Gå til innhold
Alfanatiker

1976 Alfetta baneræser

Anbefalte innlegg

Da kom endelig tiden for å legge ut en prosjektråd om mitt baneprosjekt. Bilen er en 1976 modell alfetta som i 1989 ble importert fra Italia til Sverige for bruk i racing. Bilen ble bygget om og gikk vel i noen år i den svenske "långlopp"-serien. Ble tatt inn til Norge rundt nyttår 2000/2001 og ble tydeligvis bare ribbet. Kjenner ikke til noen av de som har eid den i Norge bortsett ifra han jeg kjøpte den av (Robert Sørensen).

Bilen ser MILDT sagt GODT BRUKT ut og passer derfor best som ræser  ;)

Det som allerede sitter på bilen og er gjort med den så jeg slipper ordne det selv er Følgende:

6/7-punkts veltebur (har ikke målt hovedbøylen enda)

Alle vinduer på bilen med unntak av frontrute og trekantvinduene på framdører er i lexan

Alt av avstivninger i dører/bagasjelokk/panser etc er kappet vekk for å lette bilen.

Interiør og støydemping finnes ikke.

Heller ikke tectyl eller asfalt.

Batterikasse finnes i bagasjerom.

Reservehjulsbrønn kappet bort.

Oversikt over det som må gjøres på bilen (tatt fra hodet i vilkåerlig rekkefølge):

Anskaffelse av motor (aner ikke hva enda, men det tar jeg som det kommer).

Mellomaksel som passer på montert girkasse og fremtidig motor må skaffes.

Giroverføringer må fremskaffes.

Sete + belter.

MASSE elektriske tilkoblinger som må ordnes opp i og lokalisere dems misjon i bilen.

Torsjonsstaver og helst 4 dempere av annet merke enn GULE KONI som da er montert på bilen nå.

Overhaling av calippere/bremser generelt.

Diverse kosmetisk jobb for å få bilen til å fremstå som noe bedre enn en bulkete smårusten gammel alfetta.

Enn så lenge så har jeg ikke fått gjort stort mer enn å polere bilen (den hadde mugg over hele karosseriet når jeg hentet den) samt kostemale litt her og der med hammerlakk. Siden det er det jeg enklest får tak i og jobber lettest med så maler jeg hele gulvet under med svart hammerlakk og bærearmer/triangel etc maler jeg i RØD hammerlakk.  ::)

Får vel prøve å få med et par bilder fra dagens dato også:

post-1541-14779320749958_thumb.jpg

post-1541-14779320750239_thumb.jpg

post-1541-1477932075049_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skulle visstnok ha all mekanikk fra en 75 ts. Motoren var orginal med unntak av en "køhlertopp" ???

V6 ja...  ja det kunne jo vært en tanke..

Kjenner du til bilen Alfredo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med ræser Ronny! Har en 116-Nordmotor liggende å slenge i redskapsbua jeg, men du er vel ute etter noe som er ferdig oppskremt. :)

Ikke nødvendigvis Jarle. Det er jo mange som kjører fort med orginalmotorer også. Og ikke har jeg en million å trimme en motor for heller.

Det kunne faktisk vært interessant. Gjerne med litt andre 116 donordeler også. trenger litt giroverføringer osv også (aner ikke om dette går om hverandre fra alfetta gtv til vanlig gammel alfetta jeg...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skulle visstnok ha all mekanikk fra en 75 ts. Motoren var orginal med unntak av en "køhlertopp" ???

V6 ja... ja det kunne jo vært en tanke..

Mener at den kom over fra Sverige komplett,så ble endel av den satt over i en GTV.

Gtv ble senere solgt komplett å bilen ble stående.Hadde mulighet til å kjæpe begge i Ski,for noen år siden.

Nå har ikke jeg så mye bane erfaring(0)men vanlig 2 liter eller en TS mener jeg må være en motor som går bra,ikke så dyrt+at du slipper å skru

deg ihjel,har jo noe med vekt å gjøre også.Kjøp en TS fra Sverige,da har du alt du trenger til rimelig pris.

Kjenner du til bilen Alfredo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier Ove om denna hælvetes drittbilen du driver å leiker med?

