Gå til innhold
variator

Bytte variator eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skal bytte reg.reim til våren, ikke pga. kjørte km. men pga. alder(3 år). Hadde bestemt meg for å bytte variator også, men er litt i tvil.

Jeg byttet olje i går, etter ca. 8`km. Kjører på AGIP 10w-40 LL. Nå hadde variatoren begynt å bråke litt, men etter motorrens, ny olje og filter kurrer den som en due :)

Er det egentlig nødvendig å skifte variator når den fungererer med ny olje, da er det vel ikke egentlig noe galt med den, kan jeg vente til neste reimskift?

Bilen har nå gått 100` km.

Ved hvilke km.stand gir variatoren opp for godt, og gjør den egentlig det? Vet at dette kan variere etter vedlikehold, om det er brukt motorrens og hva slags olje det er benyttet, men noen som har noe erfaring med dette?

Vet dette er diskutert her før, men kan ikke se at det er antydet hvor lenge variatoren bruker å funke.

Redigert: Er det noe inni variatoren som blir slitt, eller er det bare at den rett og slett blir tilstoppet? Noen som har åpnet en slik en noen gang?

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytteintervall for kamvariator er ikke eksakt vitenskap, men sett i lys av at du allerede har hatt antydning til problem er det nok en viss sannsynlighet for krangling mellom 100' og 160'.

Veldig irriterende dersom du bytter rem nå og variatoren setter seg på 110'. Jeg ville ha byttet.

(Og med nicket ditt skal man vel være bra lite overtroisk for å late som man ikke får variatorproblemer?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar hintet :) Vanskelig å bløffe på seg en alltid velfungerende variator med det nicket ja ;D

Nicket har sitt utspring i første spørsmålet mitt her på teknisk for vel et år siden........ bilen ble kjørt på Mobil 0w-40, da var det skikkelig diesel da :o

Av en eller annen grunn virket det som om tynn olje ikke var tingen, ulikt kranglende ventilløftere.

Takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har åpnet en slik en noen gang?

Ja.

Jeg får si som det står på merkelappen på mange apparater: "No user serviceable parts inside!"  ;D

Bytt den du. Den koster bare noen hundrelapper fra EBspares.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Einar: Tenkte ikke på reparasjon av variatoren, men rett og slett om noen hadde sett inni en slik en og funnet ut hva det er som skjer med den, hva er det som gjør at den ikke regulerer skikkelig?

Kanskje bedre å gjøre forbyggende vedlikehold hvis en vet hva som går galt?

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt man får rep.sett til variatorer..stemmer dette? Noen som har prøvd?

Har en gåen variator liggende på hylla her. klar til disseksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...