Gå til innhold
Patriq Backlund

Div. spørsmål i forbindelse med felsøking på motor

Anbefalte innlegg

På min 33 16V startar och går motorn fint på tomgång. Men så fort det krävs effekt ur motorn, så börjar den hosta och hoppa.

Uppfattar det som om det är bränsletillförseln som är problemet.

Har därför börjat att felsöka olika sensorer till ECU'n - och när jag gjort det så kom några följdfrågor:

1 MålteThrottle Valve Switch. Enligt felsökning i handboken skall den ena pinen visa 10 ohm/oändligt och den andra oändligt/10 ohm när throttlen är fullt stängd/öppen. När jag måler får jag 1 ohm istället för 10 ohm. Kan detta ha betydelse för hur ECU'n tolkar positionen?

2 Idle Air Valve. Denna skall variera med att få mellan 4-12V. Den får konstant 14V från uppstart med kall motor tills dess att den blivit 70 grader. Borde inte denna visa en linjär förändring från 12V och ned till 4V (eller tvärtom)? Räknar med att den är helt stängd om den inte får ström, så när motorn är varm så skall väl denna egentligen inte ha någon betydelse för hur motorn går.

De andra saker jag såg på som LMM och motortemp m.m. fungerade fint. Nu har jag kvar att checka att alla kablar från sensorer och till ECU också är intakt. Jag målte ju bara på sensorerna nu.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...