Gå til innhold
fubu81

Div mangler 164, tips & råd?

Anbefalte innlegg

Endelig  kjøpt meg  Alfa  164,  vært drømmen  lenge. Men er noen  småfeil da før eu  kontroll :

*bærekuler venstre  og høyre ( skaffes vel på  mekonomen? eller er noe billigere alternativ? )

*Foringer  innfesting bærearm bak ( tenkte kjøpe polyflex på ebay, men hva heter disse å går det med 2 på  hver side? )

*skilt lys ( pærer )

*lekk på  bremseslange ( tenkte kjøpe stålomspunnede slanger på  ebay? funker greit de? )

*svak/skjevt håndbrekk ( stramme  waier )

*svetting   rundt servopumpe ( usikker på fremgangs måte der enda,  forslag? )

*Lekk høyre støtdemper bak ( noen som  har en  brukt hel  i trondheims område? var DYYYR ny :( 

Regner med dette er rimelig  lett å enkel jobb da har skrudd mye biler før, noen som  har erfaringer tips å komme med så er det bare å  komme  med det ;D

Eller har noen deler liggende, Trenger og tåkelys  foran   ::)

Er forøvrig en  Alfa Romeo 164 2.0 TS 1993 modell, med  210k på  teller`n  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig  kjøpt meg  Alfa  164,  vært drømmen  lenge. Men er noen  småfeil da før eu  kontroll :

*bærekuler venstre  og høyre ( skaffes vel på  mekonomen? eller er noe billigere alternativ? )

*Foringer  innfesting bærearm bak ( tenkte kjøpe polyflex på ebay, men hva heter disse å går det med 2 på  hver side? )

*skilt lys ( pærer )

*lekk på  bremseslange ( tenkte kjøpe stålomspunnede slanger på  ebay? funker greit de? )

*svetting   rundt servopumpe ( usikker på fremgangs måte der enda,  forslag? )

*Lekk høyre støtdemper bak ( noen som  har en  brukt hel  i trondheims område? var DYYYR ny :( 

Regner med dette er rimelig  lett å enkel jobb da har skrudd mye biler før, noen som  har erfaringer tips å komme med så er det bare å  komme  med det ;D

Eller har noen deler liggende, Trenger og tåkelys  foran   ::)

1. Bærekuler følger med bærearmene, billig å kjøpe nytt på ebspares eller www.ebay.de

2. Tror det bare er 1 på hver side, men er det powerflex så er den vel delt. ???

3. Den lokale bensinstasjonen.

4. Stålomspunnede slanger funker bra og koster ikke rare greiene. Til 164 så finner du fra goodridge ned i 32 euro eller pund. Men husk på å sjekke at du får løsnet luftenipplene dine før du begynner å skru av slangene. Kjipt å bli stående uten mulighet til å lufte kalipperen du akkurat har byttet bremseslange på ;)

5. Håndbrekk på disse bilene er en gjenganger, og desverre er det ikke alltid det er så lett som å stramme brekk eller bytte wire. Men start med det enkleste. :)

6. Når det gjelder servopumpen er jeg blank. Prøv først å lokalisere "nøyaktig" hvor fra pumpa det lekker.

7. Jeg har 4 stk el dempere i bra stand som kun har gått 128 000. Ekstremt dyrt system, men det er vel helt klart det beste som er å oppdrive til 164 om man tar høyde for både kvalitet og funksjon. Du kan få en billig pakkepris på dem med hjernen. ;)

Ellers får du ha lykke til med (etter min mening) Alfas kanskje BESTE bil når vi snakker om kvalitet og driftssikkerhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*skilt lys ( pærer )

*svetting  rundt servopumpe ( usikker på fremgangs måte der enda,  forslag? )

Eller har noen deler liggende, Trenger og tåkelys  foran  ::)

1. Bærekuler følger med bærearmene, billig å kjøpe nytt på ebspares eller www.ebay.de

2. Tror det bare er 1 på hver side, men er det powerflex så er den vel delt. ???

*1* kjøpe hele bærearma?  fant jo  bærekuler til 320 kr på mekonomen, festet med  3  bolter. må da vel  holde å bare bytte den?

