Lurer også på hvorfor du bruker 20W/50 mineralolje, men det er egentlig ikke noe stort poeng i denne sammenhengen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter teori om at det lekker kraftig rundt sylindrene. Du må ta med slitasjen som var før honing i regnestykket også. Honing + eksisterende slitasje gjør at du nok burde gått opp i dimensjon på stempelringene. Det er ikke så mange tidels milimeter som skal til for at man burde byttet til overdimensjon på stemplene også for å sikre tettingen.Stempelringer er lite fleksible når de bes om å tette utover sylinderdiameteren de er laget for.

Hvis oljetrykket er kraftig høyere enn før, og du bruker samme olje så kan det være tegn på blokkering, noe som gir høyt trykk og liten oljestrøm. (eller bare feil på måler/giver). Kan gjøre at bypassventilen på oljefilteret står åpen og olje går utenom. Men i ditt tilfelle rekker neppe olja å bli skitten før den har forsvunnet ut eksosen. Men bør sjekkes uansett hvis du først ender opp med å ta fra hverandre motor på nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal selvsagt hone foringene når du skifter ringer. Når stempelet skyves opp og dras ned igjen så slites sylinderforingen mest i forkant og bakkant av sylinderforingen noe som forårsaker ovalitet etter x-antall tusen kilometer. Når en da monterer nye runde ringer så fungerer det dårlig med en sylinderforing som ikke er rund.

Grunnene til at jeg presiserer dette,som de aller fleste interessert vet, er at veldig mang honer sylindre som er gått mange kilometer med en billig fjærbelastet hon ala tre-armer fra biltema eller "spragle"-hon(med masse små kuler). Disse verktøyene er fjærbelastet og følger formen på sylinder-foringen og vil i mange tilfeller gjøre foringer mer oval enn de var tidligere. Den eneste måten å få sylinderen rund igjen er i en hone benk med låste steiner, som selvsagt finnes i et hvert motor verksted.

Hvordan ser pluggene dine ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...