Gå til innhold
Lucky

Bøye 16mm rør

Anbefalte innlegg

Mulig jeg plasserer denne tråden i feil del av forumet, men:

Er det noen som har noen tips til hvor jeg kan få bøyd noen 16mm rør? Har et lite prosjekt på gang, og da trenger jeg å få bøyd to rør, helst syrefast. Har hatt en ringerunde til sikkert 10 forskjellige bedrifter, men ingen har utstyr til å bøye så små rør.

Takknemlig for alle tips!

-Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, kanskje jeg kan klare det selv..? Er usikker på om jeg skal begi meg ut på det. Planen er å lage et bagasjestativ til Barchettaen som har samme fasong som bakluka, bare trukket 5cm(ca) inn fra kanten på luka. Luka har så og si ikke en eneste cm rett plate, så det blir mye bøying på ramma rundt stativet. Ser et bilde av luka her.

36176_s.jpg

Kanten av luka framover er også buet samme vei som bak, bare i en slakkere bue. Ser for meg et rør for hele buen bak, og en for buen foran.

Noen som har prøvd denne bøyesaken fra Biltema og kan si noe om mulighetene mine til å få dette pent?  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den dyre dingsen klarer det greit, men det føller vel ikke med bakker som passer 16mm rør, mulig det går å bruke den til 3/4, men mest sannsynlig blir røret for flatt.

I gamle dager bøyde man rør ved å fylle dem med sand, pluggebegge ender og bøye dem over en mal. Tror det er det beste alternativet for deg ettersom du ikke bare skal bøye røret med en bestemt radius. betyr du må bruke litt tid på å lage en mal i plank, men så er det litt lettere å få til et godt resultat. Godt mulig du må varme røret for å få til de bøyene du vill ha ;)

Alternativt er det bare å ta kontakt med de som leverer hydraulikk rør (Tess, GKL, Hydroscand o.s.v, de har styrt utstyr som bøyer rustfrie stålrør)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røret må ikke være akkurat 16mm. Men noe i nærheten av det, så det ikke blir for stort. Vet at man pleide/pleier? å fylle røra med sand for at de ikke skal bli flate. Det bør jeg vel isåfall gjøre hvis jeg kjøper den bøyemaskinen og?

Den dyre dingsen klarer det greit, men det føller vel ikke med bakker som passer 16mm rør, mulig det går å bruke den til 3/4, men mest sannsynlig blir røret for flatt.

Hva mener du med for flatt?

Takk for svar!  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røret må ikke være akkurat 16mm. Men noe i nærheten av det, så det ikke blir for stort. Vet at man pleide/pleier? å fylle røra med sand for at de ikke skal bli flate. Det bør jeg vel isåfall gjøre hvis jeg kjøper den bøyemaskinen og?

Hva mener du med for flatt?

Takk for svar!  :)

'

I utgangs punktet er det ikke nødvendig å sandfylle røra når du bruker bøyemaskin, det er derfor en bruker bakk'er med spor som passer røret man bøyer, bakk'en passer på at røret beholder fasongen, men dersom bakk'en har større diameter en røret du bøyer så vil røret flate ut omtrent som om du bøyer uten støtte inntil det har kontakt med bakk'en. Dersom du har prøvd å bøye et rør uten støtte noen gang skjønner du hva jeg mener.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ferdig laget, koster litt men så er det ferdig til montering. Kjøpe brukt?

http://www.roofrackshop.co.uk/boot/fiat-barchetta-boot-rack.htm

Har et sånt, men vil ikke ha det, dvs mitt er fra Fapa.  :P Kjøpte et brukt, og tenker å bruke festene fra dette stativet til det nye. Vil ha et som følger fasongen til bakluka, så da må jeg lage det selv/få noen til å lage det for meg.

Kan jo høre hva Suntec tar for noe sånt. Aner ikke hvor dyrt det er, jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Ser i profilen din at du har tilhørighet i trondheim og råde.

Jeg er i Trondheim.

Har en rørbøyer her på jobb. Vi kan kanskje bøye rørene for deg med den.

Den er egentlig laget for litt større rør, men jeg tror jeg har noen utskiftbare motstands ruller liggende, må sjekke det i morgen.

Så det er mulighet for å prøve, hvis som sagt du er i Trondheim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan love deg det blir nok dyrt..dyrere enn det smaker.. og sikkert såpass at du får mer lyst til å beholde den du allerede har.. ;)

Det er jo egentlig ikke noe de lager til vanlig.

Og hvis du skal ha det laget etter bagasjeluken på bilen, så må de nok ha den for å bygge etter den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Ser i profilen din at du har tilhørighet i trondheim og råde.

Jeg er i Trondheim.

Har en rørbøyer her på jobb. Vi kan kanskje bøye rørene for deg med den.

Den er egentlig laget for litt større rør, men jeg tror jeg har noen utskiftbare motstands ruller liggende, må sjekke det i morgen.

Så det er mulighet for å prøve, hvis som sagt du er i Trondheim.

Supert! Jeg bor i Trondheim stort sett hele året nå, ettersom jeg er ferdig med studier og har begynt å jobbe. Hadde vært veldig greit om det gikk an å få gjort jobben her i Trondheim. :) Hvor jobber du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...