*2* Ja powerflex er 2 delt, men er det en eller  2  orginalt. står jo ikke om  noe hva slags det er eller. om det er indre chasse, eller de  andre som  er slitt. vurdere kjøpe powerflex hele bakvogna. 54 pund på ebay så  jeg ikveld vertfall :P

El dempere utgår, da  går det jo  ikke med senk  igjen :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo El demper system på min samt jeg har senk. Ingen problem.

Når det gjelder punk 5 håndbrekk så har jeg nettopp fikset dette så godt som en kan få det. nå er det 3 klikk så er hjula låste og bilen står selv i bakke. Så alt er etter "håndboka". Men det som er med  brekket som ofte er problemet som også var problemet mitt var 2 ting. det ene er at vippearmen på selve calippern er treg og sitter tildels fast. Dermed vil den ikke strammes og returneres slik den skal. Jeg fikk en 2er feil på EU for at håndbrekket ikke virket på høyre side bak og da var nettopp dette problemet. Selv om jeg ved tidligere annledning hadde hatt av calipper og moet dette opp. Løsningen på dette ble 2 nye calippere i inbytte fra mekonomen. Husker ikke pris i hode men er absolutt vert det. Etter dette fikk jeg godkjjent brekket. Men det fungerte ikke bra fordet.

Problemet da var selve wiren var gammel og dårlig wiren gikk ikke an å stramme eller gå i retur til tider. Så brekket wirket sånn alt etter når det passet den. Så skifte av wire ble gjort. Jobben hos meg var ikke så galt. Det gikk ganske greit. En må av med midtkonsollen for å komme til wiren osv. Og resten er ganske logisk. Når en har skiftet wiren så skal en skru på skruen under brekket såpass mye at hjula låser seg når en har stramma brekket ved 3 klikk sies det ifølge håndboka. Så her er det bare å stå i en slak bakke og stramme til en renner lett ved null brekk men har full lås ved 3 klikk. resten av klikka blir jo da bare en "sikkerhet" for å ha strammet godt nok i bratt bakke osv :P

Å så til servo punkt 6.

Her kan det være mye rart. Hadde eg lignende tilfelle selv. Først var det tannstanga som lakk så jeg fikk en ny stang fra USA for en 4-5 lapper. Skifta denne og da virka alt fine greier. Så begynte det å lekke igjen så da fant jeg ut at det var slangene som lakk. Skiftet disse så var alt fine greier. Så nå lekker det ikke servo lengre heller.

Men skifter du dette så må du huske å lufte systemet. Dette gjøres ganske enkelt i følge håndboken. en tar først når hjula er av eller over bakken og bilen er slått av og snur rattet 20 ganger til høyre og 20 ganger venstre men annenhver gang. altså 1 høyre 1 venstre osv til en har gjort dette 20 ganger på hver. Deretter starter en bilen så servo pumpa starter og gjør samme prosess en gang til. Når dette er gjort så er servosystemet luftet.

Punkt 7. Her kan du jo kjøpe OEM produkter som f.eks Koni. Alfissimo i USA har også dette. se her:

Her har du til bak: http://www.alfissimo.com/index.php?productID=48

Eller du kan kjøpe til fremme og bak: http://www.alfissimo.com/index.php?productID=49

Senkefjærer kan du også få: http://www.alfissimo.com/index.php?productID=45

Eller du kan få komplett dempersett inkludert senkefjærer: http://www.alfissimo.com/index.php?productID=701

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skulle det ikke gå med senk på el demperene? Finnes da mange på forumet som har el dempere og senking. Meg inkludert...

SÅ bare da  jeg søkte  på senkesett at det  sto " for models without adjustable shocks :S

Så regna liksom med det jeg da, hva er forskjellen på disse el dempera da? å sikkert ett evig styr å  legge kabler å hjerne og slikt?

