Gå til innhold
Gjest 2slow

Min Alfa Romeo 156 1.6(1.8)

Anbefalte innlegg

Etter noen år med VW som bruksbil ble det til slutt en Alfa Romeo 156 på meg!!  8)

Det så en stund ut som at det kunne ha blitt BMW, Subaru eller Chevrolet S10 2WD pickup!!

Men valget falt på denne -98 156 1.6!

Har ikke fått tatt noen bilder sjøl enda... Har jo ikke akkurat vært vær til det... Så er disse bildene fra selger så lenge!!

74_-17503206.jpg

74_-553193868.jpg

74_600762340.jpg

Etter 4 uker som Alfa-eier så må jeg si meg ganske fornøyd!! Er ganske morsom å kjøre sjøl med den minste motoren!!  ;D

Har merket at den har mange av de vanlige 156-sykdommene, men er jo ikke noen ny bil da!!

Sjøl om det i utgangspunktet er en bruksbil så har jeg planer om å få gjort noe med den!! Kan jo ikke kjøre rundt i en helt standard bil!!  :D

Planene er følgende!!

- Senking: Ser ut som jeg kommer til å gå for ett Novitec 50 mm kit med dempere!! Lyst på justerbart, men koster jo fort det dobbelte!

- Felger: Har i utgangspunktet forelsket meg litt i 17" GTA felgene! Er vel kanskje ikke de meste uvanlige felgene på en 156, men synes de kler bilen!! Noen tips om hvor jeg kan få tak i de motaes med takk!! :)

- Lykter: Orange sideblinkersa blir sjølsagt byttet ut!! Og kommer nok GTA frontykter!! Den ene frontlykta som sitter på bilen er ny, men kan jo like så godt bytte ut begge

- Alu Bunnpannedekslet!! Mangler den plata som skal sitte under motor, forstår at det er nok en av svakhetene på 156...

- Kommer jeg over ett sportsligere interiør så kunne jeg tenkt meg det!! Liker og sitte godt og ikke ramle ut av svingene!!  ;D Setene er faktisk det eneste jeg savner fra vw Ventoen jeg hadde før, der hadde jeg satt inn Recaro GTI edition seter!! Finnes det noen originale seter til 156 som har skikkelig sidestøtte??

Kommer vel sikkert til å poppe opp flere ideer for mods etterhvert kjenner jeg meg sjøl rett!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 4 uker som Alfa-eier så må jeg si meg ganske fornøyd!! Er ganske morsom å kjøre sjøl med den minste motoren!!  ;D

Har merket at den har mange av de vanlige 156-sykdommene, men er jo ikke noen ny bil da!!

Sjøl om det i utgangspunktet er en bruksbil så har jeg planer om å få gjort noe med den!! Kan jo ikke kjøre rundt i en helt standard bil!!  :D

Planene er følgende!!

- Senking: Ser ut som jeg kommer til å gå for ett Novitec 50 mm kit med dempere!! Lyst på justerbart, men koster jo fort det dobbelte!

- Felger: Har i utgangspunktet forelsket meg litt i 17" GTA felgene! Er vel kanskje ikke de meste uvanlige felgene på en 156, men synes de kler bilen!! Noen tips om hvor jeg kan få tak i de motaes med takk!! :)

- Lykter: Orange sideblinkersa blir sjølsagt byttet ut!! Og kommer nok GTA frontykter!! Den ene frontlykta som sitter på bilen er ny, men kan jo like så godt bytte ut begge

- Alu Bunnpannedekslet!! Mangler den plata som skal sitte under motor, forstår at det er nok en av svakhetene på 156...

- Kommer jeg over ett sportsligere interiør så kunne jeg tenkt meg det!! Liker og sitte godt og ikke ramle ut av svingene!!  ;D Setene er faktisk det eneste jeg savner fra vw Ventoen jeg hadde før, der hadde jeg satt inn Recaro GTI edition seter!! Finnes det noen originale seter til 156 som har skikkelig sidestøtte??

Kommer vel sikkert til å poppe opp flere ideer for mods etterhvert kjenner jeg meg sjøl rett!!

