Gå til innhold
@pi

Drar ikke i første gir

Anbefalte innlegg

Min 156 JTD 115 hk har helt plutselig igangsatt en noe merkelig oppførsel. Utetemp har nå ligget rundt 0 , og jeg bruker motorvarmer ca en time før oppstart. Men bilen vil ikke dra på første giret. Den bare kveles, selv om jeg gir gass. It´s like flogging a dead horse. Spesielt dersom jeg skal opp en liten bakke. Litt samme problemet på 2. gir. Må opp i 3000 rpm før den "tar tak", og jeg får normal gassrespons. Har aldri opplevd noe liknende. Bilen har straks runda 100.000 km. Har hatt jamt olje- og filterskifter hver 20.000 + regelmessig ettersyn på verksted.

Blir nesten bra når motoren er varm, men tendensen er der da og. Bilen går fint på 3. og 4 gir. Men jeg hører liksom ikke at turbovifta slår inn?

Kan det være den berømte LMM???

Turboen???

Jeg MÅ ha bil til uka, grunnet jobb. Dette lover dårlig.

Hva tror dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere tips?

Bilen har nå hatt same oppførsel i 4 dager. Samma gnellet hver morgen. Ingen svartrøyk, men litt mere eksos enn vanlig. Bilen er ikke chippet.

Også nå som alt for en gangs skyld var iorden  ??? ??? ???

Hvor lenge var Eva i paradis.??

Men Fiaten funker iallefall. Minst problemfylte bilen jeg noengang har hatt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke det jeg har sagt; Man må ha minst 3 biler. Da bør jo ihvertfall en av dem virke.  2 blir liksom litt lite.

Flyttesjau for GTV`en er pågang. Bare noen detaljer som må fikses ført. Bla AR code kort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har sjekke ute temp giver til motorstyringa?

Lykke til kjedelig når sånt skjer.

Hilsen en som kjører steinalder diesel og akkurat har rensa dyser med utlaryd og juster tenninga så nå er de fart i saken.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM skifta. Fortsatt syk bil. Dr Knut nevner noe om soting i turboen? Der røyk julebonusen!

Må inn igjen på torsdag for sjekk. Inntil videre er LMM koblet fra. Men kan ikke det skade katalysatoren?

Eg lar kjerra stå i garasjen til sålenge.  :'( :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM skifta. Fortsatt syk bil. Dr Knut nevner noe om soting i turboen? Der røyk julebonusen!

Må inn igjen på torsdag for sjekk. Inntil videre er LMM koblet fra. Men kan ikke det skade katalysatoren?

På en bensiner, ja, men meg bekjent skader det ikke på en diesel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter nok en igjensota diesel.

Sjekk EGR systemet står de åpent altid ja da soter det meste ned og turboen au hvis man er uheldig.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det håp om å få ordna dette uten å måtte bytte hele turboen? :-\

(Nå jobber jeg overtid, gjett hvorfor)

D finnes altitd håp  :) kan være en bagatell kan være no annet.

Lykke til med diagnosen.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke gi opp, og sett ikke bilen i garasjen! Koble på Lmm, kjør gjerne en lang tur og bruk turtall,  Sjøla sin jtd trengte 14 dager på å friskne til etter en lignende seanse.(jeg regner med at du heller ikke får feilkoder, men at bilen bare er dau) Den kom seg betraktelig etter at en viss kar prøvekjørte bilen uten at eieren var med. (det lå forresten ny max-notering på GPS'en etterpå, også..) (nei det var itte je)

Tradisjonelt har jo en AR alltid trengt litt(mye)frisk kjøring innimellom for ikke å surne. Og det ser ut til å gjelde moderne dieselmotorer i særdeleshet.

Så det jeg egentlig sier her er at bilen din er daukjørt! (eller helst; sota igjen pga åpen egr, lekkasje på turbotrykksslange eller defekt lmm)

Kjør på gir og hold turtallet mellom 2500 og 4500

Og til slutt; det kan hende jeg tar skammelig feil ::) Det har jeg gjort før!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt akkurat samme problemer på min jtd, prøvde også samme fixen uten bedre resultat enn deg.

Fant til slutt en liten sprekk i vakuumslangen som går fra wastegaten(nesten umulig å se), byttet denne og jammen var alt bra igjen.

Ville ihvertfall sjekket alle slanger nøye for sprekker før jeg gikk igang med å bytte dyre deler.

