Gå til innhold
Gjest Joachim89

Mye slark å dødgang, hva kan være grunnen?

Anbefalte innlegg

Hei, har desverre mye slark å dødgang på bilen nå, å skjønner ikke helt hva som gjør det.

Har sjekket stagene og de virker helt fine.

Har forsåvidt 2 dårlige drivknuter som skal utskiftes snart, men kan ikke forestille meg at de skal være grunnen til dette?

De knirker når jeg svinger i lave hastigheter, men merker ikke noe til det ved ca 30km/h og oppover.

Spesielt ved harde akselerasjiner så er den veldig upresis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

knirk ved svinging er enten en tørr opphengskule, eller gåent svinglager i fjærben, tipper jeg.

hvis du jekker opp bilen forn, og ser at fjæra hakker når du vrir hjulene fra side til side, er lagret gåent..

På 164 er lagret plassert under fjærskåla/under fjæra. (fjæra står stille, når fjærbenet svinger)

Tørr opphengskule hører du vel også med å foreta samme øvelsen. Er det det, kan førstehjelp, inntil ny kule er skaffet, og fylle crc eller wd40 på en sprøyte som du stikker gjennom mansjetten.

Apoteket selger sprøyter, til narkomane, diabetikere og eiere avgmle alfaer. ;)

rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller knirk, er mer sånn at den "hakker", slik lyd man hører når drivknutene er slitte..

En annen ting er at vis jeg(ved lave hastigheter og skarpe svinger) svinger til venstre, så drar bilen mot venstre etterpå når jeg slipper rattet og skal kjøre rett frem, det samme skjer når jeg svinger til høyre, bare at den da drar mot høyre..

Utrolig irriterende å holde igjen rattet når man skal kjøre vanlig. ligger enter å presser til venstre eller høyre.

Når dette skjer, altså når jeg svinger skarpt, så hører jeg et lite dunk på en måte, så klart fra forstillinga en plass. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt: Feilhjulsdrift. Alle krefter skal via forhjulene, inkl drift, svingkrefter, osv. Ikke for å mobbe men på en bakhjuldrevet bil er dette ikke noe tema. Sjekk hjullager, kuler og tannstang, verre er det ikke. Sjekka hjulvinkler i det siste? Feil her fører til at bilen oppfører seg slik som du beskriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller knirk, er mer sånn at den "hakker", slik lyd man hører når drivknutene er slitte..

En annen ting er at vis jeg(ved lave hastigheter og skarpe svinger) svinger til venstre, så drar bilen mot venstre etterpå når jeg slipper rattet og skal kjøre rett frem, det samme skjer når jeg svinger til høyre, bare at den da drar mot høyre..

Utrolig irriterende å holde igjen rattet når man skal kjøre vanlig. ligger enter å presser til venstre eller høyre.

Når dette skjer, altså når jeg svinger skarpt, så hører jeg et lite dunk på en måte, så klart fra forstillinga en plass. 

holder fremdeles en knapp på svinglagrene dine. Rett meg gjerne hvis jeg tok feil.

(164-eier i 7,5 år.og ja, kjenner symptomet, og har bytta noen slike)

Når disse lagra er gåen, snurrer ikke fjæra på fjærbeinet fritt, og selvopprettinga blir treig. hakkinga forklarte jeg lenger opp.

Få noen til å svinge fra side til side mens du betrakter fjærene, du vil sikkert se at de hakker (henger igjen en stund på fjærbeinets bevegelse, før den slipper.) Det nevnte lagret er nr 22 på tegninga

post-84-14779320769804_thumb.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, er de dyre disse lagrene?

Bør vel skifte på begge sider samtidig.

Men jeg hadde samme symptom på gamlebilen, og etter at jeg bytta drivknutene der, så ble den presis å god igjen på styringa..

Men om det fortsatt er slik etter bytte av drivknuter, så får jeg bytte de lagrene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok garantert disse lagrene som er defekte.  koster noen hundre hos veng , delenummer hos veng er GK141 

drivknutete har lite og ingenting med styringa å gjør,, i tilfelle så må det ver moste hjul lagre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men hvordan bestiller jeg?

Finner ikke de lagrene heller.

Prøvde å trykke på kontakt oss, men måtte lage en konto av et eller anna slag, som bare ble mislykka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...