Gå til innhold
Gjest Joachim89

Motor går varm,selv etter bytte av termostat/termometer.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har problemer med at motoren min går varm på tomgang, ala over 100 grader, og at vifta ikke slår inn.

Byttet først termostat, og det reslulterte i at når den kom på ca 90 grader, så sank den til 75, slik er det også nå når jeg kjører vanlig, men den er veldig ujevn, altså går opp å ned veldig ofte.

Så fant jeg ut at termometeret mitt var gått, da vifta begynte å gå når jeg kobla de 2 lednigene som går på termometeret sammen, men funka ikke når de var koblet på termometeret.

Problemet er altså:

Vifta slår fortsatt ikke inn..

det er kun av og til jeg får varme i varmeapparatet, det er alltids mye luft, men det blir aldri skikkelig varme(kun svak varme)

Motor temperaturen er ujevn.

Skifta termometeret igår, men ser ut som det ikke funker?

Håper noen kan hjelpe, selv om jeg er utrolig dårlig til å forklare :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken modell er det ?

Mange har byttet mye for så å finne radiator sønder korodert og lite effektiv....

Kan lett bli mye jojo tempratur om man bare bruker en liten del av vannet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler, hører ikke ulyder, og da hadde vel ikke motoren fått kjølingsirkulasjon idet hele tatt?

Men har tenkt litt, kan hende jeg ikke har lufta skikkeli?

For da jeg stoppa bilen å skrudde opp lokket på ekspansjonstanken så hørtes det ut som det rant vann i rørene.

Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal lufte.

Kom på at hvis jeg er veldig heldig, så kan grunnen til at vifta ikke går være at jeg bare har koblet ledningene feil og må bytte om på de?

eller er det samme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

viss pumpa er gåen så sirkulerer det jo ikke, da er vannet i radiatoren kaldt (slik at vifta ikke starter)

og vannet rundt tempføleren på maskina er varmt, noe som gjør at tempmåleren i displayet løper løpsk,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fortsatt skeptisk til at den er gåen.

Var ute nå, å merket at når temperaturen va på 90 grader så var det kald luft, men når den sank til 75 så ble det litt varme.

Å vis vannet ikke hadde sirkulert så hadde vel motoren gått helt varm, uansett hastightet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som luft i systemet. For å ta det værste først, sjekk om du har CO i kjølevæska. Har du det er topp pakninga gåen :o. Har du ikke det så prøv å lufte systemet.

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CO?eksos du meina?

I tappa all kjølevæske ut av bilen igår, og den såg helt fin ut, var noe dritt som lå igjen i bøtta som jeg ha kjølevæska i, men utenom det så er den fin.

Men hvordan skal jeg lufte systemet riktig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metoden varierer jo litt på biltype, men vanlig er vel å ha ekspansjonstanken høyest(med mindre den er montert høyt nok i motorrommet må bilen stå i motbakke eller lign.). så er det å ruse opp motoren til et par tusen rpm og klemme på slangene rundt om og etterfylle..

varmeapparatet kan godt stå på inni bilen på full varme, så får du ut eventuell luft i den kretsen og..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det? :o

Jeg har lett gjennom alle slanger å termostat osv for å prøve å finne den lufteskruen, såg jo på radiatoren med.

Rart jeg ikke har sett den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, alle Alfa jeg har hatt har en lufte skru der, men skal sta og kikke på en 164 nå , så da kan jeg jo se om jeg finner den skruen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...