E

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt akkurat samme problemer på min jtd, prøvde også samme fixen uten bedre resultat enn deg.

Fant til slutt en liten sprekk i vakuumslangen som går fra wastegaten(nesten umulig å se), byttet denne og jammen var alt bra igjen.

Ville ihvertfall sjekket alle slanger nøye for sprekker før jeg gikk igang med å bytte dyre deler.

E

Støtter denne jeg. Er utrolig hvor mange jeg hører som har funnet ut at morkne slanger elller ulike typer lekkasjer på slanger (slappe klemmer osv) gir slike utslag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hilsen en som kjører steinalder diesel og akkurat har rensa dyser med utlaryd og juster tenninga så nå er de fart i saken.

Erik A

Ledsen att störa ordningen i tråden, men var fick du rengjort med ultraljud ?

Jag frågade tidigare på forumet här om någon kände till i Oslo var man kunde få det gjort när jag hade dyserna ute. Var det i Oslo ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erik A

Jag frågade tidigare på forumet här om någon kände till i Oslo var man kunde få det gjort när jag hade dyserna ute. Var det i Oslo ?

De som triver rene diesel verksteder har ofte slikt utstyr ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erik A

De som triver rene diesel verksteder har ofte slikt utstyr ;)

Så jag kan ta mina bensindyser till en vilken som helst diesel-verkstad - och få det gjort ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var diesel dysene først rensa med sinna guffe på veldig høyt trykk så demonter ot ultralyd vaska.

Jeg fikk dette utførst hos Elektrodiesel i Tønsberg da fatter kjenner han og han har ultralyd bad.

Men for oss som roter med tannlege utstyr har vi da ultrayd bad både hjemme og på jobben.

Men det låner Harlad B nå.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke gi opp, og sett ikke bilen i garasjen! Koble på Lmm, kjør gjerne en lang tur og bruk turtall,  Sjøla sin jtd trengte 14 dager på å friskne til etter en lignende seanse.(jeg regner med at du heller ikke får feilkoder, men at bilen bare er dau) Den kom seg betraktelig etter at en viss kar prøvekjørte bilen uten at eieren var med. (det lå forresten ny max-notering på GPS'en etterpå, også..) (nei det var itte je)

Tradisjonelt har jo en AR alltid trengt litt(mye)frisk kjøring innimellom for ikke å surne. Og det ser ut til å gjelde moderne dieselmotorer i særdeleshet.

Så det jeg egentlig sier her er at bilen din er daukjørt! (eller helst; sota igjen pga åpen egr, lekkasje på turbotrykksslange eller defekt lmm)

Kjør på gir og hold turtallet mellom 2500 og 4500

Og til slutt; det kan hende jeg tar skammelig feil ::) Det har jeg gjort før!

Weie har nok et poeng. Bilen har de siste månedene kun gått som pendlerbil fra Vika te byen. Ikke særlig mange strekninger å kjøre friskt på.

Selv om jeg dagen før bilen slokna, hadde en særdeles frisk tur over Selbuskogen. Kanskje da sota løsna. Men uansett rart at den endrer karakter sånn over natta. Skulle jo tru at den hadde blitt dauere og dauere, og at jeg hadde merka det? Nuvel, imorgen drar Dr Knut frem saloflaska og en bunt stålull regner jeg med ;D ;D Turboen skal bli rein te jul!

Forresten, vedkommende som satte fartsrekord i Rosemobilen, kanskje han/hun er til utlån for friskkjøring av min gamp? ;D ;D ;D

(siden jeg er en pingle som er dødelig redd for å miste lappen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor satt soten?

Hvor ble det reingjort? (bare turbo og intercooler?) Eller også EGR ?

Lurer på om disse med 6-girs kasse soter igjen ved å ligge på 6 gir i 80-90. Blir veldig lavt turtall og jeg må si min bør over 100-110 før jeg legger inn 6.giret.

Her på vestlandet blir det omternt aldri........

Hvis jeg forstår rett, er EGR-ventil stengt på høye turtall og open på lave (resirkulerer eksos i åpen stilling).

Har lest om folk som stenger ventilen permanent og oppnår merkbart økt effekt og lavere forbruk.

Er denne ventilen kun til for å redusere nox, eller har den andre viktige funksjoner?

Den lager iallefall utrolig mye styr og plage for de med dieselmotorer.

Noen som vil si det er galskap å blokkere den permanent?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...