Gå til innhold
U5tabil

Problemer med 164. Ka faen?!

Anbefalte innlegg

Ja nå skjedde det også da. Låste dørene i dag manuelt. Og som flere har lest så funker ikke sentral låsen skikkeligt. Men når jeg da skulle låse opp så plutseligt låste den opp "alle" dørene. Gleden ble jo selvsagt kortvarig da passasjer døra fremme viste seg og ha kilt seg. Den vil verken åpnes fra innsiden eller utsiden. Har prøvd mye rart men uten hell... Hva pokker har skjedd? Hva må jeg gjøre for og få den opp? Tror jeg rett og slett må ta den til verksted og få dem til og fikse dette...

Det andre problemet har oppstått de siste 2 dagene i kulda som er. Den er SYKT vanskelig og få i gir. Av en eller annen grunn så "føles" det som om den ikke frier skikkeligt. Clutchen er på en måte seig. Men når jeg kjører og har den i gir og trykker inn clutchen så frier den helt fint. Men ikke når jeg skal gire  ??? Det hjelper en del og "spenne" i clutchen før en skal i gir. Og det blir en smule bedre når den først har blitt varm osv. Hva kan årsaken til dette tullskapet være da?

I tillegg er de helt nye vinterdekka som ble anbefalt rett og slett noe DRITT!! Hankuk 604. Veggene er utroligt myke og hele bilen føles som en gele klomt. I tillegg så spinner jeg unormalt lett med disse dekka selv på tørr asfalt... Men den saken skal jeg klare og ta i mine egne hender!

Er skikkeligt sur nå! Plutseligt skal jo alt gå til helvete... Faen som skjer da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang dekk så anbefales Continental Viking Contact 3! Koster kanskje noe mer, men veldig bra dekk!

For å få opp døra, så kan du jo løsne dørdekslet på den sida låsen er.Kanskje du får lurt en hånd in å lirka den av. eller er det kanskje ikke låsen som har kilt seg?

Har giret hengt seg etter at det ble kaldt? eller har det blitt sånn gradvis?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste du i det hele tatt det jeg skrev til deg eller?

Problemet med dørene dine er VANLIG og låsesylindrene må SMØRES OPP! ;)

Høyre framdøren din vil trolig ikke låse seg opp ikke sant? Dette gjør at du ikke får opp døren hverken fra innsiden eller utsiden. Jeg kan også annta at du ikke klarer låse den opp med makt ved å dra i pinnen...?  Du MÅ ta av dørtrekket fra innsiden for å få låst opp døren ved å dra i et metallstag som går fra låsepinnen og til låsesylinderen. Evt må du også rikke litt på staget som går fra det innvendige håndtaket og bort til låsekassen. I alle tilfelle så må du smøre om sylinderene dine. Viss ikke så ender det med at så fort du låser opp førerdøren så låser den seg igjen så du må være rask som faen med å lukke opp døren før bilen låser seg igjen. Og når døren står oppe så vil sentrallåsen oppføre seg helt galematiks ved å låse dørene dine opp og igjen helt til du lukker døren, for når den er lukket så vil bilen forbli låst. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dørene kommer seg når tempen stiger  :) Tror du kan fikse dette med rengjøring og smøring av låsekassen. Det er jo hydraulisk clutch på 164 så jeg mistenker gammel væske og kanskje noen vanndråper eller luft i systemet. Bytt væske så tror jeg problemet er løst. Hvis ikke det hjelper så har kanskje en av pumpene begynt å bli dårlig.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja forresten..  Dekkene dine tviler jeg på at det feiler noen ting som helst. Piggfrie vinterdekk ER myke og HAR myke dekksider. Det feiler nok ikke dem noen ting. Problemet er heller det at du ikke er vandt med det enda. Merket det selv også at bilen min føltes veldig "vinglete" når jeg la om til vinterdekk. Men nå SKAL det sies at det ER jo en viss forskjell på 185/60 -15 Nokian Hakkapelita Vinterdekk og 205/45 -16 Sommerdekk ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dørene kommer seg når tempen stiger  :) Tror du kan fikse dette med rengjøring og smøring av låsekassen. Det er jo hydraulisk clutch på 164 så jeg mistenker gammel væske og kanskje noen vanndråper eller luft i systemet. Bytt væske så tror jeg problemet er løst. Hvis ikke det hjelper så har kanskje en av pumpene begynt å bli dårlig.

Arvid.

Hvis det ikke bare er clutchen som føles rar men også gearet, bør du sjekke gearoljen også. Har et grelt eksempel for mange år tilbake der det var like mye vann som olje på ei gearkasse, og det virker dårlig  når det fryser må jeg si.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men når jeg kjører og har den i gir og trykker inn clutchen så frier den helt fint. Men ikke når jeg skal gire  ???

Det samme som på min 2.0TS.

Jeg ser 2 alternativer: Det er kommet olje på splines (skal bare etpar dråper til) eller skjev clutchplate.

Hvis den er helt fin når det er varmt, så er det sannsynligvis det første.

