Gå til innhold
Patriq Backlund

24V toppar på ett 12V block

Anbefalte innlegg

Hei.

Man må selvfølgelig ha den braketten m/løpehjulet mellom toppene som sitter på toppen for syl 1-2-3, pluss det andre løpehjulet som sitter på toppen for syl 4-5-6.

Man må også ha drevet for tannreimen som sitter på veiva til 24v motoren fordi dette har litt mindre diameter en det til 12v motoren,samt at det har en annen utforming på tenna.

Strammern kan brukes fra 12v motoren men jeg og huske.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder sier mer enn ord, her har dere litt å spekulere med. 

Bilde  12V,  24V ny type, 24V gml. type.  Strammehjulene ser ut for meg å sitte på toppene på 24V samt via en støttebrakett for hjulet mellom toppene. Strammeren nede på 12V og gml24V ser ut til å sitte på samme sted på blokka. Så kan man ta det herfra  :)

post-919-14779325635307_thumb.jpg

post-919-14779325635938_thumb.jpg

post-919-14779325636421_thumb.jpg

post-919-14779325636911_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reim strammer sitter på toppen om du har nye genersjons 24v, på gml typen sitter den på samme sted som 12v.

De andre hjula er bare løpehjul.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Patriq.

Toppene passer ja, om det er første generasjon 24V, men du må ha stempler med lommer for 4 ventiler.

H.R

Jo då, det er jeg klar over. Det var en del av kaballen. Jeg var bare usikker på om toppene over hodet gikk ned på blokket. Men dette ser lovende ut.

Takk for all info alle som postet !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal en synse litt her så har første generasjones topper mest sjans å passe, bl.a. pga driften av oljepumpa, det er likt på de to motorene og drives av hjelpehjulet på høyre topp.     2. generasjons 24V topper har ikke denne pumpedriften så da blir det flere problemer å løse.

Ellers så har jeg lest et eller annet sted at dette ikke gikk. Lurer på om oljekanalene gikk annerledes eller annet sted.  Du får få tak i toppakningene til de motorene du har tenkt å matche og se om det er forskjell på plassering av kanaler etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal en synse litt her så har første generasjones topper mest sjans å passe, bl.a. pga driften av oljepumpa, det er likt på de to motorene og drives av hjelpehjulet på høyre topp.     2. generasjons 24V topper har ikke denne pumpedriften så da blir det flere problemer å løse.

Ellers så har jeg lest et eller annet sted at dette ikke gikk. Lurer på om oljekanalene gikk annerledes eller annet sted.  Du får få tak i toppakningene til de motorene du har tenkt å matche og se om det er forskjell på plassering av kanaler etc.

Ja, det var det neste jeg tenkte på - passer oljekanelene ?

Og - sånne ting som oljepumpen.

Har for øvrig 24 toppene en blended åpning for fordeler? Jeg har kjenner nemlig til en som har konvertert sin 24 til fordeler tenning.

Det er ikke tilfeldigvis noen som har topp-pakkninger til en 24V liggende? 12V trur jeg at jeg har liggende. Så kunne man ha sammenlignet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 12V topper, og trur jeg en pakkning liggende.

Skal ta bilder og mål av topper og pakkning.

Hvis noen har det samme av tidlige 24V topper så kunne man sammenlignet.

Ville jo varit morsamt om det fungerte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har topp pkn til 24v liggende og jeg har også sammenliknet de med 12v og kom til at de var like.

Skal du gjøre denne konverteringen må du benytte første generasjon 24v deler, den har uttak hvor du kan montere fordeleren på samme sted som 12v.

Om denne passer er jo en annen sak, det vet jeg ikke.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har topp pkn til 24v liggende og jeg har også sammenliknet de med 12v og kom til at de var like.

Skal du gjøre denne konverteringen må du benytte første generasjon 24v deler, den har uttak hvor du kan montere fordeleren på samme sted som 12v.

H.R

Siger du det !

Morsamt ! Jeg har fått beskjed fra annet håll att oljepåfyllet på 24V på toppen har en utbukting som ikke har tillsvarende på blokket. Og at det derfor vil bli et hull mellom 24V topp og 12V blokk.

Jeg har ikke tenkt å bruke fordeler - det var bare noe jeg blev nyskjerring på. Eftersom 24V jo kjør med Coil on Plug, hvorfor ha kvar uttaket for fordelere. Men eftersom jeg hørt en som gjort det, så må det jo være mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

H.R

Mener du at du lagt 24V pakkningen over en 12V pakkning (eller over ett 12V blokk) ?

Det betyder altså at olje og vann kanaler er "identiske" og passer mot varandre på 12V og 24V ?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig, har lagt pakkningene over hverandre, men jeg har topp pkn liggende og om du har for 12v så kan du sjekke selv.

Det er mellom toppdekselet  og toppen som har den utbuktningen, ikke toppens anlegg mot blokken.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig, har lagt pakkningene over hverandre, men jeg har topp pkn liggende og om du har for 12v så kan du sjekke selv.

Det er mellom toppdekselet  og toppen som har den utbuktningen, ikke toppens anlegg mot blokken.

H.R

Oh, kamaxel lokket ?

