Gå til innhold
Gjest Joachim89

Motor går varm på tomgang/sneglefart. Haster!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå skjedd det slik at motoren går varm når den står på tomgang, og når jeg ligger i hastigheter opp til 50, der 1,2 og 3. gir brukes.

den går over 90, og noen gangen over 100 ved tomgang.

Hva kan ha skjedd?

Er det vannpumpa så begynner å ta kvelden?

Og btw, varme apparatet fungerer ikke når jeg skal ha på varme, om jeg har på svak styrke kommer det litt varme ut, men med engang jeg skrur på styrken så blir det mye kaldere luft :S

Bilen er en 164 TS, 8v

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starter kjølevifta?

Er det nok kjøleveske?

Ja svar på det først så jeg ikke skremmer deg uten rimelig grunn!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok kjølevæske ja, va plutselig helt tomt en dag, men etter at jeg fylte på igjen så har den holdt seg stabiil.

Ja, det gjør den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usj den pakninga byttes da i en fei.... det hørtes ut som det var ett jævla pæs,men det er ingen Renault 5 riktig nok,men alikevel svært fort gjort...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har nå vært yute å sett litt på dette en skikkelig gang!

1 - det kommer ikke vann i oljen, men den bruker likevel mye olje, ca 1 liter på 100 mil.

2 - det lekker olje, fra der tennplugg ledningenen går inn, på begge sider.. der er det en slags rød pakning som stikker litt ut på begge sider.

3 - Det kommer ikje vann i sylindrene, den går veldig fint, fjusker aldri, og det har ikke minket ed vann den siste måneden.

jeg begynner å kanskje tro at termostaten ikke åpner seg? 

er det en mulighet?

for det er ikke ulyder osv fra vannpumpen.

Og her er 1000 kroners spm, hvilket moment skal man ha på en 2,0 ts 8v? 

Kan hende det hjelper å stramme litt..

Visst ikje får jeg bare bytte topp pakning :/

Dette er vel det som er dårlige Alfa dager :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden den var tom for kjølevæske... Det er ikke noe så banalt som at du har hevet på ny kjølevæske og glemt å lufte anlegget? Siden det bare blir litt lunk i kupeen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ingen rakettforsker når det kommer til bil, men kan vel være noe så enkelt som en deffekt termostat som har liten eller ingen åpning`?

Det første som slår meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har bestilt termostat nå, er jo så absolutt verdt å prøve det enn å ikje gjøre det :)

Men skal si ifra når jeg har fått montert en ny.

Takker for all hjelp folkens :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufte annlegget?

Hvordan gjør man det.

vet ikke om det er trykk i kjøleslanger.

Når man heller på kjølevæske både når man bytter kjølevæske eller termostat, eller systemet har vært tomt for vann.. Da må man lufte kjølesystemet. Det som skjer er at det kommer luft i systemet, disse boblene gjør f.eks at termostat ikke åpner så motor blir for varm (grunnen er fordi luft ikke når samme temp som kjølevæske) evt at termotidsgiver (som starter kjøleviften) ikke gir beskjed om at den skal starte.... Uansett, siden du bare har lunk i kupeen vil jeg tro luft i systemet er problemet. Som regel er det en liten plastik- skrue på øverste punkt på en av kjøleslangene... Denne må du åpne når motor går... Da vil du se bobler, og når det bare kommer kjølevæske ut, lukker du den. Denne skruen kan også stå øverst på radiatoren..

Jeg mener det er slik på 164... eller er den selvluftende???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ingen rakettforsker når det kommer til bil, men kan vel være noe så enkelt som en deffekt termostat som har liten eller ingen åpning`?

Det første som slår meg..

Det er vel ingen fordel å være rakettforsker når det kommer til bil heller da!

Luft i systemet kan det være, men hvor ble det av vannet som forsvant? Har det kokt ut?

Dersom termostaten ikke åpner, får du heller ingen sirkulasjon. Ta ut termostaten og legg den i en kjele, kok opp vannet. Da ser du i hvertfall om termostaten åpner. Prøv det først, så tar vi StageII, etter det er prøvd OK?

Grappa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå montert ny termostat, og ja, når den nå passerer 90 grader, så åpner den seg fullt "opp", og den går ned til ca 75-80 grader :)

MEN, vifta går ikke rundt, og etter litt søking, så fant jeg ut at det er selve følerer på radiatoren som er ødelagt.

For da jeg tok de to ledningene sammen, så slo vifta seg på, så det er nok føleren som ikke gir signal, selv om jeg overstiger den å den temperaturen.

Det med olje lekkasjen var jeg heldig med, er bare o - ringene på toppdekselet som er ødelagt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Traff deg på shell en kveld jeg jobba sent på Aker Langstein. Jeg hadde Gtv Tb.

Vi bruker å ha noen Alfa treff i Ålesund i løpet av året, da må du slå deg med. Hvis du sender meg Pm med navn og nummer så sender jeg det ei melding når noe skjer.

Bra det bare var termostaten da :)

Leif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...