Gå til innhold
JB.

Krise! Trenger tennkabel til 2.0 TS - Trondheim

Anbefalte innlegg

Skulle ha av tennkabelen på den ene pluggen nå nettopp, men den satt dønn fast. Etter at lirking ikke ga noe resultat prøvde jeg å ta den i et hardt rykk, men det førte bare til at hele kabelen røk i to. Jeg har et stort behov for en ny så fort som mulig. Mekonomen kan ikke skaffe før på mandag. Er det noen som har en slik liggende i Trondheim?

PS. det er til den lille pluggen på sylinder tre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du 16v siden du snakker om en liten plugg her?

BTW: Finnes det ikke flere skikkelige alfaforhandlere i Trondheim da? Spesielt om du har 16v så bør det ikke være noe problem å skaffe en tennkabel på et autorisert verksted a.la motorforum-gruppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 16v ja. Det går stygge rykter om at man bare får tak i komplett ledningsnett så jeg ville først høre om det var noen som hadde en til overs. Mekonomen kunne skaffe en, men jeg vet ikke om dette er riktig type. Her er to bilder av hva som har skjedd. Er det usmart å lodde delene sammen igjen og teipe godt over med el.teip for å holde det mer eller mindre tett? Bare som en midlertidig løsning. Jeg må ha bil i morgen tidlig.

IMG_1874.jpg

IMG_1873.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På noen biler er det "viktig" med en viss motstand i kablene. Om det er "livsviktig" vet jeg ikke. Om det er "livsviktig" å kjøre med 8 plugger istendenfor 7 er også en annen sak (tipper det går greit bare du helst kobler ut kabelen så den ikke lager fyrverkeri under motorrommet ditt.).

Det værste du risikerer ved å kjøre uten den ene pluggen er vel rett og slett at den går istykker (ikke engang sikkert dette vil skje, da det ikke akkurat går surt i kammeret om den andre pluggen fortsatt fungerer).

.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut på Emmsport reddet dagen. Så nå har jeg alle tennkablene igjen.

...og jo man merker godt at en av pluggene er borte når man kjører, selv sekundærpluggene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at det ordnet seg!

Det er ikke så lurt å kjøre når man mangler gnist på en plugg... Kjører man litt, så ryker pusekatten (katalysatoren) grunnet for mye ubrent bensin.. Det blir dyrt det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut på Emmsport reddet dagen. Så nå har jeg alle tennkablene igjen.

...og jo man merker godt at en av pluggene er borte når man kjører, selv sekundærpluggene.

Merkelig. men sikkert sant!

Det er vel forskjell på 8V TS og 16V TS på tenningstidspunktene på pluggene. På gammel 8V TS merket i hvertfall ikke jeg noen forskjell. Men alt har jo ordnet seg, og det er jo bra!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 8V TS tenner begge pluggene i samme øyeblikk. I 16 V TS tenner primærpluggen først. Sekundærpluggen antenner (kort tid etter) kun "uforbrente restgasser".

I motsetning til Grappa, som ikke merket noe, så merket jeg på min 164 TS at den ene tenningsrekken var borte (rotoren var brent). Med begge i aksjon fikk jeg bedre drag og (naturlig nok) fikk jeg en annen eksoslyd.

(Av interesse for de som har interesse for "de ekte TS'ene"  ;) )

En faglært mekaniker har fortalt meg at det er av betydning hvor i forbrenningskammeret antenningen skjer. På 16V TS skjer forbrenningen (fra primærpluggen) i senter i en gitt avstand over stempelet. I en 8V TS er det 2 stk primærplugger i et aksialt senter. Uteblir den ene pluggen vil forbrenningen/eksplosjonen skje utenfor senter og samlet effekt av eksplosjonen vil være svakere enn ved samtidig tenning (et annet trykkbilde enn ved "sentrums-eksplosjon" ((Gammel kunnskap fra sprengningslære og fortifikasjon ..... forsvaret kaller  :) ).

Av denne grunn skal de "ekte" TS-motorene (8V TS) være mer "avhengig/nøye" av/med korrekt tenning (2 plugger i samme øyeblikk). 

NB! Jeg ser av JB's innlegg at han merket godt at sekundærpluggen ikke fungerte. I utgangspunktet skulle ikke dette stemme med det jeg har skrevet/viderefortalt foran; sekundærpluggen skulle ikke ha noen innvirkning ettersom antenning skjer "i utblåsningstakten". Men kanskje har han rett ....? dersom ikke sekundærpluggen tenner vil det gå uforbrente gasser til lambdasonden, som igjen sender styringssignaler til ECU om at blandingen er for fet. Og dermed vil neste dose med luft/bensinblanding være svakere og slik får man et faktisk effekttap på 16V TS-motorer?????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å presisere hva som var dårlig med å kjøre uten en sekundærplugg... Tomgangen var litt mer lurvete, kjente vibrasjoner i rattet som ikke er der til vanlig. Da jeg kjørte var det til tider helt greit, men på lave turtall virket motorgangen litt rufsete. Det er altså ikke snakk om voldsomme greier, men det var ikke noe problem å kjenne at noe var galt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 8V TS tenner begge pluggene i samme øyeblikk. I 16 V TS tenner primærpluggen først. Sekundærpluggen antenner (kort tid etter) kun "uforbrente restgasser".

I motsetning til Grappa, som ikke merket noe, så merket jeg på min 164 TS at den ene tenningsrekken var borte (rotoren var brent). Med begge i aksjon fikk jeg bedre drag og (naturlig nok) fikk jeg en annen eksoslyd.

(Av interesse for de som har interesse for "de ekte TS'ene"  ;) )

En faglært mekaniker har fortalt meg at det er av betydning hvor i forbrenningskammeret antenningen skjer. På 16V TS skjer forbrenningen (fra primærpluggen) i senter i en gitt avstand over stempelet. I en 8V TS er det 2 stk primærplugger i et aksialt senter. Uteblir den ene pluggen vil forbrenningen/eksplosjonen skje utenfor senter og samlet effekt av eksplosjonen vil være svakere enn ved samtidig tenning (et annet trykkbilde enn ved "sentrums-eksplosjon" ((Gammel kunnskap fra sprengningslære og fortifikasjon ..... forsvaret kaller  :) ).

Av denne grunn skal de "ekte" TS-motorene (8V TS) være mer "avhengig/nøye" av/med korrekt tenning (2 plugger i samme øyeblikk). 

NB! Jeg ser av JB's innlegg at han merket godt at sekundærpluggen ikke fungerte. I utgangspunktet skulle ikke dette stemme med det jeg har skrevet/viderefortalt foran; sekundærpluggen skulle ikke ha noen innvirkning ettersom antenning skjer "i utblåsningstakten". Men kanskje har han rett ....? dersom ikke sekundærpluggen tenner vil det gå uforbrente gasser til lambdasonden, som igjen sender styringssignaler til ECU om at blandingen er for fet. Og dermed vil neste dose med luft/bensinblanding være svakere og slik får man et faktisk effekttap på 16V TS-motorer?????

Hensikten med 2 plugger er å øke forbrenningshastigheten, noe som bl.a. reduserer faren for tenningsbank og øker motorens effektivitet. Det er ikke riktig at den lille pluggen tenner på utblås, dette har ingen hensikt. Isteden tenner den noen få grader etter den store, individuell mappet fortenning for begge pluggene gir da i større grad optimal forbrenning ved ulike turtall og lastområder enn en "single spark" motor, noe som bl.a. fører til mer power  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...