Gå til innhold
Lambrex

Bytte lyspærer?

Anbefalte innlegg

God kveld.

Utrolig nederlag dette her, men jeg skulle bytte hovedlys og parklys på min 166 og fikk det fa....n ikke til! For det første måtte jeg åpne manualen, noe som i seg selv ikke er særlig stilig. For det andre må jeg spørre folket om hjelp. Pokker.

Det så veldig lett ut på bildene i den tyske manualen som fulgte bilen, men ikke pokker om jeg fikk løsnet noe som helst. Nå kjører jeg rundt med kun grøftelys, de er de eneste som funker.

Noen som har et tips om hvordan jeg skal gjøre dette?? Kanskje en peker til en tråd eller nettside som kan beskrive dette for en med litt vel mange tommeltotter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ref til min egen 156, kan jeg si at du kommer langt med damehender (liten størrelse) og sminkespeil.

Da bør du både komme til og se hva som skjer ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ref til min egen 156, kan jeg si at du kommer langt med damehender (liten størrelse) og sminkespeil.

Helt enig. Men det gikk greit med parklys/hovedlys. Grøftelys derimot var rett og slett umuligt for mine hender. Dette resulterte i at ei sneie måtte legge seg under bilen og skifte pæra ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke problemer med å skifte hovedlyspærer på min 166, men parkpærene er litt vriene. Det er nemlig halogenpærer og brenner seg fast i holderen. Klarte å knuse glasset på den ene, og har gitt f**** i å prøve å skifte den andre. Hadde samme problem når jeg kjørte bil med stjerne. Løste det med å bruke standard 5w parklyspære. Ikke bar kostet den en brøkdel, men den utviklet heller ikke samme varme og brente seg fast. Men for å få den til å passe må du file bort den ene låsetappen på sokkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd med damehender, det hjalp ikke. Hadde nok funka dersom de samme damehendene hadde 2 ledd mer enn bare håndleddet ;D

Trøsta er at det er enda værre å få gjort noe på en Punto(venstresida)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

166: (som jo var frågan)

Skiftet for første gang, og uten store problem, h.nærlyspære i dunkel belysning utenfor en bensinstasjon i Frankrike.

Andre gang , på min 2. 166, skulle jeg utføre samme kunststykket en gang til. Og jeg fikk det IKKE til.

Endte med at jeg måtte ut med lykta, og for å få ut lykta måtte jeg av med støtfangeren.. Der gikk det noen timer igjen.

Grunnen til at jeg ikke fikk det til viste seg å være tre små skruer som var dratt til for hardt, slik at det ikke gikk an å vri løs pæreholderen .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...høres skummelt ut, som 166 eier går jeg en mørk og dyster fremtid i møte :(

Tror likevel at det ikke kan bli værre enn å skifte parklyspærer på en selespeed GT.

-Øivind 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedlys er kjempeenkelt. Vipp til side metallbøylen som er over plastikklokket (ca 5 x 5 xm stort lokk). Ta bort lokket. Vips har di tilgang til pære. En av de enklere bilene som jeg har vært borti. Den har heller ikke den konstruksjonsfeilen som 156 har: nemlig at det er lett å sette inn pæren og tro at de 3 ørene har havnet i riktig spor. Det er årsaken til at såpass mage 156 har lys som peker rart, og at den kommer litt høyt opp på feilstatistikk i bl.a. Sverige).

Parkpæren er noe trangere. Fikk forøvrig tak i svensk instruksjonsbok til min via off. kanaler i Norge. Bok til ICS-systemet klarte man derimot ikke å skaffe.....

Øyvind i

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner også igjen problemet med skifting av pærer. Nå har det røket endel pærer på min 156 og jeg har nå fått ganske god trening. Et problem som jeg hadde var å få skrudd av "koppen" som skjuler pærene. Etter å ha lagt igjen nok hud fra knoker og fingre smurte jeg fett (PTFE) rundt disse "koppene". Dermed ble de lettere å skru av. SÅ... da er det bare pærene igjen... :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...