Gå til innhold
EA

Toppakningsbytte

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har mest sannsynlig gåen toppankning på bilen, 2,0 TS 8v motor... Litt gugge i kjøleveske, oljegris på motorblokka som tydelig begynner i skøyt mellom topp og blokk.

Temperaturen på motoren varierer litt av og til, og det kjem litt damp ut av eksosen.

Motoren går og litt dårlig (uten at eg veit korleis den skal gå egenltig...) på lavt turtall.

Eg har ikkje sett at det har komt vatn i olja, men kven veit?

Kan det vere andre ting som gjer dette?

Er det vanskelig å bytte denne pakningen sjølv? og kva verktøy treng eg? Eg har ikkje skrudd noko særlig motor før.

Er det vanskelig å løsne kamkjede og kamakslingar osv.?

Bør eg levere toppen inn for planfresing? Motoren har ikkje gått varm så eg veit om.

Litt mange spørsmål kanskje, men eg håper nokon kan svare...

-Endre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig en enkel motor å gjøre dette på. Gjorde dette i vinter, og selv om det er 20 år siden sist jeg gjorde noe tilsvarende gikk det uten noen problemer. Eneste spesialverktøyet du trenger er en momentnøkkel til å dra topp-boltene med. Ellers holder det med et godt pipesett og et lite utvalg i fastnøkler og umbrako. Også greit å ha en 36 mm pipe til å dra rundt motoren med.

Toppen bør absolutt inn for trykktesting og plansliping, og da er det også greit at de bytter tetninger på ventilstyringene og tester om ventilene er ok (tett) Dette gjør de på Auto23 for en helt grei sum, tror jeg betalte ca 3500,- for alt.

Kjøpte topp-pakningssett fra EBspares, kostet 50 pund + 20 i frakt. Kanskje lurt å kjøpe noe ekstra deler som en sikker trenger likevel?  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig en enkel motor å gjøre dette på. Gjorde dette i vinter, og selv om det er 20 år siden sist jeg gjorde noe tilsvarende gikk det uten noen problemer. Eneste spesialverktøyet du trenger er en momentnøkkel til å dra topp-boltene med. Ellers holder det med et godt pipesett og et lite utvalg i fastnøkler og umbrako. Også greit å ha en 36 mm pipe til å dra rundt motoren med.

Toppen bør absolutt inn for trykktesting og plansliping, og da er det også greit at de bytter tetninger på ventilstyringene og tester om ventilene er ok (tett) Dette gjør de på Auto23 for en helt grei sum, tror jeg betalte ca 3500,- for alt.

Kjøpte topp-pakningssett fra EBspares, kostet 50 pund + 20 i frakt. Kanskje lurt å kjøpe noe ekstra deler som en sikker trenger likevel?  :)

Uff, det var dyrt hos EB. Mener jeg betalte £25 hos Highwood Alfa. Frakt trur jeg var en £10 maks.

Planslip og trykktesting av topp gjorde jeg hos Oslo Sylinder service for lite mer en tusenlappen vill jeg minnes. Kan sjekke - ellers er det bare å ringe å spørre dem om pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nokon fortelle meg kva moment eg skal trekke til toppen med? Er det noko spesiellt tiltrekkingsmønster eg må følgje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS! Dette er vel en 16v ts. 8v ts i aluminium har nok et annet moment.

oops, sorry - riktigt !

Ska se om jeg finner riktig.

EDIT: Nope, hade bare 16V liggende. Har muligens 8V gasser singelspark hjemme hvis det hjelper. Men det beste ville ha vært korrekt manual.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fant noko sjølv.

Ser dette rett ut? Eg har klipt det ut fra manual til TS

Men når det står 86 ÷ 88 Nm.. betyr det mellom 86 og 88 eller?

post-2329-14779325647145_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fant noko sjølv.

Ser dette rett ut? Eg har klipt det ut fra manual til TS

Men når det står 86 ÷ 88 Nm.. betyr det mellom 86 og 88 eller?

Med denne kommer du i mål, bare husk å ettertrekker etter 1000 km ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desse oljetetningane som er merka som nr 5 på tegninga, er det heilt vanlige o-ringar? Kor får eg fatt i dei? Eg skulle hatt dei så fort som mogleg. Viss eg ikkje tar heilt feil så er det vel oljekanalar til toppen som går opp der?

post-2329-14779325785294_thumb.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjå der ja, dei ligg jo inni lag med pakningen jo :) Eg trudde dei var litt større enn det dei var. takk for svar ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...