Gå til innhold
Ida

Ida's Alfasud

Anbefalte innlegg

Gratulerer med tredje plassen og en flott gjennomført løpshelg! At bilen ikke var i form i går var jo ikke din feil.. Tipper Ivers får sving på den igjen så du kan lade maksimalt på rudskogen! ;)

:) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sudden har vært på tur idag :)

I godt følge av Giulia'n til Ola og sort 156 som trekkvogn startet vi på ferden mot Våler idag tidlig :)

Etter et noget mislykket forsøk på å bygge nytt grenrør til stakkaren så ble lunta kort hos eier og et nytt Iresa grenrør ble handlet inn.  Bjørn Ivar monterte dette på onsdag og idag fikk vi svaret  ;D

Heldigvis var prosjektet vellykket :) Tusen takk til Ola, H.R., Bjørn Ivar og ikke minst TK på TK Økonomitrimming for overlegent god service :)

Eneste skåret i gleden for idag er at kjøleproblemet er værre enn noensinne.. Kjørte en testtur fra Jessheim til Hadeland i 5-6grader over fjellet og selv da stiger temperaturen til 98grader så fort jeg kommer over 5500rpm.. Må finne på noe her før siste løpet...

Noen som kan ha noen tips til meg? :)

Liten snutt fra et av rulledraga idag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sudden har vært på tur idag :)

I godt følge av Giulia'n til Ola og sort 156 som trekkvogn startet vi på ferden mot Våler idag tidlig :)

Etter et noget mislykket forsøk på å bygge nytt grenrør til stakkaren så ble lunta kort hos eier og et nytt Iresa grenrør ble handlet inn.  Bjørn Ivar monterte dette på onsdag og idag fikk vi svaret  ;D

Heldigvis var prosjektet vellykket :) Tusen takk til Ola, H.R., Bjørn Ivar og ikke minst TK på TK Økonomitrimming for overlegent god service :)

Eneste skåret i gleden for idag er at kjøleproblemet er værre enn noensinne.. Kjørte en testtur fra Jessheim til Hadeland i 5-6grader over fjellet og selv da stiger temperaturen til 98grader så fort jeg kommer over 5500rpm.. Må finne på noe her før siste løpet...

Noen som kan ha noen tips til meg? :)

Liten snutt fra et av rulledraga idag :)

Hvis lufta er ute av systemet og alt annet i orden.

Sjekk at det er tett mellom radiator og frontplate.

Mao så lufta som går inn i grillen går igjenom radiatoren ikke tar snarveien rundt.

Hvis lufta tar snarveien får man typisk varm motor når det kjøres hardt i 70km/h og opp da luft trykket i grillen blir stort og lufta tar snarveien rundt radiator ikke gjennom.

Da danner det seg også ofte trykk i motor rommet bak radiatoren.

OBS tett er ikke 5-20mm sprekk det er tett mao ikke åpning.

Finnes jo remedier som skal hjelpe på temp overføringen mellom metall og vann men det skulle ikke være nødvendig for deg.

Lykke til.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiatorplassering er som orginalt, anlegget er uten luft, ny termostat, radiator ny i fjor, water wetter i kjølevann, doble vifter og panser løftet i bakkant...

Jeg vet ikke hvorfor det plutselig har blitt verre. Men man begynner jo å tenke på alt fra vannpumpe til en toppakning på tur..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiatorplassering er som orginalt, anlegget er uten luft, ny termostat, radiator ny i fjor, water wetter i kjølevann, doble vifter og panser løftet i bakkant...

Jeg vet ikke hvorfor det plutselig har blitt verre. Men man begynner jo å tenke på alt fra vannpumpe til en toppakning på tur..?

Var Water Wetter jeg tenkte på ja.

Har den el vifte? tips er to BX el ZX vifter de dytter mye luft.

Panser opp i bakkant funker stort sett bare i lave hastigheter over det blir lufta pressa inn her ikke sugd ut mao forverrer problemet.

Som sakt tett rundt radiator.

Ei lita leppe under radiator vil skuffe luft opp forand radiator og lage vacum bak mao øke gjenomstrømninga.

Sjekk om det skal stå no der orginalt er det veldig åpent under der rett opp i motor romet kan det komme for mye luft opp her og hindre lufta igjenom radiatoren.

Er garantert en filleting som noe av det jeg nevner.

