Gå til innhold
Addey

Etterarbeid etter bruk av touch-up-lakk

Anbefalte innlegg

Jeg har noen steinsprutskader i fronten på min 166, og har tatt "billigløsningen" på disse ved å bruke en touch-up-lakk (original, så fargen er spot on faktisk). Problemet er at det nå er små "dumper" der det før var små hull. Bør man gå på disse med slipepapir (skummelt... veldig fint papir i så fall seff) eller rubbing? Vil det bli noe bedre av rubbing i det hele tatt? Slipe først og rubbe etterpå? Noen tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du brukt to-komponent lakk? Altså først farge (vannbasert) og klarlakk? I såfall vil du kunne slipe ned klarlakken og komme ned på fargen, som deretter forsvinner etterhvert. Men er du sikker på at det er kun klarlakk som bygger over den omliggende overflaten er det greit å slipe ned. Bruk slipekloss med fint papir. Men dette kan også medføre at du sliper ned klarlakken også ved siden av der du har flekket. Uansett så er dette pirkearbeid. For å få opp glansen må du polere med en lakkrens med slipemidler. Maskin er nok påkrevet her. Jeg har aldri prøvd for hånd, så skal ikke si det er umulig. Men å ta ned slike "dumper" med rubbing alene har jeg ikke noe tro på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et ufaglært garasjemekkertips av høy kaliber og vel så høy troverdighet er følgende:

(1) Rens "hullet", mens helst ikke under grunningen.

(2) Fyll gjentatte ganger med lakk; tynne lag og gjentatte ganger slik at du får en topp.

(3) Bruk lakkhøvel for å skjære av toppen http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=348 Høvelen koster kr 150,-.

Er du av de stødige, med stjerneklart blikk så kan du skjære av med fingerholdt barberblad.

Proffene klarer det; jeg klarer det ikke .... men så er jeg hverken stødig eller har særlig skarpskytterblikk  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips :) Har bestilt lakkhøvel, visste ikke at noe sånt fantes engang jeg! Må jo prøve den, ser definitivt enklere ut enn å bruke sandpapir.

Jeg har forresten brukt tokomponentslakk ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare nevne en ting: når man først begynner så finner man ut hvor vanvittig mange småhull det egentlig er, ganske scary!! Får teste på et lite område først for å se at det blir noe i nærheten av bra før jeg går på resten... har ganske mange timers jobb foran meg skjønner jeg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...