Gå til innhold
haha

Selespeed - hopper over gir / vil ikke gire ned fra 5.

Anbefalte innlegg

Har siste 2 år hatt en 156 Selespeed 2000 modell nå kjørt ca 86000 km. Selespeeden har funka helt fint fram til nå, men hvor lenge var Adam i Paradis ? Problemet oppleves først etter noe kjøring, mer enn 15 minutter og er periodisk, kommer og går men skjer oftere når jeg kjører langt. Det hele kan beskrives slik: 

Ved forsøk å gire ned fra 5. til 4. eller 3. gir gir motoren som vanlig mellomgass, men så synker turtallet og vi triller avgårde uten motorkraft noen nervepirrende sekunder, nervepirrende  ihvertfall om vi er i ferd med forbikjøring oa. Etter en evighet ca 5 sekunder stiger turtallet til et passende nivå og Selespeed velger i sin klokskap 5, ikke lurt synes jeg som helst ville vært i 3. Det samme kan skje når jeg vil til lavere gir i oppoverbakke eller fordi farten ikke lenger passer for 5.

Noen ganger er det variasjon over dette: jeg vil fra 3. til 4. men Selespeed mener 5. er passende og velger dette etter først å ha fomla litt med turtallet som beskrevet tidligere.

Problemet oppstår både ved giring fra rattet, med "girpinnen" og i cityfunksjon. Selespeeden oppfører seg greitt når jeg stopper foran kryss oa; girer pent nedover og legger seg i 1. ved full stopp. 

Jeg er ikke særlig motorkyndig men har ihvertfall sjekka nivået på hydraulikkolja. Det så greitt ut, men for å være akkurat på maxmerket etterfylte jeg knapt 30 ml, men problemene vedvarte. Jeg har også koblet fra batteriet noen minutter i et forsøk på å resette elektronikken uten at det hjalp. Bilen hadde ikke oppdatert programvaren for Selespeed da jeg kjøpte den, men det har jeg gjort for et år siden.

Er det noen som har noen teorier/forklaringer på hva dette kan være og hva som kan gjøres ?

Har lett på Cuore S uten å finne akkurat dette problemet omtalt. Er også kjent med nettstedet om Selespeed på http://homepage.mac.com/paul_denyer/selespeed/index.html. uten at jeg får så mye ut av det, jeg er ikke spesielt motorkyndig  men må da få kjøre italienere likevel !

Og så har jeg bestilt tid hos Motorforum, Østre Aker vei men er interessert i finne mest mulig ut av dette selv, og helst kunne avbestille Motorforum .... . 

Siden feilen er periodisk kan kanskje det tyde på elektronikken, eller er det klutsjen som er sliten og av og til synes det blir for varmt tro ??

På forhånd takk for svar, hilsen hh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vel kanskje en feilsøking med diagnoseapparat hos MF er tingen. Hadde tenkt å foreslå oppdatering av software, men siden du har gjort det så er det vel mest sannsynlig ikke noe problem med softwaren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noe av det samme på den forrige 147'en min. Motorforum kom med konklusjon etter ~30 sekunder feilsøking at det var sprekk i girkassa, uten jeg fulgte opp dette noe mer da kjøpet ble omgjort.

Pratet med selgeren som tok tilbake bilen etter en stund og han sa at de hadde byttet batteri og/eller dynamo (husker ikke helt) og da hadde girkassa blitt helt fin igjen. Kan jo prøve å kontakte dem og høre hva som ble slutten på historien:

AB Cars - 33 33 33 44

EDIT: viser seg at AB Cars har "sparket bøtta", så hvor gamle jernet mitt er nå kan jeg ikke svare på

-Andreasg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skudd i tåken:

Kan det være en sensor som er blitt litt "forvirret"?

Jeg har ingen formening om hvilke sensorer som måtte være involvert, men det finnes i hvertfall en gearvelgersensor - den har jeg byttet en gang. Da hadde jeg riktignok fått en feilmelding først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje lurt å sjekke batteri og lading. Har hørt at dette kan gi litt problemer. Har selv hatt et lignende problem etpar ganger, da har det vært like etter start om vinteren med mye forbrukere på (vifte,varmetråder osv.) Har funket strøkent etter en lading av batteri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

156-en her i huset hadde lignende problemer en gang. Sporadisk ville den ikke gire hverken opp eller ned og gikk i nødmodus (maks 2.gir) for et godt ord. Det viste seg til slutt at det var en ledning oppunder dashbordet - under servoen - som var gnagd halvveis gjennom og laget kortslutning i ny og ne. Det var Selespeed-guruen på Ital Bilservice som til slutt fant ut av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...