Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Holder snart på å få et lettere anfall av forvirring her.

Har nå snakket med en haug med folk ang. Heigoburet i min Alfetta GTV. For å gjøre en lang historie kort - den eneste som har tjent på dette så langt er Telenor...

Buret har 40 mm tykke rør rund baut.

Uansett:

1: Jeg har sjekket på sidene til Heigo (www.heigo.de) og buret skal vistnok være godkjent for motorsport dersom man har montert sidestrevere.

2: Jeg har forsøkt å ringe fabrikken uten å få svar. (De er vel sveiseblinde hele bunten og finner ikke fram til telefonen.) Jeg har sendt mail uten å få svar.

3: Jeg har Googlet emnet og funnet ut at man kan få buret FIA - godkjent - mot et gebyr på 230 Euro

4: Jeg ringte med Kollevold og spurte om de hadde en hovedbøyle som kunne passe inn. De sa at jeg ikke kunne begynne å kappe i et fabrikkbur uten videre da dette ville svekke konstruksjonen. Rett og slett ødelegge det.

5: Pedersen hadde et annet syn på saken. Der mente de at jeg kunne gjøre A: Sette inn en ekstra hovedbøyle på 45 mm, eller B: bytte ut hovedbøylen med en ny bøyle. Altså stikk i strid med det Kollevold sa.

Gode råd er de facto dyre i denne saken.

Natta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at Pedersen kan gjøre dette er høyst sannsynligt at de er godkjente burbyggere. Og at de har en skikkelig kvalitet på det de gjør. Nå husker jeg ikke måla på hva hovedbøylen skal være. Men ofte så har det seg slikt at de lovene som står når en skal bygge bur har ofte større mål enn hva enkelte burbyggere bygger med, nettopp pga kvalitet osv. Rett og slett mer kunskap om hvordan et bur skal bygges. Og det er derfor en har større mål når en vanlig "uerfaren" person skal begynne og lage til noe i bilen, selv om reglene er ganske strenge på hvordan dette skal gjøres...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at Pedersen kan gjøre dette er høyst sannsynligt at de er godkjente burbyggere. Og at de har en skikkelig kvalitet på det de gjør. Nå husker jeg ikke måla på hva hovedbøylen skal være. Men ofte så har det seg slikt at de lovene som står når en skal bygge bur har ofte større mål enn hva enkelte burbyggere bygger med, nettopp pga kvalitet osv. Rett og slett mer kunskap om hvordan et bur skal bygges. Og det er derfor en har større mål når en vanlig "uerfaren" person skal begynne og lage til noe i bilen, selv om reglene er ganske strenge på hvordan dette skal gjøres...

Det står jo forsåvidt i innlegget hans hvor stor den skal være. For corsa italiana skal den være 45 mm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For corsa italiana skal den være 45 mm

Bare for spikke fliser, så er ikke dette noe spesifikt for Corsa Italiana, men gjelder alle Rally/racingbiler Norge generellt...

45 mm hovedbøyle/2,5 mm gods, resten kan være 40 mm/2 mm, alt. 38 mm/2,5 mm gods...

Paragraf  11-6: Enhver endring av et homologert bur er forbudt og medfører at buret ikke lenger kan godkjennes. Alle repaarasjoner av et skadet bur må utføres av fabrikant eller den han bemyndiger.

Nå kan man tyde dette slik at om man endrer et homologert bur så mister man FIA-homologeringen iflg. ISR. Eller mister man den nasjonale godkjenningen? Det skal ikke jeg uttale meg om.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står jo forsåvidt i innlegget hans hvor stor den skal være. For corsa italiana skal den være 45 mm

Leser en på side 14 så står det 45mm. Men enkelte godkjente burbyggere kan lage bur med mindre dimensjoner enn dette som er FIA godkjente, ergo godkjent for corsa.

Manualen over er den som en vanlig person skal bruke for og lage et bur. Da denne blir en smule overdimensjonert for sikkerhets skyld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dette avsnittet jeg har brukt/bruker som argument for å slippe å sette inn et nytt bur i bilen:

11.5.FIA Homologering

Enhver bilfabrikant har mulighet til å homologere et stål veltebur hos FIA.

For øvrig henvises til ISR.

Buret mitt er sveiset fast i bilen av en "bilbygger" godkjent av Heigo.

Spørsmålet er egentlig:

Skal jeg gidde å bruke mer tid på dette - dersom bilen likevel ikke får lisens når den skal opp til godkjenning. Det betyr i så fall at jeg må bruke store deler av budsjettet på å fjerne dagens bur og få bygget et nytt.

Eller skal jeg fortsette å grave, slik at budsjettet kan brukes på ting som dekk, stabstag, coil-overs og annet som gjør bilen bedre og mer skikket som ræserbil? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så sant du ikke får dokumntasjoen som er meget nøyaktig dvs som egentlig skal følge med når buret ble bygget eller satt inn kommer det til å bli umulig a være 100 % sikker om det blir godkjent. men som det står i bilsportforbundet er det en hovedbøyle på minimum 45x2,5 eller 50x2 og resten kan være 38x2,5.

men jeg la ut en link på forumet her om dagen om jeg kan ta på meg jobber som dette. hvor står bilen din?

frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser en på side 14 så står det 45mm. Men enkelte godkjente burbyggere kan lage bur med mindre dimensjoner enn dette som er FIA godkjente, ergo godkjent for corsa.

Manualen over er den som en vanlig person skal bruke for og lage et bur. Da denne blir en smule overdimensjonert for sikkerhets skyld.

Dette er ikke en "manual", det er sikkerhetsbestemmelsen til NBF, som igjen setter kravene til all form for hastighetsløp i Norge, inkludert Corsa.