Bærekulene er de samme som  på  fiat croma ikke sant?  For da hadde en lokal  bildelsjappe på stjørdal liggende på  lager ;D 250 kr stk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo El demper system på min samt jeg har senk. Ingen problem.

Når det gjelder punk 5 håndbrekk så har jeg nettopp fikset dette så godt som en kan få det. nå er det 3 klikk så er hjula låste og bilen står selv i bakke. Så alt er etter "håndboka". Men det som er med brekket som ofte er problemet som også var problemet mitt var 2 ting. det ene er at vippearmen på selve calippern er treg og sitter tildels fast. Dermed vil den ikke strammes og returneres slik den skal. Jeg fikk en 2er feil på EU for at håndbrekket ikke virket på høyre side bak og da var nettopp dette problemet. Selv om jeg ved tidligere annledning hadde hatt av calipper og moet dette opp. Løsningen på dette ble 2 nye calippere i inbytte fra mekonomen. Husker ikke pris i hode men er absolutt vert det. Etter dette fikk jeg godkjjent brekket. Men det fungerte ikke bra fordet.

Problemet da var selve wiren var gammel og dårlig wiren gikk ikke an å stramme eller gå i retur til tider. Så brekket wirket sånn alt etter når det passet den. Så skifte av wire ble gjort. Jobben hos meg var ikke så galt. Det gikk ganske greit. En må av med midtkonsollen for å komme til wiren osv. Og resten er ganske logisk. Når en har skiftet wiren så skal en skru på skruen under brekket såpass mye at hjula låser seg når en har stramma brekket ved 3 klikk sies det ifølge håndboka. Så her er det bare å stå i en slak bakke og stramme til en renner lett ved null brekk men har full lås ved 3 klikk. resten av klikka blir jo da bare en "sikkerhet" for å ha strammet godt nok i bratt bakke osv :P

Å så til servo punkt 6.

Her kan det være mye rart. Hadde eg lignende tilfelle selv. Først var det tannstanga som lakk så jeg fikk en ny stang fra USA for en 4-5 lapper. Skifta denne og da virka alt fine greier. Så begynte det å lekke igjen så da fant jeg ut at det var slangene som lakk. Skiftet disse så var alt fine greier. Så nå lekker det ikke servo lengre heller.

Men skifter du dette så må du huske å lufte systemet. Dette gjøres ganske enkelt i følge håndboken. en tar først når hjula er av eller over bakken og bilen er slått av og snur rattet 20 ganger til høyre og 20 ganger venstre men annenhver gang. altså 1 høyre 1 venstre osv til en har gjort dette 20 ganger på hver. Deretter starter en bilen så servo pumpa starter og gjør samme prosess en gang til. Når dette er gjort så er servosystemet luftet.

Punkt 7. Her kan du jo kjøpe OEM produkter som f.eks Koni. Alfissimo i USA har også dette. se her:

Her har du til bak: http://www.alfissimo.com/index.php?productID=48

Eller du kan kjøpe til fremme og bak: http://www.alfissimo.com/index.php?productID=49

Senkefjærer kan du også få: http://www.alfissimo.com/index.php?productID=45

Eller du kan få komplett dempersett inkludert senkefjærer: http://www.alfissimo.com/index.php?productID=701

ANG  brekket, tnkte på de retur fjærene jeg, så meca solgte disse nye, feil på brekk var det tok  svakt, samt  skjevt som  bare fyy! så  skal prøve redde de som er der først :) ska se nærmere på det  ihelga :)

Ser ut som  koblinga inn på snekka som  lekker ,tørker jeg å ratter litt, blir det  fuktig rundt den  med engang, så får leite opp en  ny slange tenker jeg, kunne vel brukt rørleggerteip sikkert men  ::)

men takk for bra beskrivelse av fremgangsmåte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

støtdempere bak får du billigt hos VENG, kjøpte i vertfall der til min 164 ts for et par år siden,,,

har en del deler viss du treng

*NYE styrekuler,

*nye indre styreledd

*nye øvre fjærbeinslagre fremme

*ny orginal travers som ble kjøpt hos MF for et par år siden.

+ en del andre ting..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...