Gå til innhold
oyvinds

Wastegate'n er kaputt

Anbefalte innlegg

Hei,

ifølge bilverkstedet er wastegaten kaputt på min 156 1,9 JTD 2000 modell.

Er det mulig å kun bytte denne, eller må hele turboen byttes?

Har fått pris på ny orginal turbo til  ca 12 - 15000,- og en ny overhalt til ca 9000,-

Dyrt eller billig?

Ifølge verkstedet er ventilen lukket hele tiden, slik at turbotrykket er på ca 2 bar hele tiden.

Noe som igjen fører til at turboen ikke blir tatt i bruk. Skal vel ligge på ca 0,5 - 0,6 bar?

Høres det fornuftig ut?

Forslag til hva jeg kan gjøre? Vil aller helst unngå å kjøpe en helt ny turbo ( om mulig ).

Mvh

Øyvind.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har utelukkende god erfaring med GIK Turboteknikk på Kongsberg når det gjelder standard turbogreier. Ta en telefon til de og forhør deg.

Synes det høres rart ut å bytte hele greia...

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis turbotrykket er såhøyt som 2 bar vil hele snurra gå i stykker. Men iløpet av den lille tiden bilen da har igjen vil du oppleve en meget heftig effektøkning. turboen slutter ikke å snurre selv om trykket øker. Men motor og turbo går i tusen knas hvis trykket økes så mye uten at motor er klar for det.  ... men en tanke... ligger ikke trykket på moderne turbomotorer på 1,5 - 2,0 bar?

Men dette er nok ikke realiteten. Du kan bare bytte wastegaten, men forhør deg med GIK turbotekninkk som JEJ skriver. Virker som verkstedet er ute etter raske kroner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få et turboverksted til og verifisere at det virkelig er selve wastegate klaffen inni turboen som henger og ikke bare en defekt aktuatorklokke. Ganske sikker på at klaffen kan la seg løse opp uten for mye pes. Er det aktuatorklokka er det piece of cake.

Mange verksteder er ofte altfor raske til og trekke raske (og dyre) konklusjoner!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

wasgaten blir som regel "kaputt" av den grunn at den kokser igjen. Dette skjer som oftest grunnet for lite bevegelse over lang tid i den.  Gasser du ikke hardt nok? ;)

For å dra enda en spøk, napp ut overtrykkssensoren din så vil bilen din gå som ei kule (en stund) ;)

Seriøst:  Vet du om det er en ekstern eller inntern wastegate?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei..

Du skriver at turbotrykket ligger på 0,5bar, da må i tilfelle Wastegaten stå delvis åpen hele tiden og ikke stengt som verkstedet hevder.

Går bilen dårlig eller veldig bra ???????

Kan det være den evindlige EGR ventilen som står åpen da???

Reis opp til GIK på kongsberg og få de til og se på den, hvis du bor i nærheten da.............

H.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg forstod posten til oyvinds så turboen ladet max jeg. Men har ikke disse nymotens dieseldyrene turbotrykksmåler eller? ;D Burde være ganske stor forskjell på både drag og hvinelyd fra turboen på 0,5 kontra 2 bar. Når slår foresten overtrykksventilen (pop-off) ut på disse bilene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle vel tro at det ikke er wastegate - men variabel geometri på denne. De fleste diesel har det - og da hjelper det lite å dra av slangen til aktuatoren - for den drives av vacuum - jo mer vacuum - jo høyere trykk. Altså totalt motsatt av vanlig turbo oppsett! Har opplevd ladetrykk opp mot 1,5 på trimmede diesel motorer.

Popoff har heller ingen stor hensikt på diesel da den ikke har gass-spjell. Noen diesel turbomotorer lader dessuten 0,1 - 0,5 på tomgang / vanlig kjøring pga variabel geometri. Setter man på annen eksos er dette lett hørbart - høres litt ut som en jetmotor..

EDIT:

Her ser man hvordan effektiviteten av turboen kan forandres:

http://www.technologie-entwicklung.de/vtg-sequenz.gif

Dessuten - er turboen din en GT1749V - da er den lik som på de fleste vw produkter rundt år 2000. De koster 5000 exmoms i sverige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Popoff har heller ingen stor hensikt på diesel da den ikke har gass-spjell.