Lykke til.

Erik A

Bleieskift spesialist og racing drømmer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er 2 elektriske vifter som blåser som bare det..

Ser ingen logikk i at utett frontplate skal være problemet siden bilen var fin før... radiatoren har ikke flytta på seg så vidt jeg vet ;)

Panser opp i bakkant er jo et velkjent racingtriks for å få ut varm luft, og det har fungert på alle mine løpsbiler. Har ikke noe tro på at det presses luft inn der.. har mer tro på at det dannes et vakum over panseret som drar lufta ut. Sjekk vidoen til hans rune.. du ser panseret står opp i en bue..

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panser opp i bakkant er jo et velkjent racingtriks for å få ut varm luft, og det har fungert på alle mine løpsbiler. Har ikke noe tro på at det presses luft inn der.. har mer tro på at det dannes et vakum over panseret som drar lufta ut. Sjekk vidoen til hans rune.. du ser panseret står opp i en bue..

Det enkleste en kan gjøre for å finne ut om det går luft ut eller inn er å klistre på noen 5-6 cm lange ulltråder langs bakkant av panseret. Dersom de står rett opp så blåses lufta ut, dersom de peker rett ned så trekkes lufta inn. Gammelt aerodynamikk-triks :)

Om suden er lik GTV/6 så er det alvorlig overtrykk under panseret. Dersom en kjører med løs glassfiberluke på GTV6-panser så hopper den av straks en passerer 50-60 og flyr over bilen uten å ta ned i karossen. Det har jeg prøvd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å starte med å montere varmeapparat og rense radiatoren grundig.. Etter det får jeg bare se.. Kom gjerne med flere tips om noen har.. Blir den ikke bedre til helga blir jeg frustrert  :-[ Radiator og vannpumpebytte neste.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom dere har løftet pansereti bakkant og så oppsto problemene, så ville jeg senket det igjen bare for å sjekke at det ikke er der, ellers er ulltrådene til Ståle ett godt tips.

Toppakknings problemer er jo lett for et verksted / NAF å måle, finner jo fort ut om du har co i kjølevannet.

Tett radiator kan oppdages med en slik IR varme måler, sjekk temperaturen over hele radiatoren. den skal jo helst avta relativt gjevnt fra inntaket til utløpet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panseret har vært løftet hele tiden.. Problemene har kommet snikende uten at vi vet hvorfor. Hadde de kommet etter at vi hadde gjort endringer på bilen så hadde det jo vært en smal sak å endre det tilbake.

Vi får prøve med litt radiatorrens, og sjekke at radiatoren ikke har blitt tett av en eller annen grunn. Et sted må man jo begynne? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panseret har vært løftet hele tiden.. Problemene har kommet snikende uten at vi vet hvorfor. Hadde de kommet etter at vi hadde gjort endringer på bilen så hadde det jo vært en smal sak å endre det tilbake.

Vi får prøve med litt radiatorrens, og sjekke at radiatoren ikke har blitt tett av en eller annen grunn. Et sted må man jo begynne? :)

Få lånt en slik IR temp føler da, (vitamin mannen har en i skuffen, men han er jo litt langt unna dere) og sjekk temperaturen over hele radiatoren, du ser fort om det er noen områder som skulle vært varme som ikke er der, men kan også være vannpumpa, har hørt om en del tilfeller der vanpumpe med plastikk impeller har sluppet på akslingen og bare står der og slurer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er 2 elektriske vifter som blåser som bare det..

Ser ingen logikk i at utett frontplate skal være problemet siden bilen var fin før... radiatoren har ikke flytta på seg så vidt jeg vet ;)

Panser opp i bakkant er jo et velkjent racingtriks for å få ut varm luft, og det har fungert på alle mine løpsbiler. Har ikke noe tro på at det presses luft inn der.. har mer tro på at det dannes et vakum over panseret som drar lufta ut. Sjekk vidoen til hans rune.. du ser panseret står opp i en bue..

:)

Men er ikke den nye motoren trimma? = Mere varme.

Det ikke ikke logikk men aerodynamikk ;) Logikken er at luft tar altid minste motsands vei som ofte er rundt radiatoren istedenfor igjenom.

Å grunn til at panseret står opp i bakkant er trykket inn bak der.

