Gå til innhold
tw

105: spesialverktøy for ringmutter på stikkaksel

Anbefalte innlegg

Er det noen som besitter Alfa Romeo spesialverktøy nr. A.5.0120? Det brukes til å skru av ringmutteren som holder lageret på plass på 105-serie stikkaksel. Får den sikkert av med andre metoder, men det hadde vært greit å sluppet å skaffe seg nye muttere etterpå ...

monty_bearing_castle_nut.jpg

A.5.0120.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er nok å få tak i verktøyet, eller lage det av en rørbit og noen kilestål (evt. en gammel Geilo-skrutrekker med firkantet klinge), men jeg hadde ikke noen problemer med å løsne og stramme denne mutteren ved hjelp av en egnet dor. Det ble ikke store merker i mutteren, og jeg sover godt om natten, selv om jeg ikke har målt momentet på tilstrammingen.

Jeg lurer også på om denne mutteren er unik for Montreal, og at alle andre 105-serie hadde krympering?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer også på om denne mutteren er unik for Montreal, og at alle andre 105-serie hadde krympering?

Ikke godt å si. Verkstedmanualen der bildet over er tatt fra er ikke for Montreal, men for 105-serie frem til og med 1969 (Giulia 1300, Super, Ti, Sprint GT, GT Veloce, GTV, GTC, Spider 1600 etc.) Det er samme prosedyre i manualen for biler med både skiver og tromler bak. Moment på mutteren blir vel litt meningsløst så lenge den ikke drar i en bolt på andre siden men bare holder lageret inntil. Trur eg ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FYI: Tilsvarende "mutter" på bakhjulslageret til transakselbiler (den er omvendt utformet med utv. gjenger) skal dras til med 185 nm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som om en "vanlig" c-nøkkel skulle gjøre jobben. Tools-butikkene selger slike.

Muligens kunne du få lånt deg en på motorsykkelverksted. Her bruker de c-nøkler for å stramme styrelagrene på motorsykler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tor Willy

Denne løsnes ganske greit som Marius sier med en dor, bare husk å bøye ned tab-ene først. Problemet oppstår når du skal ha av de lagerne bak... Der vil jeg gjerne ha noen tips.

Stian S

PS! Jeg har ikke glemt bort reservoiret ditt. Trenger du det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet oppstår når du skal ha av de lagerne bak... Der vil jeg gjerne ha noen tips.

Jeg har gjort dette på min Montreal og hele jobben tok 2 timer, hvor de første 110 minuttene gikk med på å presse, varme, banne, presse, banne, slå, og banne, og de siste ti minuttene gikk med på å bytte lageret slik som beskrevet her.

Løsningen er å splitte den ytterste lagerringen med en liten slipemaskin med 50 mm. kappskive. Så brukte jeg en stor skrutrekker for å utvide ringen nok til at kulene falt ut, og kappe forsiktig et spor i innerringen. Det gjelder å være forsiktig så man ikke kapper i akselen, men den lille sliperen er lett å kontrollere. Når man er nesten igjennom, splitter men enkelt ringen med en meisel, og den vil da skli lett av. Ta vare på den gamle innerringen, for den er fin å bruk når man presser på det nye lageret.

post-0-14779325554198_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal snart bytte hjullager bak på Bertonen og lurer på hvor mye skal jeg trekke til?

Landemann;  "Det ser ut som om en "vanlig" c-nøkkel skulle gjøre jobben. Tools-butikkene selger slike."  Har du noe ide hvilke strørrelse C-nøkkelen er?

Det er ikke så lett å presse på lageret med den akslingen, eller bruker en skrur mutteren inn og den presser lageret på plass??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal snart bytte hjullager bak på Bertonen og lurer på hvor mye skal jeg trekke til?

Landemann;  "Det ser ut som om en "vanlig" c-nøkkel skulle gjøre jobben. Tools-butikkene selger slike."  Har du noe ide hvilke strørrelse C-nøkkelen er?

Det er ikke så lett å presse på lageret med den akslingen, eller bruker en skrur mutteren inn og den presser lageret på plass??

Beklager, men jeg vet ikke hvilken størrelse, men "tw" kan jo ta noen mål.

Alternativet for å komme en slik skru-ring til livs er å bruke stor rørleggertang og vha denne skru ringen av.

På min 105-Spider er det ikke skru-ring, men klem-ring. Denne ringen varmes opp og tres over aksel og holdes på plass (med et langt rør) inntil varmen går ut og ringen krymper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :). Jeg får demontere for å se hvordan det er og lurer jeg på noe så får jeg svaret her på forumet noen som kan det :D

Beklager, men jeg vet ikke hvilken størrelse, men "tw" kan jo ta noen mål.

Alternativet for å komme en slik skru-ring til livs er å bruke stor rørleggertang og vha denne skru ringen av.

