Gå til innhold
Margido

Imort av spider

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenker å importere en Spider fra 80-tallet, det jeg da lurer på er hva må man se etter på disse bilene eller hva er svakhetene?

tenker det er lettest å hente en inn fra tyskland eller nederland, er dette noe sterss eller er det så enkelt som noen av dere får det til å høre ut????  ;)

MVH M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEISANN!!

Først og fremst, gratulerer med bilvalg, du kommer garantert til og få mange uforglemlige turer. ;D ;D

Det du skal se etter er RUST RUST RUST,  er bilen dårlig vedlikeholdt og har kanskje stått mesteparten av sitt liv utendørs  er sjansen for rust stor og det nærmest over alt.

Sjekk de nedre deler av karosseriet slik som kanaler og nedre deler av skjermer, rundt frontlykter, nedre del av frontplate, reservehjuls brønn, gulvplater, innerskjermer foran(særlig framfor innfestingskanal til øvre bærebru), der er det 3 dobbel plate og fukt mellom disse vil føre til rust innenfra.

Gearkassen's synkroniseringer har også en tendens til og få stryk ved uvøren bruk, spesielt adre og tredje gear.  dette er forholdsvis dyrt og fikse hvis du ikke kan gjøre det selv.

Oljeforbruk er ikke uvandlig på disse motorene og da er det i første rekke ventiltettningen som er blit harde, kan også forkomme slitne stempelfjerer, men hvis forbruket holder seg under 1liter pr 1000km ved frisk kjøring er det etter min mening ikke noen grunn til og gjøre noe med det.

Hvorvidt det er enkelt og importere vet jeg ikke så mye om, men det virker da ganske greit ut fra de beskrivelsene som figurerer rundt på nettet.

NB: et råd til slutt, kjøp en bil som er så perfekt som mulig, det blir garantert mye dyrere og kjøpe en halvbra bil for så og fikse den opp selv, hvis du da ikke er av den typen som liker og gjøre ting selv for og vite hva du har.

Lykke til. ;)

Mvh Hans Rune. ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann..

takker, det er drømmen ja. å håper å realisere den så fort som mulig...

rusten er vell ingen bombe, oppvokst med fiater så har følt det på kroppen. :P

hvordan er 1,6l mot 2,0l. hvem er mest slitesterk eller "best" av disse to.

verksteder som kan fikse litt på disse bilene er det vell et fåtall av selv for en stakarsli oslo borger, eller er det flere som har peil på eldre alfaer???

MVH M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,6 og 2l er vel samme motor så og si med forskjellig borring, begge er solide ved rett bruk!(les: rolig på turtall før den er varm, og en skikkelig utblåsning så ofte som mulig! :D )

Carozzeria Alfa rett utenfor drøbak er jo flinke ihvertfall..

lykke til med bilkjøp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Det er ett godt valg av entusiastbil du er inne på  :)

Drømmer om det samme selv men først må hytta bygges :-\

er det noen som har sett Spider med eikerfelger trur det kunne vært fint eller?

lykke til med bilhandel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på - du er inne på et spor som vil gi deg mye glede! Jeg tør påstå at det er vanskelig å finne noe annet kjøretøy som gir like mye glede per krone som en Alfa Spider.

Jeg er 100% enig med herr Romeo - kjøp den aller beste du kan finne. Prisforskjellene er ikke store, og på langt nær nok til å forsvare profesjonell oppgradering/restaurering av et dårlig eksemplar. Dersom du går til skrittet å importere selv ville jeg absolutt gått for en fin syttitalls eller tidlig åttitalls to-liter og ikke de noe mer lavspekkede 1600-variantene. Alternativt en 1750 70-taller.

Alle detaljer kan kjøpes nytt, men det kan bli dyrt å skifte krom, kalesje, innredning og trim. Gå for en med interiør i god stand - både på grunn av rep. kost, men også fordi det sier noe om forrige eier. Interiørdetaljene slites fort i en Alfa som ikke får nok kjærlighet; ser den strøken ut innvendig, er sjansene store for at den har hatt det godt på andre måter også. Dette betyr selvfølgelig ikke at det er unødvendig å sjekke for rust, rust eller rust. Det skal du.

De mest attraktive bilene (les: uten spoilere!) fortsatte til tidlig åttitall ('83, tror jeg?), deretter kom det en periode med lettere voldtatte designøvelser. 1991 så Alfa lyset igjen og lanserte den siste versjonen av opprinnelige Spider med et betydelig renere design. Dette var også året man begynte å galvanisere karrosseriet som standard. Ingen absolutt garanti mot rust, men klart en meget positiv utvikling. Jeg har en '92 modell, som jeg synes er et strålende kompromiss mellom design og bruksvennlighet.

Verksteder, ja. Det er et interessant tema. Egentlig ganske merkelig at dette skal være så vanskelig, for bilene er ikke spesielt kompliserte. Nord-motoren er solid - så lenge du ikke blir overinspirert før den er skikkelig varmet opp - og kan håndteres av de fleste med litt mekanisk kompetanse og evne til å lese en verkstedsmanual. Jeg tror det koker ned til at "ikke-entusiaster" ser på dette som gamle uinteressante greier, og legger fra seg yrkesstoltheten sin på en helt annen hylle enn den de selv har havnet på. Synd. En god Alfa-mek er en som bobler av entusiasme og har et sterkt ønske om å gjøre en god jobb. Der viljen er til stede (samt en middels porsjon generell mekanisk kompetanse) går det bra.

Siden jeg begynte å kjøre Spider til jobben har jeg blitt en blid og harmonisk person. Alt i alt et bedre menneske...

Livet er deilig, dere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...