Gå til innhold
Patriq Backlund

Kan man måle kapacitet på bensinpump ?

Anbefalte innlegg

Upptäckte att bensinpumpen bara hang i de två kablarna. Bolten som går genom fästebeslag och in i karossen var gåen tvärt av. Såg ut som om den blivit giljotinerad !  ;)

När pumpen temporärt blivt satt på plats med strips gick i tillägg ena kabeln förstås av. Det var inte mycket kvar av metallen där kontakten gick av. Och det är ju inte så konstigt när bensinpumpen hängt och slängt i den.

Till frågan; nu när jag ända har ut bensinpumpen, kan jag måla kapaciteten på den ? Så vet jag om det samtidigt är idé att byta.

Och, när temat ändå är uppe. Kan man även mäta en lambda sond och se om den fortfarande ger rätt värden ? Eller är det bara något som ÄR slitt efter 100 000 km, och skall bytas likeväl ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mht brenseltrykk

Svaret er ja, du kan måle brenseltrykket når bensinpumpen fremdeles står i bilen. Du kobler inn et T-rør slik at den normale brenselstilførslene ikke forstyrres. I T-enden setter du en bit bensinslange og kobler til trykkmåleren. Har du L-Jetronic eller tidlig utgave av Motronic fjerner du mate-slangen (tilførselsslangen) og kobler inn T-røret eller dersom du har senere utgave av Motronic; fjerner du slangen fra bensinfilteret til hovedledningen. (Kilde: Haynes BMW)

Mht lambda-sonden

Igjen, med Haynes BMW som kilde: lambdasonden (eller syresensorens) funksjon kan måles med voltmeter. Ved turtall skal spenningen øke til 0,5 - 1,0 volt. Når turtallet synker skal spenningen synke til 0 - 0,4 volt.

Haynes reparasjonsmanual har detaljerte beskrivelser: løp og kjøp  ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hej !

Tack, jo jag har tänkt på att mäta det på plats i bilen, men nu är den demonterad. Jag tänkte mer på om det fanns någon pump-service firma som kunde köra den i "bänk" ?

Och apropå lamda, om man gör som du nämner - får man inte bara veta delta då ? D.v.s. förändring. Det säger väl inget om vad den visar vid vilken syrehalt? Det var snarast det jag tänkte på - att jag ville veta om man kunde prova om den fortsatt visar riktigt syremängd i eksosen, eller om ECU'n blir lurad. Återigen så tänkte jag att en testmaskin kanske var något som verkstäder hade för att prova innan de ev. byter en lambda. För att se om den verkligen är gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at volt avlesningen for lambda avhenger VELDIG av blandingsforhold.. Behøver ikke å gi samme verdier som det en BMW motor vil gi..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avläsningen blir väl densamma, oavsett om lambda'n sitter i en Porsche eller en Lada. Men vad sedan ECU'n gör ut av avläsningen och därefter blandningsförhållandet, det är en annan sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Patriq, jeg tror det er kapasiteten til bensinpumpa du er ute etter og da snakker vi mengde og ikke kun trykk. Bensintrykket måles enkelt med manometer fra Tess og et T-ledd, koster typ 200 spenn. Snakker vi kapasitetsmåling i form av evnen til og avgi mengde kan du f.eks. la pumpen fylle et gitt mål med bensin, tiden pumpen skal bruke på dette står i verkstedsmanualen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når systemet er regulert (f.eks. v. tomgang) skal signalet fra lambdasonden variere med omtrent like lang nede som oppe tid. Oppe er ca. 1V. Det skal med andre ord stå og "slå" opp og ned. Dette må du ha et analogt voltmeter eller digitalmeter med analogskala for å se. Et billig digitalmeter Made in China vil i beste fall gi deg snittverdien, men vanligvis bare vås. Grunnen er at en lambdasonde har en veldig bratt overgang mellom "for mye og for lite". Løp og kjøp et analogmeter før de bare er noe man mimrer om!

Dette gjelder "gammel" lambdasonde. På nyere biler er det gjerne bredbåndssensorer (WBO) som fungerer helt anderledes. Der er sensoren en del av en reguleringssløyfe og de kalibreres ved hjelp av standardgasser. Den måler til gjengjeld over et stort lambda område og gjør det mulig å "stille inn" en fet eller mager blanding og ECU vet akkurat hva den er. Med andre ord drømmeverktøyet for en dysesjonglør med Weber forgassere.  8)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...