Gå til innhold
BHJ

Alternativ metode for beregning av bruksfradrag

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har søkt om den alternative beregningen og endt opp med å betale mer enn det ordinære bruksfradraget?

Tidligere kunne man maks få 80% bruksfradrag ved bruk av den ordinære beregningen mens man nå kan få inntil 95% bruksfradrag..

Pga av denne regelendringen vil jeg tro at den alternative metoden ikke lenger er så lønnsom for biler som er eldre enn 12 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her inne som har søkt om den alternative beregningen og endt opp med å betale mer enn det ordinære bruksfradraget?

Jeg tok inn en 2010 Mercedes Viano i 2012. Største diesel med 224hk. 3,0cdi heter den vel. Nypris i Norge var 1,2 mill med det utstyret.

gått 40kkm. Tapte ca 5000 fordi jeg søkte alternativ beregning. Grunnen var at de takserte den som en facelift 2011 modell selv om den var fgangreg i sept 2010.

Det var jo riktig det, for det var jo en facelift, men jeg trodde faktisk at det var registreringsåret det ville følge også på alternativ.

Med andre ord fikk jeg den inn som 2010 på ordinær, men det ble som 2011 på alternativ.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg importerte en Ford Explorer Sport (2 dørs) for tre år siden. Denne var ikke solgt ny i Norge, så de tok utgangspunkt i en tilsvarende annen Amerikaner. Det er en hel avdeling hos tollvesenet i Drammen som sitter og skjønnsvurderer dette.

Pga greit med effekt, høy vekt og VANVITTIG CO2 kom avgiften på 160 kNOK.

Fire måneder etter at jeg leverte søknad om alternativ vurdering fikk jeg igjen 110 kNOK av disse.. ;)

De er greie å snakke med, og kan som regel gi deg en grei pekepinn på tlf.

I tillegg ligger (lå?) det ute lister med tidligere vurderte biler på sida til tollvesenet som omhandler alt. vurd.

Men generelt sett er det er biler med moderat til høy km, som var schwindyre i Norge som dette lønner seg med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok inn en RCZ (156 hk, bensin) som var 1,5 år gammel, for ca. 3 år siden. Den hadde over middels km-stand. Sparte noen tusenlapper, og det hele var temmelig forutsigbart, ettersom jeg anvendte den lista som Faukstad her refererer til. Sysselsetting er også kjekt i disse tider ^^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord fikk jeg den inn som 2010 på ordinær, men det ble som 2011 på alternativ.

Makes sense. Ordinær tollbehandling dreier seg om tabellavskriving fra regdato, alternativ tollbehandling dreier seg om verdi på konkret bruktbil - og da må man ta hensyn til årsmodeller, facelift og slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har fortstått, så er det i utganspunktet eldre biler med liten km man kan tjene på å bruke alternativ beregning? Noen som kan forklare litt nærmere. Evt, som har tilgang til den berømte rød boken? Unødvendig å kjøpe tilgang til den for flere hundre kroner om man likevell ender opp uten bil.

Har brukt alternativ beregning et par ganger, og endte vel begge ganger opp med omlag halv pris. Lønner seg typisk veldig godt for mange biler med relativt stor motor, vil jeg si. På tollbua i Oslo finnes det et rom med en PC som gir deg tilgang til alle data du trenger, så for biler som har en listepris i Norge er det ikke noe problem å finne ut eksakt hva alternativ beregning blir, uten å bruke ett øre, annet enn reisen til Oslo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har fortstått, så er det i utganspunktet eldre biler med liten km man kan tjene på å bruke alternativ beregning? Noen som kan forklare litt nærmere. Evt, som har tilgang til den berømte rød boken? Unødvendig å kjøpe tilgang til den for flere hundre kroner om man likevell ender opp uten bil.

Har brukt alternativ beregning et par ganger, og endte vel begge ganger opp med omlag halv pris. Lønner seg typisk veldig godt for mange biler med relativt stor motor, vil jeg si. På tollbua i Oslo finnes det et rom med en PC som gir deg tilgang til alle data du trenger, så for biler som har en listepris i Norge er det ikke noe problem å finne ut eksakt hva alternativ beregning blir, uten å bruke ett øre, annet enn reisen til Oslo.

Jo høyere km, jo mindre er bilen verdt, og jo mer lønner det seg å bruke alternativ fordi ordinær ikke tar hensyn til km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...