Gå til innhold
@Veloce

Rookie skal ha 916 GTV

Anbefalte innlegg

Hei,

er helt ny her, men som headingen sier, har mer eller mindre bestemt meg for en GTV, og da av den hvassere sorten med 2.0T/3.0 V6.

Siden min erfaring med disse er heller skral, håper jeg det fins noen av dere som kan gi råd om hva man bør se etter på en sånn bil? Det ligger to stk av de overnevnte på finn og autodb; er disse prismessig riktige? Finnes eiere her tro?  ::)

Tar imot alle svar med stor takk!

@veloce

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for å virke ignorant: er 150k en anstendig pris for en 3liter? Det er vel ikke akkurat lett å få solgt disse?

2liter turboen på autodb står priset til 120k, realistisk pris?

Har lagt merke til at begge to har vært avertert flere ganger over lengre tid.

@veloce

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ganske sjeldne bilar her til lands?Og det blir vel ganske mykje avgift og importere med den moteren?

Det kan vel halda prisen oppe litt.(vil eg tru)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her inne er en alfa verd sin pris i gull eller det som edlere er... Akkurat som en BMW er på bimmer.no... osv Den realistiske salgssummen er ofte langt under optimist prisene som står i annonsene.

Det er flere som annonser disse bilene måned etter måned.....

Sånn uten for tema,så er det skjelden kjøpesummen som er den store kostnaden om man vil ha en 100% ALFA....

Jeg har hatt gtv 916 riktignok en 2.0 ts, kjempebil sånn kjøreopplevelsesmessig......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rookie skal ha 916 GTV  -  nei, det er ikke meg -skal ikke ha GTV - (ennå) ???

Men ønsker @Veloce lykke til på jakten etter gleden ;D

Alfarookie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 literen er lettere å velikeholde enn 2l TB motoren... Mye på grunn av ventilstyringen...

Den her i Horten er 24v (Ronny: Får bare GTV 3liter med 24v!)

-Magnus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for en 3liter! Sjelden vare og god verdiutvikling fremover, samt at den har en fantastisk motor. En av historiens beste v6'ere! Den er også mye mer holdbar enn TB motoren. Om 3 litern er verdt 150 kan man jo stille spm ved siden den fortsatt ikke er solgt, prisen en er ca 2X det en 2,0 TS koster og det  er jeg usikker på om det er verdt. Ville prøvd bud rundt 120, det vil jeg mene er en bra pris. Denne har riktignok litt gromt utstyr som trekker opp;)

Se etter typiske feil:

-Foringer

-Luftmassemåler

-Skjev forstilling/skjevt slitte dekk

-Clutch

916 GTV 3,0 har jeg aldri prøvd, men jeg har hatt 916 ts og det er en fantastisk kjøremaskin. Har også hatt 156 med 3liter, og kombinasjonen av disse to må bli en fantastisk bil! Si ifra om du trenger noen tips ang tuning senere ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn uten for tema,så er det skjelden kjøpesummen som er den store kostnaden om man vil ha en 100% ALFA....

Skal det være noe særlig store utgifter på en 'såpass' ny Alfa? Har hørt av regreim skifte bør tas oftere enn det som er anbefalt.

Jeg ville gått for en 3liter! Sjelden vare og god verdiutvikling fremover, samt at den har en fantastisk motor. En av historiens beste v6'ere! Den er også mye mer holdbar enn TB motoren. Om 3 litern er verdt 150 kan man jo stille spm ved siden den fortsatt ikke er solgt, prisen en er ca 2X det en 2,0 TS koster og det  er jeg usikker på om det er verdt. Ville prøvd bud rundt 120, det vil jeg mene er en bra pris. Denne har riktignok litt gromt utstyr som trekker opp;)

Se etter typiske feil:

-Foringer

-Luftmassemåler

-Skjev forstilling/skjevt slitte dekk

-Clutch

916 GTV 3,0 har jeg aldri prøvd, men jeg har hatt 916 ts og det er en fantastisk kjøremaskin. Har også hatt 156 med 3liter, og kombinasjonen av disse to må bli en fantastisk bil! Si ifra om du trenger noen tips ang tuning senere ;)

Skal gi lyd fra meg når jeg eventuelt trenger tips til tuning. Er fare for at det blir lagt igjen noen grunker i Novitec-banken. Spesielt har jeg et godt øye til de doble DTM bakpottene.

Men må si at jeg er svak for kombinasjonen av 2l V6 med turbo... Jeg er en dumpvalve-idiot. ;) Men hvis dette er en mindre holdbar maskin er jo det et seriøst ankepunkt. Den 2l V6'en på autodb står riktignok oppført med en haug av nyere servicer, bla ventiljustering.

Tusen takk alle sammen for gode tips, men ikke la det stoppe nå, har du noe som kan hjelpe, do tell!

Mvh

@veloce (yr i toppen!)

edit: Ser også at det ligger en 2L turbo benzina(?) på autodb med 177000km på telleren til 139k. :o Det er vel noe drøyt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ventilstyringen skal helst gjøres hver 12.tusen km tror jeg...

Gå for 3 liter! Den svarte stod det kompressor i en gang. Vet ikke om det er det i den nå.. Men 300 hk gikk nok fælt! ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel 20000 intervall på ventilene, men det er vel så.....

Jeg har hatt 2,0tb, og det er en herlig bil. Tror ikke 3,0 er så veldig mye mer holdbar enn tb, det hele bunner vel ut i vedlikehold.

Jeg solgte min tb for 1år siden for 120k, noe jeg syns var latterlig billig.

