Gå til innhold
T Man

Trimming

Anbefalte innlegg

Hei. Er ny her på dette forumet og håper at noen kan hjelpe meg med noen spørsmål. Har en 156 1.8 TS, 01 mod. og lurer litt på trimming av denne. Kunne tenkt meg litt mer  sprut i motoren, men ikke noe veldig kostbart. Tenker på f.eks. chip, luftfilter, eksosanlegg o.l. Har noen erfaring med slike ting på en sånn motor, og er det noe vits i det hele tatt? Vil det koste mer enn det smaker? Eller må jeg til med kammer, innsug, eller turbo? Takker for svar. M.v.h. T Man.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen på Cuore  :)

Lett trimming tror jeg denne motoren svarer bra på. Alltid litt å hente ved optimalisering av luft + bensin. SquadraTuning vet absolutt hva han driver med og tilbyr chip som gir økning på 10 hk og 16 Nm på standard motor. Det vil du garantert merke. Kombinerer du det med et åpnere innsatsfilter,f.eks. K&N,så plukker du 1-2 hester til. Neste steg kunne være å montere luftfilterboks fra 156 2.5 V6 eller JTD-modellene (samme boks). Kan hende du trenger annet luftfilter til dette. Denne boksen vil gi motoren mer luft inn + mer innsugslyd og enda en hest eller to. Tømmer du lommeboka helt så monterer du nye kammer fra C&B og kanskje et anlegg fra Supersprint.

Full pakke burde gi 165-170 hk mens chip/luftfilter/boks kanskje en 160 hk. Kunne bli bra det  :) Det viktigste før du begynner med noe som helst er å sjekke ut kamvariator og LMM'en,noe disse motorene har vært plaget med. Er ikke disse helt i form så har ikke trimmingen noen effekt i det hele tatt.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble vel montert C&B kammer + chip, eksos og luftfilter i en 156 1.8TS for noen år siden. Det sto en artikkel om denne bilen i Alfanytt, og jeg mener å huske at det kostet litt mer enn det smakte, selv om bilen gikk merkbart bedre enn standard. Jeg tror 1.8 literen det sto om i Alfanytt ikke ga fullt så mye som 165-170hk. Jeg husker ikke de oppgitte tallene, men noe under tror jeg det var...

Jeg hadde jo "full pakke" på min 2.0TS, og jeg tipper min lå på rundt 170-175hk. Dette ble aldri målt, men er mer en magefølelse ifm kappkjøring av diverse tilsvarende motorsterke biler med omtrent samme vekt....

For full pakke på min 2.0TS så betalte jeg ca. 11k for eksos, 7k for kammer, nesten en tusing for K&N-filter og ca. 4k for omprogrammering av ECU (regn med minst 6-7k dersom jobben gjøres i Norge). I tillegg kommer kostnad for verkstedtimer på ca. 5k.

Da nærmer vi oss 25-30k totalt, og da hadde jeg muligens vurdert en turbo med lavt trykk isteden....

Skal man holde utgiftene på et relativt lavt nivå, så ville jeg omprogrammert ECU på rullende landevei ETTER at jeg byttet ut luftfilterboksen med en boks fra JTD/V6 (med et K&N filter). Da får man en mer linjær effektkurve, og motoren får en litt høyere turtallsperra...

PS: Velkommen til forumet  8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen og mange takk for svar! Da har jeg litt å pusle med frem til våren. Må ha litt mer guffe i motoren nå som jeg skal ha på Eibach/Bilstein senkesett.  ;D

T Man

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...