Gå til innhold
Gabor K.

Alfa 8C Competizione test

Anbefalte innlegg

Er nå kommet en test av 8C Competizione i amerikanske Road & Track som kan ha generell interesse.  Bilen peker tilbake til Alfas sportslige aner.  Bilen har vært omtalt tidligere i tyske Sport Auto 2/07 og EVO 102, som kjøre opplevelse, men dette er første riktige testen jeg ser.

Prisene i USA ligger på grunnpris 1.247.014 NOK og som testet 1.377.355 NOK etter dagens kurser.

Fantastisk bil

Punkter som skuffer litt:

Vekta ble vel litt i overkant for en sportsbil? Tomvekt 1585 Kg. Vekt som testet: 1676 kg.!!

Sideakseleresjonen var vel også litt beskjeden: 1,02 G.  Ser at tilsvarende biler testet på Nürburgring jevnlig klarer 1,3G.  Kanskje vi ikke skal forvente stjernetest fra Nürburgring med denne bilen da? 

En annen side av saken:  Hva om Alfa hadde gjort som Porsche med sin 911 og utviklet GTV6 konseptet på samme måte.  Etter 27 år med utvikling hadde vi vel hatt en ganske formidabel bil, kanskje ikke så ulik 8C og veiende mellom 1200 og 1400 kg? En liten strek i regninga var at Alfa ikke hadde bærekraftig økonomi dessverre.

Her er ihvertfall testen:

http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=3&article_id=6168

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
We clocked 0–60 mph in 4.2 seconds and covered the quarter mile in 12.4 sec. at 115.4 mph. Driving for only a few hours, we got a rough idea about the 8C's fantastic balance and dynamic potential (it pulls 1.02g in lateral acceleration), and it is certainly among the best rear-wheel-drive cars we've ever tested.

And one of the best in sound too: At over 4000 revs, bypass flaps in the exhaust system change the roar to an open-air concert; using the radio at this time can be considered a criminal offense. Equally impressive as the sound was the 8C's stopping power, setting an R&T best from 60–0 mph of just 105 ft.

Slideshow >>

As the 8C delivers what has been promised, we don't doubt the official Alfa figures except one — the top speed. It is listed at 181 mph, but this is probably false to keep a certain respectful distance from Ferrari. Off the record, we have been told the 8C gets close to 190 mph...

Ingen av disse talla eller meningene skuffer meg iallefal!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er vel en helt grei GT bil, hverken mere eller mindre. En Maserati med Alfa emblem? Men vakker er den :)

Tjah, noe annet fra von Braun hadde jeg reagert på ;)

8C er så mye mye mer enn en vakker Alfa Romeo eller en "grei GT" om man titter bak brosjyren og et øyeblikk lukker øra for blaserte Fellali-kunder. For første gang på veldig veldig mange år har Alfa lagt seg i selen for å lage ikke bare en bil som er fin å se på og vekker oppsikt på utstillinger, men en bil som markerer at de fortsatt kan og vil lage biler som de gjorde for mange år siden. Konseptet bak 8C er ikke at de har tatt en Maserati og "Alfafisert" den, men at de etter alle disse årene i middelmådighet pluss kommer med en bil som er akkurat så kokeliko pling-plong som pre-1950-modellene, 33 Stradale og Autodeltas kreasjoner.

8C stikker mye dypere enn spesifikasjonene, og det gjenstår å se om Alfas siste stup fører til deuce points fra alle dommere eller om de brekker nakken på bunnen. Når Ferrari pøser ut den ene modellen villere enn den andre og til slutt kommer med 430, så syns alle at de safer. Så høyt oppe er de, og så godt vant er vi. Når Alfa kommer med 8C Competizione nå, er de 25 ganger mer pling i bollen og dristig enn Ferrari noengang har vært. Så lavt nede er de, og så dårlig vant er vi.

Til forskjell fra den japanske bilindustrien, som lager "greie GT-er" og syns de må sammenligne seg med italienerne når de får kritiske spørsmål ("nei, det er slett ikke en Ferrari, så slutt å sammenligne oss med dem"), så kommer altså Alfa Romeo med en bil som markedsmessig er helt meningsløs for selgerkorpset, ledelsen og motorjournalister. De fleste kaller det dårlig butikk, eller endog galskap. Om du leser aldri så lite om historien til de italienske bilfabrikkene ser du at det i etterkant er det udefinerbare vi pleier å kalle "passione" når den tredje grappaen er godt innenfor skjorta.

Sist Alfa lanserte en bil i samme klassen som 8C var i 1970, og det er egentlig grunn nok til å ta frem helt andre superlativer enn "grei GT". Og da snakker jeg fortsatt ikke om de tekniske spesifikasjonene. En av verdens aller mest myteomspunne bilprodusenter er kanskje tilbake i champagneklassen, og mitt noe sære bilhjerte gleder seg stort. Da driter jeg vel i hvilken bydel i Maranello teknikerne som utviklet og bygget den fikk renset de hvite frakkene sine.

På 8C er alt riktig - med entusiastbrillene det står Alfa Romeo på.

Historisk sett er 8C et vendepunkt for Alfa, uansett hva historiens dom vil bli om teknikken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

;D

Kanskje det beste innlegget jeg har lest på forumet her... I salute you!

Alternativet til 8C var mer TV-spotter og print-reklame for 159/sportwagon, Brera/Spider, GT og 147, og det må jeg si vi har klart oss uten når alternativet ble det resultatet som denne måneden herjer på så mange forsider som den gjør. Interessen og oppmerksomheten man har fått; viljen og kunnskapen man har lagt i bilen... Alt er i grunn riktig med 8C. Hvis dette gjør at de som skrur 159 blir litt mer stolt av jobben sin, og mannen i gata har litt mer lyst å kjøpe 147 så har prosjektet vært 100% vellykket.

R8 er heller ikke laget for å bli en volum-bil. Den er laget for å poengtere at Audi er premium og sportslig, samt at man skal føle seg litt kulere i en A3 1,6 med hjulkapsler.

http://www.motorauthority.com/news/supercars/stunning-alfa-romeo-8c-competizione-gallery/

For de som trenger ny skjermsparer :)

Med 8C sporer jeg optimisme og satsningsvilje, og jeg håper at det er en smakebit på ting som kommer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoi hoi hoi TW!

Lækkert innlegg men nå må du vel rense tastaturet etter slike euforriske kraftutladninger?

Når jeg tenker etter er det lenge siden jeg har sett entusiasmen vår malt ut i svarte bokstaver så lekkert, og ingen sure oppstøt fra andre.

I mitt høyst ødelagte hode har jeg alt satt av en helt urimelig sum fantasi penger jag aldri kommer til å få, langt mindre buke på en 8C...

Får lyst til å drite i joben og kaste meg i bilen for en L A N G kjøretur uten mål og mening hver gang jeg ser Alfa 8C omtalt, tenk! Jeg har samme merke!!!!

Forza Alfa!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...