Lykke til

G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde glatt valgt 3 literen i alle fall! ;)

Ja du hadde vel valgt det din snik...

Hehe, forumet burde ikke leses i beruset tilstand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som eier av en 2.0 TS som mange her ikke er så fan av, må jeg si meg svært uening når det gjelder prestanda. Synes den går meget bra jeg, riktig giret, god aks (8.0sek), fantastiske kjøre egenskaper. Motoren bruker lite bensin, bruker ikke olje og har vist seg å være mer stabil enn andre biler jeg har hatt. Men hvis motor og antall HK er tingen for deg, så får du velge etter lommeboken. 150hk holder fint for meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Erik!

Riktignok er det "puslet litt med" toppen på min 2.0TS, men jeg tror vel det er mer snakk om å få på plass de 155 gampene som det er betalt avgift for. Og stort mer er ikke nødvendig innenfor norske fartsgrenser.

En viktig ting for en "fersking i trafikken" er at GTV 2.0TS er helt uten overraskelser. Kjører du av veien med en slik så har du slett og rett overvurdert egne evner til de grader! Jeg har såvidt kjørt samme bil med V6-er og det kan jo ha noe med dekk og andre ting å gjøre, men den virket ikke så velbalansert.

Når det gjelder problemer så skjønner jeg ingenting! Har byttet foringer bak en gang. Da til Powerflex. Foran er det ikke byttet så lenge jeg har hatt den. Og det er ingen lyder, ingen slakk. Og motoren som "alle" klager på her har kun en gang stilt opp med problem som ikke enten er enkelt og billig å fikse, eller jeg kan skylde meg selv / tidligere eier /  hans verksted. Så har jeg lært at bytteintervallet ikke er en anbefaling, men et påbud. Men dette har jeg da hørt om på mange biler av forskjellige merker.

Det at importøren er i koma er ikke noe stort problem på en bil der garanti forlengst er utløpt. Deler kjøper vi billig og raskt fra England. Eller tilogmed fra 3-part her i Norge (Meca, Romnes etc.).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter også den positive omtalen av 2.0TS varianten av 916GTV.

Driftsikker, slitesterk og ikke minst morsom.

Hadde selv en slik i ca 1 år og brukte den som firmabil - aldri noen problemer.

Tror du skal lete lenge etter en bil som gir så mye tilbake for pengene.

Du står garantert ut fra mengden og får en bil som ser og føles mye dyrere.

Go for it!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en TS motor.

Som det er blitt sagt; Den er "rask nok", du får ingen overaskelser, bruker lite drivstoff (hvis DU klarer å skjerpe deg) og er generelt billig i drift.

2.0V6 TB har mer guff og høres herlig ut men kan være litt "old school" med turbo lag. noen flere overaskelser og noe høyere service og forbruk.

3.0 V6... sikle, er jo den hellige Alfa gral da, men er blitt sagt en del om å henge en litt for tung motor litt for langt frem.

Vakker bil, billig bil (alt for billig  :-[ ) finn en fin en som har fulgt service på rem o.l. og som ikke skrangler i opphenget.

Fiat  Alfa, skulle kvitte seg med rustprobelme sine og brukte alle kjemikalier de fant, så rust er intet problem.

Lykke til!

(min er kanskje til salgs....  ;) )

/Simen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatter hadde en TS, var meget positiv over den motoren! Dessuten har TS 50/50 eller nær vektfordeling.. Det har ikke V6'erne..

Lykke til!

-Magnus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som flere her er inne på så er vekt/kg for 2.0 TS helt ok. Drag og motorkakteristikk er helt klart bedre på V6 variantene men du betaler en pris i form av noe dårligere kjøreegenskaper hvis man kjører hardt på svingete vei (samme gjelder jo 116 serie også) men man får jo ikke i pose og sekk.

Har kjørt mye meg GTV V6 TB og det er jo veldig morro men det koster jo en del mer også :-)

Ikke minst, hvis du kjøper den rimeligste bilen på markedet er det også en viss sannsynlighet for at du også kjøper den dårligste.

GTV er uansett morsom bil med mye gøy bak hver krone.

Alfahilsen Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke minst, hvis du kjøper den rimeligste bilen på markedet er det også en viss sannsynlighet for at du også kjøper den dårligste.

Alfahilsen Øyvind I

Jasså, så da har jeg solgt de dårligste alfaene i markedet?

Altså det jeg vil fram til er at dette ikke nødvendigvis har noen sammenheng...  lavpris betyr ikke nødvendigvis dårligere produkt, det er faktisk noen der ute som VIL selge bilen sin... Dette blir det samme som å si at en bil som er kjørt 110000 km er bedre enn en som er kjørt 200000 km.

Så om du vil gjøre ett bra kjøp så må du vurdere alle,ikke følg den logikken at dyrt og lav km nødvendigvis er best.

Det står liksom ikke kjøpere i kø til disse bilene, så skal man selge handler det ofte om pris....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar her!

3 literen har god servicehistorikk, 3 eiere og servicehefte. EU-godkjent i sommer ifjor. Magefølelsen er ganske god på dette området.

To ting trekker ned:

1.) Speedometer viser halv fart. Har sett på endel tråder her inne på samme feilen, men ble ikke helt klok på hva som kan fikse sånt.

2.) Det er ikke tatt 120.000km service på den. Eier sier forrige hovedservice (100.000km) kostet ca 5000,-. Så jeg håper at det ikke skal bli en veldig dyr fornøyelse.

Hvor ofte må remskift foretas? Jeg bør vel forhøre meg når dette ble gjort sist.

Mvh

@veloce

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...