Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest krøll@lfa

Alfa 33 hjullager

Anbefalte innlegg

Hei alle alfisti!

Vil først få gratulere alle nett-aktive alfistis med nytt forum. Småheftig!

Så til saken:

Har nylig skiftet ALLE 4 hjullager på min -94 33iE, gått 100.000km. Greit nok, men ifølge den tidligere eieren var disse gått bare 40.000km, altså skiftet på 60.000km.

Er det normalt at disse blir så fort utslitt? Har ikke akkurat vært så snill bak rattet (i svingene), men synes dette virker litt kort for originale Alfa deler.

Noen synspunkter?

Lurer også litt på om hvordan hjullagerene bak (to separate lager) skal monteres med tanke på stramming/evt. etterstramming, osv.? (Har ikke den helt store erfaringen som nok kan tolkes utifra teksten...)

Svar mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, har skiftet endel av disse foran selv på sud/33 opp gjennom tidene. Det er særdeles viktig med rett montering, og prosedyre, ellers går lageret i stykker med en gang. :-[ Disse lagerne er delte, doble lager, som er kraftigere enn mange andre jeg har sett. Dette borger jo for at de bør holde lenger. Nå er det imidlertid slik at bilen har fått mer og mer pulver, samtidig med at plass til ytterligere større lager for å kompensere for kreftene er liten... Forbundet med heftig kjøring kan vel dette redusere levetiden. Om ikke lageret er tilstrekkelig tiltrukket, slik at det oppstår en ørliten slakk, vil selvsagt ytterligere bidra til reduksjon av levetid. Skifte av fremre hjullager er en relativt tung jobb, da det skal benyttes mye krefter for å få fra hverandre det gamle. Det er dermed en fare for at delene blir skadet, og dette vil jo påvirke levetiden på det neste lageret. Feil spissing og brede dekk/felger spiser lagere. Det siste er at lager ikke bare er et lager. Det finnes forskjellige kvaliteter. Min erfaring er at SKF i hvert fall hadde utmerkede lagre til gunstig pris.

Når det gjelder bakhjulslagre, har jeg ALDRI byttet disse, kun etterstrammet for å ta inn slakk. Har for øvrig 2 sett jeg aldri benyttet. Tror endel bytter lager her fordi de er slakke kun, dette skal ikke være nødvendig om hjulet triller fint uten ulyd. Sjekk av stramming bør for øvrig gjøres relativt ofte, da for mye slakk ødelegger. Her skal det selvsagt utvises forsiktighet ved stramming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...