Har testet dette med åpent panser i bakkant på flere biler og festa lette ull tråder på og de ligger bretta inn under panseret pronto.

Lufta som treffer forntruta vil stort sett over bilen men ikke neders der blir den ofte pressa ned i rillene som fører luft in til varme apparatet ergo trykk.

F.eks på Berlina er det luker nede ved beina som kommer derfra og der blåser det friskt i over 70km/h.

Men dette er ikke no facit kun erfaringer jeg har gjordt meg etter og ha bekjempa div kjøleproblemer med ALT for mye motor i liten bil hvor alle triks må brukes.

En kompiss tok av ei lita plate som sto under radiatoren for de det subba når bilen blei senka.

Vips så gikk den for varm fordi lufta under da pressa seg opp i motor romet og lagde trykk bak radiatoren mao dårlig igjenomstrømning.

På med plata ( i modifisert utgave) og vips alt ok.

Finnes det kaldere termostat kan det sef også prøves hvis dere ikke har prøvd.

Mvh

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er den samme motoren.. Og termostat er byttet. Får ikke tak i kaldere dog, siden det er en lukket treveis sak. Uansett ikke der problemet ligger tror jeg.

Panseret er heller ikke problemet.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ofte org paa Alfa. Denne er trimmet med blandt annet hoyere comp. Forsok aa gaa ned til 8 i varmeverdi.

Men ta naa for guds skyld en 2 min HC-maaling for aa iallefall utelukke toppakningsbrudd ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med kaldere plugg faar man kaldere forbrenning (noe som kreves ved hoyere komp). Jeg merket ENORM forskjell i temperatur ved aa gaa fra 7'er til 8'er paa 164'en. 164en er i noen tilfeller oppgitt til 6'er og i andre 7'er.

Maserati Ghibli skal forovrig ofte ha 9'er ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor var det ingen kjøleproblemer med slike plugger før da? Greit om man prøver å tenke litt logisk rakis ;)

:)

Fordi at bilen gaar bedre og effekt stort sett utvikler varme.

Jeg tenker logisk.

Men istedenfor aa bare sitte aa tenke paa hvis/atte/om/atte, saa kunne det vert en tanke aa utelukke det mest innlysende men mest fryktede.

Tenk logisk selv ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje ikke. Men jeg syntes alikevel det virket mer logisk enn diskusjonen om endret aerodynamikk saa lenge ingen ting er endret.

Med fare for aa dra diskusjonen for langt, saa MAA jeg bare faa paapeke at min erfaring med 164'en ble at en 3.0 V6 med effektiv komp paa 11,9:1 faktisk ikke ville funke skikkelig med 7'er plugger. Og paa mekonomen etc saa ER faktisk den motoren ogsaa oppfort med 6'er plugger orginalt. :)

Om ikke noe annet funker, saa koster det iallefall ikke saa mye som 100 kr engang aa teste om det kan hjelpe. Jeg hadde faktisk problemer med varme paa 164'en inne vi bytta plugger. Jeg og fredrik ble staaende aa koke selv meget pen kjoring over mot honefoss. Og naa er problemet ikkeeksiterende uten noen som helst andre endringer enn plugger.... fakta faen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er den samme motoren.. Og termostat er byttet. Får ikke tak i kaldere dog, siden det er en lukket treveis sak. Uansett ikke der problemet ligger tror jeg.

Panseret er heller ikke problemet.. :)

Hvis absolutt ingen ting er endret i motor eller på bil ville jeg sjekka toppakning etc.

Ting jeg nevner er ofte ting som er orginal montert men som forsvinner med årenes løp.

Som leppe under radiator, gummi lister rundt radiator for og hindre luft og ta snarveien.

Er som Ronny sier ofte ikke store endringer som skal til.

Men kaldere plugger trengs stort sett bare ved skikkelig masse komp 11:1 og mere.

Aerodynamikk har faktisk mye og si, selv små fille ting som nevnt.

Lykke til

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke tenningen vært justert? Litt feil tenning kan gjøre mye for motortemp.

Ellers støtter jeg Era her, både kommentaren om luftlekkasje rundt radiator, og trykket i bakkant av panseret. Hvis du tester bilen på veien og bruker ulltråd-trikset, kan du nesten garantert se at trådene legger seg under panseret på midten mot ruta, men vil sansynlig stå litt opp og ut ved bakkant mot skjermene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...