Gå til innhold
Stians

Kompresjonsmåling

Anbefalte innlegg

Gitt at man har en tett motor:

Kan man ut fra en kompresjonstester som måler psi og/eller kg/cm3 regne seg ut hva slags kompresjonstall stemplene har som sitter i en motor? Hva er originalkompresjonen til en 1750-motor? Og hvordan regner man ut det teoretiske kompresjonstallet?

Aiai, her trengs det et kalkulatorhode..

Stian S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så at jeg hadde lagt denne i feil tråd. Hvordan flyttes den?

Avvent rolig til en med moderatortilgang ser innlegget ditt og klikker på "flytt emne" :)

Litt mer on topic: Kompresjonen på en 1750 Nord-motor skal være 9.5:1 på Berlina og 9.0:1 på GTV om en en kan stole på carfolio.com.

Edit: Litt mer informasjon om kompresjonen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio - sjekk ut seksjonen om "Dynamic Compression Ratio"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, det var informativt  :)

Skjønner at det er mange parametere som skal være i boks for å finne kompresjonstallet til stemplene.

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Stian.

Kompresjon er forholdet mellom volumet over stempelet når det står i øvre døpunkt kontra i nedre døpunkt.

Teoretisk kan du måle dette med motor sammensatt, i praksis er det ikke så greit.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en idè. Jeg kan fylle sylinderen med gips i øvre og nedre posisjon og måle med kjøkkenvekta  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var du igang med diagnostics? Er umuli og måle den statiske kompen på noen annen måte enn å skru fra hverandre greiene å måle med veske desverre. er litt knøkete, men resultat blir ganske nøyaktig:)

m

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...