Så du mener at andre typer diesler enn denne, med wastegate, ikke har sikkerhetsventil i tilfelle ladetrykket stiger faretruende pga en feil med wastegaten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har en mapsensor og kutter mengden diesel som blir tilført og setter seg inn i et nødprogram. Feks ikke mulig å få mer enn 2000rpm..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har en mapsensor og kutter mengden diesel som blir tilført og setter seg inn i et nødprogram. Feks ikke mulig å få mer enn 2000rpm..

det er nok riktig.

Hadde disse symtomene på fruens  jtd også, som beskrevet i en annen tråd.

Den fikk ikke bygget opp trykk på 1. 0g 2. gir, men kom med 2 bar i tredje gir,og da spant den , før den gikk i "limp home".

Det som fysisk ble gjort med den var: Rensing av EGR ventil og kanalen innenfor (mye sot!)- men ingen endring

Prøvde ny EGR-ventil-- heller ingen endring

Kontroll av flapsene i turboen--- friskmeldt

bytte av trykksensor i innsug(mapsensor)--- ingen endring

bytte av luftmassemåler----- litt bedre men ikke bra---

Konfigurering av dyser-----

Hadde først feilkode på mapsensor, LMM ved neste avlesning. Etter bytte av luftmassemåleren ble bilen bedre, og etter 14 dagers bruk kjentes den helt normal ut.

Etter oppfordring fra importør ble software oppgradert til nyeste versjon, og ble ennå bedre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en 2000 modell er det vel en 110 hk eller 105 hk, disse er jeg ganske sikker på at ikke har variabel geometri, da dette først kom på 147, da med 115 hk (kalt serie 3 motor), og så på 156 produsert ca mars/april 01. 156 hadde tror jeg litt lett blanding 110/115 motorer en tid i 2001 inntil 110 hk lagret var tomt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei folkens,

takker for mange gode svar..

Motoren er på 77 kW => 105hk

Hvilke type turbo er det da jeg har?

Konklusjonen må vel forreløpig være at jeg sjekker med et turbo verksted her i Stavanger området, og venter med å kjøpe noe ny turbo ja.

Hadde en følelse av at verkstedet var ute etter litt kjappe penger :-) 

Øyvind.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge min liste..

Enten GT1544 eller GT1749V

Det står at 105hk har 1544 og 108hk har 1749 - men kan ikke stole på disse listene 100%..

Har du en GT1544, stemmer det som FrJ nevner - ikke variable geometri - men vanlig wastegate...

GT154x er så vanlig at du nesten kan peke på hvilken som helst turbodiesel og de har denne turboen!

Passat - polo - laguna - megane - espace - 806/807 - berlingo - c5 - 320 E36 - A2 / 3 / 4 / 6 osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satan så mye ved dårr va på ein gång her nå ;D  Går bilen i nødprogram pga. for høyt ladetrykk? Hvis den gjør det er det bare å programmere inn en heftig tuningfil i bilen ;) limiten flyttes et par hakk opp og bilen går meget bra :o Dette er billigere enn å kjøpe ny Turbo...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satan så mye ved dårr va på ein gång her nå ;D  Går bilen i nødprogram pga. for høyt ladetrykk? Hvis den gjør det er det bare å programmere inn en heftig tuningfil i bilen ;) limiten flyttes et par hakk opp og bilen går meget bra :o Dette er billigere enn å kjøpe ny Turbo...

Men hvor LENGE er det billig å kjøre på 2 bar ladetrykk på orginal motor? Vet diesel tåler mye bank, men tåler de DETTE? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går ikke på noe nødprogram nå. Gikk på det tidligere når gasspedalpotensiometeret ikke virker som den skulle. Så jeg vet hvordan det fungerer :-)

Har vært en del problemer etter at jeg kjøpte bilen. Men nå er det turboen som gjenstår.

Det finnes ikke noe bunndrag i motoren. Så det føles som å kjøre en slapp slapp bensinmotor :-(

Så nå kjøres det med gass i bunn for det meste. Har forsåvidt ikke tenkt å gjøre noe med det når turboen i orden heller hehe

Har tenkt oppgradere ECU'en når jeg vet motoren funker slik den skal. Har sjekket Ultimo sine sider. Kan få 136hk med dere SW.

Noe mer jeg kan gjøre for å øke ytelsen?

Men først må jeg ordne turboen tenker jeg?? Eller skulle jeg gjort det nå med en gang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...