På min 105-Spider er det ikke skru-ring, men klem-ring. Denne ringen varmes opp og tres over aksel og holdes på plass (med et langt rør) inntil varmen går ut og ringen krymper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det ingen som har en spesialavdrager for disse lagerne - enten som man kan bruke mot enden av stikkakslingen eller rundt? Har bare vinkelsliper og den kommer jeg ikke til med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fantastiske tegningen kan løse problemet. Fordrer en avtrekkerskive fra f.eks Biltema eller andre i bunn. Hylsa må ligge an på flensen i overgangen akselskaftet og den gjengede delen.

Avtrekker.jpg

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig, men det løser ikke problemet/arbeidet med å fjerne både ring og lager dersom ikke vinkelsliper kommer til? ... eller ..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig konstruksjon Stian, men det er verd å merke seg at det er trangt mellom lageret og enden på akselen, så for å lykkes med dette må du evt. snu skruene.

Når du først skal på Biltema å handle deler til konstruksjonen, kan du jo ta med en slik sliper som jeg har vist på bildet, for deres versjon koster kr. 159,- :) :)

Jeg brukte som sagt kun ti min. på å demontere en lager med kappemetoden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, flisespikkere.... Forutsetningen er at man får av mutteren med dor og hammer (isi-pisi) og slipper å kappe. Dessuten så kan den som lager dette verktøyet leie det ut til alle som skal skifte bakhjulslager og til slutt kjøpe seg en ordentlig minivinkelsliper på Würth....vinnvinn

PS! Tegningen er ikke målriktig, kun veiledende og fantasifull

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo nevne at Alfa har/hadde spesialverktøy for å "dytte" av lageret fra navsiden, istedetfor å trekke det av fra akselsiden.

Skal ta noen mål og finne ut litt mere detaljer når jeg kommer forbi akselen og verkstedmanualen igjen. Det hadde vært greit å hatt et par spesialverktøy (eller i det minste en dokumentert alternativ metode) i sirkulasjon i miljøet. Det kan jo hende 105-eierne blir lei av å diskutere felger og polish og begynner å vedlikeholde mekanikk-rallemikken, og da må man ha svaret klart ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann formann pang. :)

Skjematisk ganske riktig tegning, men i virkligheten er det som Marius sier veldig trangt , særlig pga dekselet til handbrekk utrustningen.

Denne kommer i veien for verktøyet,  her må det litt fintenking til en dag man har god tid. ;D

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa har et spesialverktøy (A.3.0109) for å ta av bakhjulslagrene, men det består av flere deler og kan brukes til flere forskjellige ting. Det er i bunn og grunn en vanlig avdrager med noen ekstra biter. Prinsippet med verktøyet i "lagerfjernemodus" er å dra akselen ut av hullet på lageret, ikke lageret av akselen. Noen som skjønte den? ;)

Det er bilder av spesialverktøyet i en tråd på alfabb.com. Bruken står beskrevet på side 15 i den vanlige bakakselmanualen til 105-serie.

A.3.0109-1.jpg

A.3.0109-forklaring.jpg

Glemte forresten å måle dimensjoner på mutteren i dag. Skal prøve å huske det neste gang jeg er i koffeinrus i garasjen ...

Stian: trenger ikke reservoaret ennå. Uten bakaksel blir det bare kokkelimonke med bremsinga allikevel ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FYI: Tilsvarende "mutter" på bakhjulslageret til transakselbiler (den er omvendt utformet med utv. gjenger) skal dras til med 185 nm

Jeg har en slik avdrager på hånden, men laget for GTV transaksel, da er det slik å forstå at den ikke passer på 105 bilene ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Transakselmutteren har utvendige gjenger og "kronen" på innsiden. 105-mutteren (for de modellene i 105-serien som har det) har utvendig krone og innvendige gjenger.

Jeg målte kronmutteren med skyvelær i dag: utvendig radius er 52 mm, mens avstanden mellom bunnen i hakkene er 46 mm. Hakkene i krona står rett ovenfor hverandre, dvs. det er 45 grader mellom hvert hakk og 8 hakk tilsammen.

Her er et par bilder til:

post-1695-1477932559486_thumb.jpg

post-1695-14779325595162_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det 2000 har krympe ring her og de gammle samt Montreal mutter.

Finnes enn som har dette verktøyet men låner det ikke ut.

Bytta dette selv etter samme metode kutta litt i ringenså klinte til med meisel for og utvide to slag og vips av med den.

Så presse på nytt lager, så varme ringen og slippe den nedpå pgså klaske til den for og værra sikker.

Sitter som fy men vent til det blir kaldt med og montere.

Så som Marius skriver dor og hammer bør løsne den.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes enn som har dette verktøyet men låner det ikke ut.

Selge da?

Presse verktøyet altså?

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, avdrageren (eller avskyveren, egentlig) for lageret på stikkakselen.

Den er nok ikke tilsalgs er jeg redd.

Men hør med Üwe kan jo hende han kan hjelpe deg

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...