Jeg hadde nok tolket reglene slik at du kunne ha byttet ut hovedbøylen selv, og blitt "produsent" av buret (da må du ikke lenger hevde at det er et Heigo bur). Hvis dimmensjonen og matrialene som ble gjenbrukt holder kravet, ville jeg sett på dette som "råmatriale". Det er mulig jeg strekker strikken litt med denne tolkningen, men tror du hadde fått dette godkjent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

med ny hovedbøyle og de andre rørene så sant de har de rette dimensjonene skulle dett gå bra. men det er vanskelig å se hva slags stålkvalitet som er brukt sånn i forhold til sveising men det skal overraske meg stort hvis det ikke går bra. da må det være en slags cro mo rør og det er sansynlig lite brukt pga av prisen..

sikkert en stålkvalitet med carboninnhold 37,5 eller 50.

frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I norge er det kun bilsportboka og NBF du skal forholde deg til og ingen andre.Etter mange år med bilcross der reglene forandres vært år har eg lært at min eller din eller andre her på forumet sin tolking av regelverket er heilt bortkasta.Så mitt råd er at før du setter i gang med noe som helst ta kontakt med ein teknisk kontrolant til å komme og se på bilen.Da bilen din er kjøpt i utlande er det muligt det er eindel andre ting som må forandres på og som er ein fordel å få tatt før årskontrollen.

Tekniske kontolanter finner du ved å kontakte NBF eller din lokale motorklubb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tak i Heigofolka (som bare snakker tysk) og brukte mine språkkunnskaper. Vet ikke helt om vi ble enige, men jeg skal i alle fall sende bilder av buret med alle innfestingspunkter.

De sender meg så - dersom alt ser riktig ut - et sertifikat som viser at buret er FIA-godkjent.

Er det lov å tro på julenissen i januar?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!  :)

Når du ber om dok. må du sørge for at de sender med bilder og annen relevant dok. slik at det buret du har med sikkerhet kan sies og være et Heigo bur, samt at dette fortsatt har Fia godkjenningen i orden(d.v.s ikke ekskl. fra Fia listen).

Det skal være et id nummer på buret og dette må du oppgi til Heigo slik at de setter dette inn i dokumentasjonen som du får.

NB. har du mistanke om at det kan ha vært utført sveising/modifisering av konstruksjonen etter at det forlot fabrikken tror jeg ikke det er lønnt vært og styre mye med dette buret, bygg nytt.

Hans Rune ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!  :)

Når du ber om dok. må du sørge for at de sender med bilder og annen relevant dok. slik at det buret du har med sikkerhet kan sies og være et Heigo bur, samt at dette fortsatt har Fia godkjenningen i orden(d.v.s ikke ekskl. fra Fia listen).

Det skal være et id nummer på buret og dette må du oppgi til Heigo slik at de setter dette inn i dokumentasjonen som du får.

NB. har du mistanke om at det kan ha vært utført sveising/modifisering av konstruksjonen etter at det forlot fabrikken tror jeg ikke det er lønnt vært og styre mye med dette buret, bygg nytt.

Hans Rune ;)

Har sendt avgårde bilder mm. i dag. Buret ble montert av et verksted i Hamburg som er godkjente av Heigo ifølge kjøper. Så jeg antar at det bør passere. Hvis FIA-godkjenningen er trukket tilbake får jeg ta en tur til Frode og la han fikse jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør som NKGTV har skrevet flere ganger her: bestill godkjent kontrollant for å se på bilen, så tar du diskusjonen med han direkte. Så får du se hvor det hele ender: han avgjør hva som gjelder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjapt spørsmål fra en som ikke har fulgt med på Corsa regel diskusjonene:

hvis jeg kjøpte en rørbøyer på biltema og rør i godkjente dimensjoner, kan jeg bygge buret selv? hvis det er inspeksjonshull o.s.v?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør som NKGTV har skrevet flere ganger her: bestill godkjent kontrollant for å se på bilen, så tar du diskusjonen med han direkte. Så får du se hvor det hele ender: han avgjør hva som gjelder.

Det er gjort og bilen vil være å se på strekningen Oslo - Hokksund - Oslo en gang når snøen har smeltet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du kan bygge buret selv, men du må da kjøpe en rørbøyer som faktisk virker, og de koster MYE penger. Så det billigste og beste er Frodes burbyggeri på Jekkeløkka... alternativt Pedersen Racings selvbyggerbur...

For all del ikke Kjøp Biltema rør"knekkeren" den er bare til å bøye bolter med (I know... desverre)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjapt spørsmål fra en som ikke har fulgt med på Corsa regel diskusjonene:

hvis jeg kjøpte en rørbøyer på biltema og rør i godkjente dimensjoner, kan jeg bygge buret selv? hvis det er inspeksjonshull o.s.v?

Ja, fotutsatt at du kan sveise, og at innfesting, materialer og dimensjoner på disse er etter regelboka.

JE

Trond var kjappere ute...:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg (etter minst 10 telefoner til produsenten - takk og pris for at jeg våkna opp i 2. gym og fulgte med på tyskundervisninga...) fått et FIA - sertifikat på Heigoburet mitt.

Så spørs det om dette holder:

post-1077-14779320953486_thumb.jpg

post-1077-14779320954157_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står jo her at godstykkelsen på hovedbøylen er hele 3,5 mm....

Men står det dimensjoner på på resten av buret?

På Lille Abarth regnet jeg med at jeg måtte bytte hele buret, men ved demontering viste det seg at alt unntatt hovedbøylen var 38 mm/ 2,5 mm gods, så da kan jeg bruke det.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men under står det wall thickness 3,5 mm...

Det er jo 1,5 mm tykkere enn dagens norm...

Bura var med andre ord sikrere i gamle dager... Det er vel uansett Hans Rune som avgjør dette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...