Gå til innhold
JR GTV6

Bremsecaliper bak Alfa 75 turbo og utskifting? Lufting??

Anbefalte innlegg

Fikk mangel ved EU kontroll vedr manglende bremsevirkning høyre side bak. Det ene stempelet sitter fast og har kjøpt ny caliper fra Mekonomen (1750,-) Fant ut at drivaksel og skive må vekk før denne kan tas ut(riktig?), noen andre som har gjort jobben før og vet om andre "hindringer" som må passeres? Må ha godkjent i løpet av uka men gidder ikke mekke fram til julenissen titter fram med "ho-ho"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en bedriten jobb hvis du må ligge under bilen. Den er enda mer bedriten dersom kaliperen sitter fast i skiva...

Uansett: Her finner du manualen - lykke til (det trenger du).

http://www.users.on.net/~craigf/

Last ned group 22 - og alle de andre :-) så har du i alle fall oppskriften på hvordan det skal gjøres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... for å legge til ....:

(1) Bremseklossene sitter antageligvis så "langt inne" samt at bremseskiva har betydelig slitekant, slik at du vil plages med å få klossene ut/løs. Husk å løsne begge justeringsmutrene på skiva slik at ikke stempelet står i spenn. Bend klossene deretter fra skiva (stemplene skal nå gli tilstrekkelig inn i calipperet).

(2) Umbrakoboltene sitter hardt fast (dersom de ikke har vært løsnet tidligere). Ved første gangsmontering har gutta-i-Calcutta brukt en dråpe gjengelås. Boltene løsner med et lite smell. Det kan være greitt å ha en stor hammer og gi umbrakonøkkelen et godt kakk.

Du bør arbeide med bilen på bukk .....: Lettere tilgjengelig og bedre arbeidsstilling ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobben er ferdig, tok 2.5 time og gikk smertefritt. Niks bukk, 2 jekker og opp med hele høyresida så langt det går.

Skifta caliper, skive og klosser når en først er i gang, lufta begge sider samtidig men f.... for en lav pedal.

Er det vanlig at calipere må stå ei stund for at lufta skal bevege seg oppover til luftenippelen? Ved pumping på pedalen blir den gradvis høyere og høyere - no som tilsier luft i systemet? Gjør ett nytt forsøk på lufting tirsdag for dette ble helt kjip-brems >:(

Unbrakoboltene satt så hardt fast at muttertrekkeren mått gi seg, fram med kraftarmen og vips.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Niks bukk, 2 jekker og opp med hele høyresida så langt det går.

Du "leker" med helsa og livet ditt.

Men nå er vel 2 jekker ikke fullt så hasardiøst som kun en jekk, men svikter den ene jekken brått er det ikke sikkert den blir stående på nr 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lav pedal betyr ikke nødvendigvis luft på disse bilene, bremseklossene skal legges inn til skivene med en bestemt klaring (måles med bladføler) har du gjort dette så er det nok luft som er problemet... bare så det er nevnt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...