Gå til innhold
vegarh

Forespørsel om trøst / teknisk råd

Anbefalte innlegg

Nå høres Isabella ut som en bakfull bergenser når hun starter.

Dette oppsto etter en tur til Sharif i formiddag på meget fuktige veier, og parkering i 5 cm dyp sørpe i ca 20 minutter. Når jeg da kom tilbake med tilbudet fra n'Tommy, ville hun først ikke ikke starte, bare en sinnsyk skarrelyd, så etter et par tre halvhjertede forsøk på å starte, slo hun da rundt og gikk som normalt. Nå har jeg kjørt hjem, og parkert henne på en plass med bra avrenning (ikke under tak), mens jeg går og grubler på hvordan jeg skal skjule dette for en allerede Alfaskeptisk og temperamentsfull samboer om dette kan skyldes fukt i startmotoren, som allerede er sliten, eller om det rett og slett er slutten på startmotoren, eller om jeg kan håpe på gjenoppstandelse etterhvert.

Når jeg nå prøvde å starte henne, slo hun rett over, men jeg har ikke hørt maken til skurr siden tippeligaen var ferdigspillt.

Uansett, noen som har skiftet startmotoren på en 2.0 ts og vet ca hvor mye det koster?

SurBie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke bare innslaget ditt som henger litt med å dytte inn startkransen til starteren da?

Blir vel kanskje innslaget som skal dyttes inn til startkransen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innslaget har vært tregt tidligere og gitt en lyd som ligner på en slapp viftereim tidligere. startmotoren ble da smurt opp. På sist service ble det nevnt at startmotoren har sett bedre dager, og burde skiftes.

men er fukt en faktor i dette her? Vil nødig ha noe mer trøbbel som gir astronomiske regninger så tett på jul...

IrritertBie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innslaget har vært tregt tidligere og gitt en lyd som ligner på en slapp viftereim tidligere. startmotoren ble da smurt opp. På sist service ble det nevnt at startmotoren har sett bedre dager, og burde skiftes.

men er fukt en faktor i dette her? Vil nødig ha noe mer trøbbel som gir astronomiske regninger så tett på jul...

IrritertBie

Fukt er helt klart en faktor både på mekanisk funksjon og elektrisk. Tenk bare på dårlige pluggledninger......De gir garantert overslag i fuktig vær.

I fuktig vær er du heldig om gnisten kommer ut av pluggen. Min erfaring er at hvis man først gjør rent innslaget og smører på nytt, så er det vesentlig at man bruker en grease/fett som ikke stivner i kulde og fukt. Beste middel jeg har prøvd på innslag på gamle mercestartere, er en den greasen som brukes på skiheiser med teleskopmedbringere. Pomaliftheiser heter de vel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, Man lever og lærer - Pomaliftheiser... Det er slike med T-krok det da?

Skal prøve å starte kjerra igjen i dag, har gått i anskaffelse av repair-manual på elendigheta, må vel snart begynne å skru selv, står vel for ca 7% av verdiskapninga i Drøbak snart...

Det er så utrolig hvor mye som går i dass med den bilen, gudene vet hvor mye som har blødd ut av lønnskonten min det siste halvannet året, men at det nærmer seg halve kjøpssummen er det lite tvil om.

VaklendeitroenBie

Hvordan ble det med forespurt trøst? @pi, hva med en kopp kakao og en klem? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på att du har blitt opplyst om at det er på tide å bytte starter av ditt lokale verksted er det nok bedre å følge det rådet enn å prøve å tyne ut en ekstra måned av den gamle og da kansje må ha vei hjelp et par ganger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I hear ya...

Får sjekke litt - tok meg en testtur i sted, starter, men det høres ut som noe ikke går tilbake når motoren starter - en sånn "whiimmmm"- lyd, høres veldig rotasjon ut når motoren er i gang, men gir seg - skal jeg oppleve å få kjøre bilen til verkstedet, og ikke ankomme på Vikings gullstol?

svaktoptimistiskBie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres nok ut som det er innslaget ditt som blir hengende inne og det varer ikke lenge før det går galt med dette da. Du kan prøve å ta det opp og rense/smøre, slik som anbefalt i svarene over.

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK da, du har fått masse tekniske råd og vink - her kommer det andre du ba om:

TRØSTTRØSTTRØSTTRØSTTRØST

Og den aller største trøsta?? At du har en j... kul bil!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle råd og trøst ja :)

Blir vel å undersøke hva det vil komme på å skifte hele delen tenker jeg - skal på juleferie til Trøndelag, og det å bli sittende fast i Ytre Namdal lengre enn nødvendig søker man å unngå ;) og når man får Halvdan Sivertsen med 10k tommeltotta til å se ut som et fenghetteoffer i forhold til seg selv, får man la de autoriserte ta seg av saken.

Olav, du la kanskje merke til at jeg beskrev grusinga av en 147 i alfaspottingtråden, merker at det hogger litt i meg enda, og at jeg tar igjen på de som er mindre enn meg. Vil <b>sterkt</b> presisere at det har kommet meg tilbake på minne at det var en ganske kraftig nedoverbakke når det unevnelige skjedde, og at jeg ble blokkert av en Passat... Så der er forklaringa :D oppsumert: En 166 i ~fritt fall triller kjappere enn en VAG-blokka 156 ::)

SnedigBie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...