Gå til innhold
andreasowre

Montere Lexan

Anbefalte innlegg

Har bestilt noen 3mm plater Lexan til Alfettaen. Ser at det er forskjellige teknikker for montering av disse.

Bruker man både pop-nagler og Sicaflex el. eller bare en av delene. (Vil jo anta at sicaflexen er der for å tette, men den limer jo ting dønn fast.)

Setter pris på innspill og tips til do's and dont's.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal man lime kan jeg anbefale å ha litt tykkelse på limet mellom limflate og lexanglass. Om man så skal fjerne dette, bruker man bare pianotråd med håndtak i hver ende eller lign mellom glasset og rammen for å skjære. Dette er som regel en jobb for to personer..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke 4 mm som er kravet? Skal gjøre denne jobben på min racer - leter etter gummiaktig bånd med lim på ene siden

slik at dette fester mot ruten - sjekk 3M sine produkter. Tror sikaflex fort blir grisete. Jeg går for å bruke skruer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikaflex er noe skikkelig klin ved arbeid med ruter. Teroson har de rette produktene for bruk mellom bil og rute, uten grising. Kent sin produktserie inneholder også tilsvarende produkter. Dette er proffprodukter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nevnte produkter er bra, og det er også Sika sine varer. Det viktigste er at dere kjøper lim for innliming av ruter. Vær også sikker på å få med primer for plast og metall, samt de nødvendige rengjøringsprodukter. Dette har med både funksjon og sikkerhet å gjøre. Kjøp gjerne produktene hos en av de som steller med bilglass (www.bilglassforeningen.no). Folkene hos Frimann-Dahl, Sika eller Teroson kan også hjelpe. Går du til et sted og de ikke kan svare på dine tekniske spørsmål angående rutelim. Gå heller et annet sted. Her er det lett å få feil, og alt blir bare grisere, eller i værste fall sitter det ikke fast. 3m sine limbånd og dertil innfesting med skruer eller nagler er nok noget gammeldags, så gå for Urethanelim.

(undertegnede har drevet med bilglass i 20 år) Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke 4 mm som er kravet? Skal gjøre denne jobben på min racer - leter etter gummiaktig bånd med lim på ene siden

slik at dette fester mot ruten - sjekk 3M sine produkter. Tror sikaflex fort blir grisete. Jeg går for å bruke skruer.

Det var 4 mm jeg bestilte. Blir jo helt surrete av alle disse tallene.

Hva slags skruer bruker man til dette - antar at det må være noe som ikke ruster. Kan vel ikke være helt galt å bruke aluminium?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke sortelokserte popnagler? Et gram her og et gram der... Og regner med at du ikke skal ha ruta ut og inn hele tiden?

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke sortelokserte popnagler? Et gram her og et gram der... Og regner med at du ikke skal ha ruta ut og inn hele tiden?

Jeg stemmer for sortkromatiserte unbrakoskruer med store forsenkede hoder.

- Otto von Pütsbög

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som dere ser på bildet, så lakkerte jeg en 2-3 cm sort ramme på innsiden av ruten for å skjule uryddig limflate. En pølse med sikafleks rundt hele veien untatt i underkant, slik at det puster litt der hvor fukten blir liggende. Små galvaniserte karroseriskruer med gode skiver. Sitter fast og fint.

Synes det er tøft at skruene er synlige. Enkelt på gtv der det er en meget jevn og ryddig fals hele veien og ligge ruten mot fra utsiden.

Vekten man sparer kontra nagler tilsvarer det jeg tjener på å barbere meg før løpet. Jeg har kort hår fra før så der har jeg jo tjent inn endel allerede. Det er jo viktige gram som ligger høyt over bilens rollsenter ;D

mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tar det av her.

Jeg kan informere om at jeg skal "deffe" meg ned i 75 kilo før 20. april. Det betyr 7 kilo lettere bil.

Skal også sette klyster før hvert løp.

Jeg vurderer seriøst å bruke skruer i titan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skuvevinduet er kjøpt fra plastics4performance i england.

veldig funksjonelt. blir fort striper der hvor ruten løper da, men det er bare kult:)

mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, takker! husker du hva du ga for vinduet, ferdig levert forresten?

Har tilgang på div lexan og aluprofiler på jobb og har vurdert å lage slikt vindu selv, men da at den skyvbare ruten glir på en børstepakning, som både tetter og at vinduet glir lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meg bekjent så er kravet til lexan/polykarbonat ruter 5 (!!) mm.

Nope, min. 3 mm...

JE

Ikke på bakruta?

Vet at det er tre på siderutene... mener å huske at det var 5 bak...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da er altså kravet min. 3 mm i Corsaen ?

Forøvrig tror jeg et produkt å bruke er Tech7.

Limer, tetter, og er transperant. Kurant.

Heller ikke så klinete som sikaflex.

Hakke tid til mer, må i garasjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meg bekjent så er kravet til lexan/polykarbonat ruter 5 (!!) mm.

Nope, min. 3 mm...

JE

er det 3mm sider og 5 mm på bakrute JEJ? ( enda ett nevrotisk - har jeg gjort feil - innspill ;D)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei altså, jeg mener bestemt det er 3 mm på sideruter og bakrute, det er ihvertfall ikke forskjell på de!

De klasser som kan ha plast frontrute har 4 mm i den. Men ikke hos oss.

Rally og rallycross har 3 mm.

Stian/HR har den totale oversikten, de kommer nok med fakta.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lett med lys og lykter i det tekniske reglementet uten å finne noe om dette.

Kan du gi oss noen eksakte data her John Even før vi stiller med ruter laget av cellofan?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...