Jeg syntes det hørtes en smule merklig ut at det skulle være en utbukting på toppen.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var nylig i kontakt med Glenwood Motors i Sørafrika for en mulig avtale om en 3,7 til min 75. Et av spørsmålene jeg stilte var om jeg kunne sette 24v topper på min gamle blokk. Svaret var at det var vanskelig. De sa altså ikke at det var umulig, men hvis det var enkelt så hadde det sikkert også vært ganske vanlig. Forøvrig kan det nevnes at prisen på en ferdig motor var umulig å rettferdiggjøre, så jeg har begynt å lukte på 3,5 12V eller roots-kompressor.

Hvis man først har fått tak i topper fra en 164 24V, så får man vel greit tak i hele motoren? Det er visst piece-of-cake å montere en slik motor i en 116, og den gamle maskinen må uansett ut for å kunne bytte toppene.

H.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var nylig i kontakt med Glenwood Motors i Sørafrika for en mulig avtale om en 3,7 til min 75. Et av spørsmålene jeg stilte var om jeg kunne sette 24v topper på min gamle blokk. Svaret var at det var vanskelig. De sa altså ikke at det var umulig, men hvis det var enkelt så hadde det sikkert også vært ganske vanlig. Forøvrig kan det nevnes at prisen på en ferdig motor var umulig å rettferdiggjøre, så jeg har begynt å lukte på 3,5 12V eller roots-kompressor.

Hvis man først har fått tak i topper fra en 164 24V, så får man vel greit tak i hele motoren? Det er visst piece-of-cake å montere en slik motor i en 116, og den gamle maskinen må uansett ut for å kunne bytte toppene.

H.

Ja - eller tja.

Jeg har flere 12V stående, men bl.a ett 12V blokk. Ene toppen er helt ubrukelig.

Fant en annons med bare topper som blitt til overs etter en overhaling. Men det har vist seg at det var fra en 166. Dermed en oljepumpsmekanism som ikke fungerer.

Men, hade prisen vart ok så hade det varit en billigere måte en å kjøpe en 24V. Denne skall nemlig og få 3.5 foder og stempler og ev. ny veiv. Så - istedet for å kjøpe en dyr 24V som uansett skall freses og skrus i så.

Men, har nu også overveiet en ok 24V intil videre.

Og, den skall ikke ned i en 116 denne.

Uansett så syns jeg det er en prinsipiellt intressant diskusjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant ja, men hva defineres som 1. og 2. generasjons 24V?

Er 164 24V 1. generasjon og alt annet 2. generasjon, eller er det årstallet som gjelder?

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

164 modellen var første med 24V motor. Denne hadde den gamle driften av oljepumpa som på 12V, via registerremmen.  Det viste seg fort at remmen ble mye hardere belastet enn før pga 2 nye kammer og oljetrykk som måtte lages til ventilmekanismene.  Dette hadde som ulempe at reima røk mye oftere enn før og slitasjen på kammene kunne øke.  For å unngå disse ulempene ble alle senere modeller omkonstruert til å ha kjededrevet oljepumpe plassert under veivakselen, direkte drevet av denne. På denne 2. generasjon driver registerremmen kun kammene.

Ble ikke så lenge siden minnet om 164 motorens ulempe, da jeg leste om en slik motor som var trimmet opp i rundt 400Hk.  Så røk reima gitt, enda den var ny.  Eieren skjønte ingen ting.  Han hadde tydeligvis ikke hørt om at reima på denne motoren kunne finne på å ryke.  Med vasse kammer ble vel marginene enda mindre..

Til Patriq vil jeg si kjøp like godt en komplett moderne motor i stedet for å trikse sammen noe. Bildelsbasen se har en rekke fine motorer til salgs for en grei pris av nyere versjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Patriq.

Var det meg som skulle bygge motor til det prosjektet så hadde jeg tatt utgangspunkt i motoren til 156 24v V6, du slipper vel og modifisere bunnpanne etc også vil jeg tro.

Monter inn 101mm sylinderforinger/stempel i den og du får vel ca 3,3Liter og kortslag, tipper den vil bli rått turtallsvillig med hyffsad effekt og rimlig perfekt i en slik ekvipasje. ;D ;D

156 motoren er sansynligvis enklere og finne til en god pris, ikke mange 164 24V motorer i sirkulasjon.

Speedy:  Jeg vet om goodis til salgs som passer ditt prosjekt, dog 3,0L,    smidde race stempel med smidde H-råder til 3,0L 12v motor, dette er satt opp for lavkomp 8,5:1(turbo/kompressor).

Gabor: Oljepumpa er vel ikke tyngre og dra rundt på 24v motoren, 3-5kg oljetrykk er like tungt på en 12v som en 24v, men enig med deg at en ny generasjon motor er bedre pga kjededriften av oljepumpa, den har jo et aggregat mindre og belaste regreima med.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HR: tyngre og tyngre..  den befordrer mere olje ettersom den skal forsyne alle 24 pushere med olje og det skal skje med et pålitelig trykk eller så legger sakene seg nedpå.  :) Vi er sikkert enige i at kjededriften er en forbedring i forhold til driftssikkerhet.

Profesjonell Alfa tunere, som Ellegi Motori, bruker kun serie 2 motoren til sine racermotorer pga dens bedre driftssikkerhet.

En ulempe hos Alfa motoren ikke så mye pratet om, er at det er bare en rem som driver begge toppene. Ryker remmen så er det fullstendig motorras.  Opprinnelig hadde Alfa tenkt seg to remmer på 24V motoren, en for hver topp. I så fall hadde bare ene toppen røket i et motorras.  Slik ble det ikke da man valgte den lange remmen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...