Gå til innhold
integrale

Rød Dedra Integrale

Anbefalte innlegg

Ja da er det igrunnen tid for å lage en tråd for min Lancia Dedra 8V Integrale 92 modell. Ble kjøpt for ca 2 år siden i Tønsberg, da hadde bilen nesten ikke vært kjørt siden 2001.Etter en litt ekkel start på bensinstasjonen i Tønsberg hvor den nektet å starte igjen så har den gått med minimale problemer til nå. Grunnen til den ikke ville starte var at jeg pumpet litt for mye på gassen og den ble sur. Etter 10 minutter hvile, startet bilen :D.  Den gikk 90 mil hjem uten problem og det er en ganske gøy bil å kjøre langt med særlig når man nærmere seg Bjorli.

Bil og motor er så og si orginal og veldig fin for alderen, det er montert gule koni og KN filter. Har i grunnen aldri blitt helt klok på hvor mye hk det er orginalt i disse bilene ,169 eller 180hk. Det går veldig bra og utrolig artig på vinteren.

post-1291-14779320738011_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke så fort med meg her, er mest i garasjen og skrur på en 164. Men i dag har jeg kjøpt front diff fra EVO 1, med mer driv bak enn forran så det blir nok gøy på vinteren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er front diffen overhalt (den som sitter på girkassen) Ble langt fra billig men gøy skal det bli når bilen er på veien igjen om 14 dagers tid.

Arbeidet ble gjordt hos Breiby Bilverksted i Ski og delene er levert fra Tanc Barratt i England. Noen bilder av ny delene under  :)

Grur meg til å få kassa på plass, det var trangt som f...

post-1291-14779321310926_thumb.jpg

post-1291-14779321311518_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er ny clutch innkjøpt fra facemotorsport og montert.

Har også nydlig skiftet bærearmer og stabstag forringer forran

post-1291-14779321312374_thumb.jpg

post-1291-14779321312723_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult ;D Blir spennende å høre hvordan dette fungerer når du får den ut på veien igjen.

Har du lyst på mer "pulver" i motor lar det seg skaffe både chip og grenrør.... ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja blir vel bra etter hvert. Litt stillstand nå da han som overhalte diffen glemte å sende med stikk akslingen som står i diffen. Det er så trangt at jeg ikke får den inn når kassa er på plass.

Triming er det vel ikke noe planer om, da begynner pengene å galoppere. Har jo ei tøff bakpotte da som jeg ikke har fått bygde om ennå (var litt mere jobb en håpet) ;)

Har kjøpt inn alt av delere til reg reim skifte utenom balanse reimen så teller på knappene om jeg skal gjør det selv eller satse på et verksted for garantien skyld og evt salg senere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å hoppe i det  :) Reimjobben er ganske rett fram og gjøres greit på en dag,iberegnet matpause,noen pils,røyk og roting etter verktøy). Hjulet på veiva er delbart i tre deler og krever litt "fikling" men ellers er det rett fram skruing. Anbefaler å bytte vannpumpe samtidig  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin bil! Hvor mye måtte du ut med for den diffen? Jeg kunne trengt en sånn sjøl. Er litt for mye drift på framhjulene orginalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 5000kr med frakt, uhvis stand men selger sier den kun har trillet 40k etter overhaling og han virker som en seriøs kar  ;)

Og så er de vansklig å få tak i, så greit å ha en liggende :)

Når det gjelder reg. reimen, er ikke gjengene på bolten for feste av tannhjulet på veiva lings. Var i hvertfall det på Q4 når jeg skiftet den. Brukte 4 timer på å skifte den, men da var stramme hjula og vannpumpa skiftet for 8000km siden. Hadde den på verksted for reg reim skifte og etter en stund hoppet reimen 4 hakk (kan hoppe 5 hakk før det blir "salat") da skiftet jeg den selv etter det :).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder reg. reimen, er ikke gjengene på bolten for feste av tannhjulet på veiva lings. Var i hvertfall det på Q4 når jeg skiftet den. Brukte 4 timer på å skifte den, men da var stramme hjula og vannpumpa skiftet for 8000km siden. Hadde den på verksted for reg reim skifte og etter en stund hoppet reimen 4 hakk (kan hoppe 5 hakk før det blir "salat") da skiftet jeg den selv etter det :).

Bolten på veiva er links ja  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder imorgen. Er godt fornøyd med min, selv om den begynner å merke alderen liitt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er godbilen min.  :)Tok et bilde tidlgere idag. Er litt skitten og fæl nå og står på fete vinterfelger.  :)

Det står chip i den nå, men aner ikke effekt. Tipper ca 200hk. '

Eibach senkefjærer, og gule koni foran tror det er bilstein bak..

Også et bilde av tøffeste knappen i bilen, litt uklart men...

Det kjipe med denne er at den kobler ut over 20km/t, har planer om å fikse det men ikke så viktig når det aldri kommer snø..

post-2052-14779321385528_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er litt kipt, men er det ikke 30km/t da

Bilen så fin ut den på bildet, hvilke felger har du på sommer hjula da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brembo max skiver bak er montert, lurer litt på å oppgradere forran etter hvert. Vil beholde calipperene men skifte klosser og skiver. Hva er bra til fornuftig pris?

Et bilde av interiøret også, synd at 155 ikke fikk slikt kvalitet skinn ;D. Eneste å utsette er da skulle sett litt mere sportslig ut(sitter veldig bra)

post-1291-1477932139028_thumb.jpg

post-1291-14779321390619_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil beholde calipperene men skifte klosser og skiver. Hva er bra til fornuftig pris?

Av skiver har jeg god erfaring med tarox sine G88 skiver (kun til 116-serie så langt). Disse levers til de aller fleste bilmerker og er bolt on. Orginal størrelse med med ganske mange slisser. Venter noen sånne til Ghiblien iløpet av uken og forventer jeg blir like fornøyd på den som på andre biler. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brakes.no hadde grei pris på TurboGroove slissa skiver og Greenstuff/Yellow sutff klosser til HPE´n min([email protected]).

Har ingen erfaring med dette oppsettet dog, men vet det er mye brukt i Gatebilmiljøet.

Autosupply har også kjørt noen kampanjer på oppgraderte skiver /Klosser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått skiftet fjærbeinslager "komplett" begge sider. Demper tårnene så fine ut, litt overflate rust var der da de gamle fjærbeinslagrene var rustene. Dette blir fjernet og forseglet.

Blir vel å skiftet reg reim og balanse reim i løpet av påsken. Er det noen som vet om det er vanlig å skiftet hjulene for balanseaksel reimen, bilen har gått ca 155000km.

Desverre blir det ikke noe av å skifte diffen for fordeling av mere kraft  bak enn forran, da det blir litt for mye arbeid. Holder på med 164 også, der er hele bakstillingen nede og alt bak sandblåst( mye jobb det og..).

Må nok ut igjen med girkassen skal den skiftes ved en senere annledning så den blir liggende til evt havari på nåværende diff. >:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...