Full støtte til planene dine  :) Godt og høre at det ikke blir styling til opp etter ørene og bling bling.... GTA-felgene er fantastisk på 156 og hever bilen usannsynlig mange hakk. Det finnes fryktelig mange 156'er med grusomme felger så dette blir bra  :) Disse selger rimelige replica felger :

http://www.performancealloys.com/details.asp?procedure=wheel&id_wheels='221'&id_wheels_manufacturers='Replicas'&id_wheels_sizes='17x7.5'&price='127'&permission=993754182

http://www.bigwheels.dk/

Hvite sideblinkers og GTA-lykter er heller aldri feil. Det er jo en annonse her på kjøp/salg med svart skininteriør..... Verdt i sjekke opp selv om de ikke er supersportslige.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil. Fornuftig å starte med kjøreegenskaper, seter osv og deretter vurdere å gjøre litt med motoren. 1.6 er vel nokså chipvillig, gjerne i kombinasjon med et sportsluftfilter og sportseksos. Lykke til, 156 er en designperle og de fine linjene bør ikke ødelegges av masse styling. En senk og felger er rette veien å gå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye!!

Fant ut at det sitter Konidempere på bilen! Kjekt å kunne justere stivheten på demperea!!

Så trenger vel eventuelt bare Senkefjører nå da!!??

Har prøvd og søke litt rundt, hvor mye er det novitec fjørene egentlig senker!! har jo sett alt fra 40-50 mm på forskjellige nettsider... ???

Eller vet noen om andre fjører som er å anbefale?? Har som nevnt tidligere lyst på rundt 50 mm senking!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det Tüv-papirene som er litt uforståelige???

Står vel noe nr på fjørene så er det vel bare å få sjekket opp hos Novitec!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ett par bilder av Alfa'n sammen med bobla mi i dag...!!

Ikke de helt beste bildene...  :-\

Og må se til å få senka Alfa'n snart...!! Er jo nesten like høy som Cherokee'n som står ved siden av...

BobleAlfa01.jpg

BobleAlfa02.jpg

BobleAlfa03.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk!!  :)

Moro med litt forskjellige biler...!! Har også lyst på en gammel Alfa etterhvert!! Har fått mere og mer sansen for Giulia, ikke Coupe med sedan!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått kjøpt nye sommerhjul til Alfa'n!! Planene var jo egentlig GTA felger, men det ble hvite Momo Thunder 7x17...

98Alfa15601.jpg

Senkesett er bestilt...!  :)

Men dukket opp ett annet problem sist lørdag, Begynte og lekke kjølevæske...  >:(

Fant ut at det var vannpumpa som var synderen!  :'(

Så da blir det vel at man må sende inn ordre på diverse deler fra EB-spares!! Eller er det andre som er nesten like rimelige?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for det!!  ;D

Var litt skeptisk før jeg monterte de! Men synes også sjøl at det ikke ble så værst!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da blir det vel at man må sende inn ordre på diverse deler fra EB-spares!! Eller er det andre som er nesten like rimelige?

alfastumper.dk har vist seg å være ganske rimelig på enkelte deler, men hører noen har opplevd laaaaang leveringstid.

EBSpares har helt utrolig god service, og meget rask leveringstid, så du kan trygt bestille derfra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig pakka fra EB Spares!!! Har vært litt treig med og bestille, Måtte jo vente på litt penger... :-\

Finnes det noen side med litt sånn how-to bytte registerreim!! Tenker mest på "nullpunkter" og diverse merker på reimhjula!!

Er jo heldigvis bare en reim på 1.6'n, men skal jo stå riktig den og da!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var bilen oppegående igjen!!  :)

Registerreimsbytte gikk lettere enn forventet...

Men slet mer når jeg skulle bytte til senkefjører...!!

Var jo så flink at jeg klarte å knekke 3 av bolter til fjørbeina bak...

Nesten slik at jeg hadde bare lyst til å gi faen i hele dritten der og da...!!  >:(

Men etter mye banning og sværting så løste det seg jo etterhvert...  :)

Slik ble det seende ut da!! 40 mm Cobra senkefjører!

98Alfa15602.jpg

Synes kanskje den kunne vært litt lavere foran... :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...