Gå til innhold
AlfettaGTrond

SUD 8V konvertere til 16V

Anbefalte innlegg

Heisann

Sitter å ser på mulighetene for å konvertere Suden min fra 8v til 16v. Begge motorer med gassere.

Hva må jeg tenke på?

Går girkassene om hverandre?

Tar 16v motoren større plass?

Er motorfestene like?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger i vart fall fremre tverbalk som fremre motorfesten er på. Så den må skjeres ut fra donorbilen.

Girkasse er lik, men motor har "litt" andra dimensjoner. Ellers henger vel motor/girkasse bare i festet oppe ved torpedveggen ? + ett stabstag ?

Hvis du skal montere gassere - husk å ordne tenningsystemet. Dette er jo integrert med ECU'n.

(Kan rekommendere MegaJoltLiteJr. Rimligt system. Triggerhjul for å montere på veiva m brakketer og sensor kjøper du bare hos AH Motorsport)

Kult prosjekt ! Har alltid selv ønsket meg en 16V boxer m gassere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger i vart fall fremre tverbalk som fremre motorfesten er på. Så den må skjeres ut fra donorbilen.

Girkasse er lik, men motor har "litt" andra dimensjoner. Ellers henger vel motor/girkasse bare i festet oppe ved torpedveggen ? + ett stabstag ?

Hvis du skal montere gassere - husk å ordne tenningsystemet. Dette er jo integrert med ECU'n.

(Kan rekommendere MegaJoltLiteJr. Rimligt system. Triggerhjul for å montere på veiva m brakketer og sensor kjøper du bare hos AH Motorsport)

Kult prosjekt ! Har alltid selv ønsket meg en 16V boxer m gassere.

Fremre tverbalk? Hva er det?

Jeg har ikke noen donorbil, bare en 16v motor som jeg vil ha oppi den gamle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tverrbalk er best sansynlig traversen foran som jeg nevner. ;) Denne må du ha, såvidt jeg vet henger den i samme fester som den gamle, så noen modifiksjoner på karosseriet skulle ikke være nødvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Trond. I Norge er det ialefall 3 suder med 16v motor. Har bygget om til 16v på min sud. Du må ha traversen til 16v som sagt. pluss stabstaget framme.  hvis du bruker triggersensoren på svinghjulet må du sjære ut et lite hakk til denne da den kommer imellom motor og girkasse. en annen ting er at det kan bli trangt å få plass til radiatorvifta, så denne må du modifisere eller kjøpe en flat type. jeg gikk for den siste løsningen på min. Er den motoren du har på hånd klar og oppsatt med gassere? hvis ikke så finnes det adapterplater mellom topp og gassere å få kjøpt på ebay.

min sud :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Adapterplate vet jeg ellers en karl i Danmarks som skjerer til. Han lagde dem oprindelig til sin Lambo look-a-like med boxer motor.

Og - trigger kan du som sagt montere frem på remhjulet. Det blir da 36-1. (Hvad du trenger om du skal bruke MegaJoltLiteJr) Ska du bruke et annet tenningssystem så kan du muligens bruke 58-2 (arrestere meg om jeg har feil på tenner) som det er på svinghjulet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Trond. I Norge er det ialefall 3 suder med 16v motor. Har bygget om til 16v på min sud. Du må ha traversen til 16v som sagt. pluss stabstaget framme.  hvis du bruker triggersensoren på svinghjulet må du sjære ut et lite hakk til denne da den kommer imellom motor og girkasse. en annen ting er at det kan bli trangt å få plass til radiatorvifta, så denne må du modifisere eller kjøpe en flat type. jeg gikk for den siste løsningen på min. Er den motoren du har på hånd klar og oppsatt med gassere? hvis ikke så finnes det adapterplater mellom topp og gassere å få kjøpt på ebay.

Herlig boxer lyd det her ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig !

:D

Er det gassere på denne ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er ferdig satt opp. Den ser slik ut, skikkelig slarvete og fin :)

Noen som har en travers liggende? Hva er forskjellen på dem?

post-309-14779325615433_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Traversen er dypere og gjør at du får plass til de nedre kammene.

Travers fra 33 16 V er bolt on på sud.

Er vel ikke noen som har en slik liggende? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig !

:D

Er det gassere på denne ?

er ikke gassere nei, bare litt hjemmelaget eksos pluss en litt modifisert ansa bakpotte.;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er ferdig satt opp. Den ser slik ut, skikkelig slarvete og fin :)

Noen som har en travers liggende? Hva er forskjellen på dem?

Rått:D hva er gjort med denne 16ven din utenom å satt på gassere?

Har en delemotor selv som jeg har lysst å bygge noe gøy utav...

En annen ting jeg måtte modifisere på suden min var de orginale grenrørene til 16v, da disse kom i konflikt med bremseskivene på girkassen.

så hvis bremseskivene dine er flyttet ut på hjulene så er det ingen problem.

Enig med ola å kjøpe en hel 33, du får altids solgt resten av bilen i deler ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke plass til en bil til i garasjen. Men nå har jeg fått tak i en travers allerede. Hva gjorde folk før internett?

Motoren har lettet svinghjuL, ap racing clutch, er portet en god del, full race kammer, nye ventiler og fjærer og hele sulamitten. Mekanisk løfting og smidde stempler/råder og 45 mm dellortoer. Sumpen er av uviss grunn bygget om slik at den tar mer olje en originalt. Også får med tilpasset eksos.

Planen er å ta vare på denne motoren og bygge den om til sprut neste sesong da den visstnok er litt grumsete på lave turtall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamlemotoren blir backup :)

Takk for tips alle sammen. Nå viste det seg at opphenget fremme inkludert traversen var fra en 33. Ketil Vevle kjørte fra Samnanger til Bergen med ny del til meg bare for å finne ut at delen allerede sto montert på bilen. Hehe. Beklager til deg og takk for alle tipsene og rådene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...