Forøvrig skal du aldri kjefte på eller banne til en Alfa eller en gammel Mini. Da stiller de med problemer som perler på ei snor. Det er sarte sjeler du har med å gjøre.  :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når jeg kjører og har den i gir og trykker inn clutchen så frier den helt fint. Men ikke når jeg skal gire  ???

Det samme som på min 2.0TS.

Jeg ser 2 alternativer: Det er kommet olje på splines (skal bare etpar dråper til) eller skjev clutchplate.

Hvis den er helt fin når det er varmt, så er det sannsynligvis det første.

Forøvrig skal du aldri kjefte på eller banne til en Alfa eller en gammel Mini. Da stiller de med problemer som perler på ei snor. Det er sarte sjeler du har med å gjøre.  :'(

Ja det skal være sikkert og vist! Hu er sikkert dritt sur på meg for at jeg ikke har fått vaska hu pga det ligger et isdekke på bilen så og si altid :(

Men dette med clutchen. Er dette noe jeg helst bare burde ta inn til verksted og få noen til og fikse? Ka kan slikt koste sånn ca?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleden ble jo selvsagt kortvarig da passasjer døra fremme viste seg og ha kilt seg. Den vil verken åpnes fra innsiden eller utsiden. Har prøvd mye rart men uten hell... Hva pokker har skjedd? Hva må jeg gjøre for og få den opp? Tror jeg rett og slett må ta den til verksted og få dem til og fikse dette...

Her har du svaret: http://cuoresportivo.no/index.php?topic=15510.0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk opp døra nå :D det var bare låsen som hadde kilt seg. Brukte en nordlending til og dra den opp med makt. Uten og ødelegge noen gjenger. Så har jeg smørt opp litt nedi der med 5-56 låst opp og igjen så nå føles den veldigt bra ut.

EDIT: Dott Alfa. Takk for den linken men slikt blir ikke med det første ikke har jeg plass eller ork til og stå ute og demontere noe så mye. Slikt får jeg ta når varmen kommer.

Men hva med dette med clutchen noe jeg bør ta inn til verksted?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom du spør er nok svaret ja.

Det er ganske mye som må ut, og du må ha bukk og skjære til og sveise en "dings" til å holde motoren oppe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper på det samme som nevn over. Skift/Luft bremsevæske på cluthen. Evt.har også clutch-slavesylinderen en tendens til å bli dårlige med tiden på disse.

Hvis du mener at med å trø inn clutchpedal raskt flere ganger så blir den bedre, så er det nok dette som er årsaken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den tar veeeeldigt langt inne. en må trø hardt for og trykke den langt nok inn. Så det er nok ikke gåen sånn sett for da tar den vel heller langt ute? Tipper dette er som nevnt over av flere noe problemer med veske osv, luft, kondens el. Så jeg får ta den til verksted og få dem til og skifte og lufte den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den tar veeeeldigt langt inne. en må trø hardt for og trykke den langt nok inn. Så det er nok ikke gåen sånn sett for da tar den vel heller langt ute? Tipper dette er som nevnt over av flere noe problemer med veske osv, luft, kondens el. Så jeg får ta den til verksted og få dem til og skifte og lufte den.

Dette fikser du lett selv Vegard. Ikke noe hokus pokus med dette  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette fikser du lett selv Vegard. Ikke noe hokus pokus med dette  :)

Ja alt er jo muligt. Men jeg har i grunn ikke lyst. Kjøpte bilen for og ha den som en pen bruksbil og sa til meg selv at skulle det bli noen "kompliserte" problemer så orker jeg ikke og begynne med noe hobby mek på noe slikt. Det skulle jeg heller holde meg uten og heller holde slikt til hobby bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei ikke planer der nei. vertfall ikke denne gang! Jeg elsker bilen. Og i dag så var det til og med + grader så det gikk an og vaske bilen. Fy søren så glad jeg og bilen ble gitt! Men jada en gang skal jeg ha en M3/M5 av E46 eller E39 men til den prisen dem ligger på så faller jeg nok for en Alfa når den tid en gang kommer....

Noen som vett hvor og hvordan jeg lufter clutchen? Hvor er lufte nippelen hen? og hvor er påfyllinga :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufte nippelen står på girkassen og ser akkurat ut som lufte nippel for bremsene. Som regel er det brukt væske fra bremsevæske beholderen, men noen har egen beholder dette gjelder dog ikke for 164.

Komponet nr 1 er slavesylinder og på enden står nippelen.

post-1291-14779320770314_thumb.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufte nippelen står på girkassen og ser akkurat ut som lufte nippel for bremsene. Som regel er det brukt væske fra bremsevæske beholderen, men noen har egen beholder dette gjelder dog ikke for 164.

Komponet nr 1 er slavesylinder og på enden står nippelen.

Takk skal du ha! det der skal nok ikke bli noe stort hinder og få til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg litt usikker på hva som feiler clutchen i grunn. I går ble den plutseligt heeelt fin ingen problem i det hele tatt den føltes helt fin osv. Men ble plutseligt igjen dårlig igjen. Clutchen er liksom "seig" når du skal trø den inn, av og til "henger" den litt igjen etter og ha tråkka på den før den spretter ut osv. Noen annen grunn? Noen plass det henger el?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...