Så det var Ove han het?

Nei jeg aner faen ikke jeg altså. Har ikke sett hverken han eller bilen siden jeg kom hjem for et par uker siden. Han har vel lagt på røret ;)

BTW: Du som har litt greie på glassfiber, den ene bakdøra mi er sinnsykt rusten. Så ille at metallplaten har liksom løsnet fra selve "rammen" i døra. Går det med enkelthet ann å lage en glassfibererstattning av døra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier Ove om denna hælvetes drittbilen du driver å leiker med?

Så det var Ove han het?

Nei jeg aner faen ikke jeg altså. Har ikke sett hverken han eller bilen siden jeg kom hjem for et par uker siden. Han har vel lagt på røret ;)

BTW: Du som har litt greie på glassfiber, den ene bakdøra mi er sinnsykt rusten. Så ille at metallplaten har liksom løsnet fra selve "rammen" i døra. Går det med enkelthet ann å lage en glassfibererstattning av døra?

Du kan jo fjerne ytterdelen, støpe, og lime på.. Slik at du fremdeles har ramma bak. Det burde funke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den døra tror jeg jeg har på et lite lager,er litt usikker på tilstand.

Hvem av dør sidene.

Kan ta en titt i romjula,det blir forøvrig veldig billig 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er venstre bakdør. Imorgen (etterpå) når det blir litt lysere så skal jeg gå nøye over og se om jeg kan ha bruk for flere dører pga rust om du har ;)

Når jeg tenker over det så kunne jeg faktisk hatt bruk for begge bakdører uansett. Den på venstre side er rustet på en merksnodig måte som krever litt jobb for å fikse. Den andre har en ganske kraftig bulk. Har vel gått hardt for seg på banen tenker jeg.

Fant forresten ut av en morsom ting her om dagen. Bilen min har NR 15 mens Ola's sud har nr 16. Og begge bilene har gått långloppserie i sverige. Hehe

Edit: Har forresten også en liten oppdatering å komme med idag. Jeg har fått malet den venstre kanalen ett strøk og noen deler av gulvet pluss innsiden av venstre bakre hjulbue. Alle disse tingene blir i svart hammerlakk.

Grunnen til at jeg maler diverse ting på bilen i hammerlakk med forskjellige farger er fordi at jeg syntes det ser vesentlig bedre ut enn om det er rustfarget, + at det er en VELDIG enkel opperasjon og man får tak i alt det man trenger på nærmeste bensinstasjon som regel.

Hvorvidt det kommer til å være holdbart eller ikke det vet jeg ikke. Men jeg legger aldri mindre enn 2 lag. Og det males på med kost.  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb videre.

Som sagt skal se etter i Rom Jula,er usikker har ikke sett gjennom på 2 år,så vi får håpe vi finner noe ???

Tenkt noe mer på motor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkt noe mer på motor?

Det er mulig jeg har en orginal 2-liter i uviss men fungerende stand på hånden. Skal vel diskuteres litt mer med eier over nyttår tenker jeg.

Etter å ha vært ute å kikket litt mer nøye på alle dører nå så ser jeg at det var som jeg sa; jeg kunne hatt behov for 2 nye bakdører egentlig.

Idag reiser jeg forøvrig til vestlandet og blir borte én måned i forbindelse med jobb. Så får ikke gjort noe mer på bilen før i midten av januar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har visst noen dører og sånnt liggenes eg og.. ;) pluss bagasjelokk og fram og baksjermer.. framsjermene passer ikke din bil men tror resten av delene gjør..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min har helsveiset karosseri så å bytte framskjermer tror jeg uansett ikke hadde vært aktuelt om jeg trengte det engang :P

De på de nyere alfetta'ene er vel skrudd dem?

Hvordan farge er det på bitene dine Sigbjørn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min har helsveiset karosseri så å bytte framskjermer tror jeg uansett ikke hadde vært aktuelt om jeg trengte det engang :P

De på de nyere alfetta'ene er vel skrudd dem?

Hvordan farge er det på bitene dine Sigbjørn?

de er hvite....men de er begynnt å bli litt brune også;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...