Gå til innhold
Patriq Backlund

Relä eller spakar som är dålig ?

Anbefalte innlegg

Blinkers på min 33'a fungerar inte helt... (italiensk bilelektronik på sitt bästa  ;) )

Det fungerar på vänster-blink men inte höger blink. I tillägg blinkar inte lampan på panelet, även om själva vänster-lysena blinkar.

Kan det bara vara reläet? Tänkte att å ena sidan så borde det inte vara reläet, eftersom det fungerar på ena sidan. Men å andra sidan tänker jag att de kanske är två kretsar i ett relä - för att kunna styra vänster eller höger ? Anar inte hur ett relä är uppbyggt .

Nå'n som vet ?

Har bytt reläet för något år sedan - med samma fel. Då bytte jag till ett brukt. Har fungerat utan problem sedan förra bytet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel nødt til å si det igjen da... det er tre ting som gjelder for at bilelektro skal funke: JORDING, JORDING og JORDING. Sjekk alle jordinger, rett og slett - jeg trodde jeg skulle bli gal pga blinklystrøbbel da jeg skrudde sammen Bertone'n - feilen satt i en enkelt jording til det ene armaturet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel nødt til å si det igjen da... det er tre ting som gjelder for at bilelektro skal funke: JORDING, JORDING og JORDING. Sjekk alle jordinger, rett og slett - jeg trodde jeg skulle bli gal pga blinklystrøbbel da jeg skrudde sammen Bertone'n - feilen satt i en enkelt jording til det ene armaturet...

Ska se på kontakter och jord i blinkersspaken vid ratten, samt där reläet sitter.

Men, kan det vara så enkelt som att reläet har gett upp igen ? Kan kretsen för höger blink ge upp, även om vänster blink fortfarande fungerar i reläet ? Det förutsätter förstås att det är två kretsar i reläet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo forsøke å bytte om på ledningene for høyre og venstre blinklys - hvis det fungerer på motsatt side når du bytter om på releet så er det kanskje det som er gåent?

Hvis feilen fremdeles ligger på den samme siden er det på tide å ta fram multimeteret, elektrosprayen, kabelskotanga og sandpapiret :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser releet ut da? (koblingene mener jeg) (2,3 eller 4?)

De releene jeg har vært borti har kun en "blinke krets" (2 eller 3 tilkoblinker på releet) og så er det bryteren som brukes for å koble til den siden en ønsker sklal blinke?

I så tilfelle er det bryteren som er gåen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hej !

Ska se på detta ikväll. Om jag brukar varselblink så ser det ut till att fungera. Då verkar det mer som dålig jord/kontakt i spaken ser det ut till ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nu satt mig och läst el-schema samt provat ltie.

Detta är så som jag läser el-schemat. Korrigera mig gärna om jag har fel !

Här ser man att det kommer ström från I12. 'I' skall enl. el-översikten vara relä. Så jag räknar med att det är huvudreläet som ger ström när nyckeln är vriden. Jag har visat vägen via något som heter N13. 'N' är bl.a. timers enl. översikten. Så jag gissar att det är detta som slår på och av lyset i blink-takt.

Så har jag visat strömmen via N13 helt fram till spaken.

post-275-14779320679627_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om jag sluter strömmen till vänster blinklys så räknar jag med att så snart det blir sluten krets via N13 så aktiviseras den och blinkar så länge det är sluten krets.

Man ser även ström som går till bakljuset. Det är E11. Detta som är krets för vänster blinkljus fungerar.

post-275-1477932068078_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Och om jag sluter kretsen för höger blinkljus så borde det se så här ut.

Denna krets fungerar inte.

Och eftersom båda sidor brukar samma "timer" eller relä (om jag har gissat riktigt på N13), så är det inte blinkljusreläet det är fel på.

post-275-14779320681918_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man skall använda varningsblinkers så skall ju det fungera utan att tändningen är på. Då kommer det ström rätt från batteriet och fram till knappen för varningsblinkers på panelen.

Om man sluter den sänder brytaren först ström till N13 - men en liten annan väg än N13 annars får ström.

Sedan sänder brytaren ström vidare fram till där spaken sänder ström till antingen vänster eller höger krets. Men på den andra sidan av brytaren i spaken. Och det blir sänt till både vänster och höger samtidigt.

post-275-14779320683123_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så har jag provat att koppla samman som så här, utan att använda spaken. (Visat med orange streck)

Det fungerar fint.

Observera även att I12 är vist 2 ggr på schemat. Om det var så att ström kommer från detta relä till blinkljusspaken, så kunde man väl lika gärna ha visat hur det är kopplat på reläet? När det nu enda är på schemat menar jag......

Och varför är det där 2 ggr ?

post-275-14779320685845_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Och så provade jag kretsen som fungerar med varningsblink, men inte med spak - genom koppla på samma sätt som ovan.

Det fungerar inte. Eftersom jag får samma fel även utan spaken så menar jag att det varken är spaken eller reläet som är problemet.

Därmed räknar jag med att någonstans på väg från spaken och fram till ljuset är det ett brott. Eftersom ingen av ljusen på höger sida blinkar, så måste det vara innan de förgrenar sig.

Men bästa gissning är vid relä- och säkringsboxen.

Så - hur får man ut säkringstavlan?! Den sitter i botten med en hake som man bara lossnar - och så hänger panelen i hängsler i toppen. Men hur får man det lös därifrån ?!

Jag vill se hur kontakterna som kommer från spaken ser ut på baksidan av säkringsboxen. Jag gissar att det är här jag har problem. För efter att strömmen går ut härifrån så förgrenar det sig senare - så brottet borde vara i förbindelse med boxen räknar jag med.

post-275-14779320687044_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En detalj som förvirrar mig - är att det är inte två kablar som sitter på stiften på spaken där ström går ut till lysena, efter brytaren i spaken.

Det ska ju vara en kabel som går rätt ut till ljusen, och en som kommer från varningsblinkersbrytaren.

Men.... eftersom det fungerar på bägge sidor när jag trycker in varningsblinkers, så kunde ju inte heller det vara kopplat så att det var två kablar på spaken. Eftersom strömmen från den lämnar spaken går samma väg när man brukar varningsblinkers som när strömmen kommer från spaken, så borde ju höger sida inte fungera med varningsblinkersknappen heller.

Så det som jag i tillägg har räknat ut är att strömmen från varningsblinkersen kommer fram till kretsarna ut till lysena, efter där jag nu har ett brott. Så brottet på kretsen som jag söker efter borde vara mellan spaken och där kablarna från varningsblinkers är kopplat på kretsen....

Logiskt, eller ... ?!  ;D

Någon som vet var ström från varningsblink dyker upp på kretsen...?  ;);D

post-275-14779320688246_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser releet ut da? (koblingene mener jeg) (2,3 eller 4?)

De releene jeg har vært borti har kun en "blinke krets" (2 eller 3 tilkoblinker på releet) og så er det bryteren som brukes for å koble til den siden en ønsker sklal blinke?

I så tilfelle er det bryteren som er gåen ;)

Enligt detta schema så skall det vara 4 tillkopplingar på reläet. En som får jord, en som får ström, och två som går ut. En till blinkljusen utanför bilen, och en som går till lampa på panelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Märkliga saker. Ibland fungerar kretsen på höger sida också, ibland inte. Det verkar vara knutit till temperatur. När bilen blir varm slutar höger sida fungera....

Fortfarande fungerar det med varningsblinkers, men inte om jag kopplar kablarna direkt. Men med spaken fungerar det ibland. Provade också att mäta kontakt genom spaken. Vänster sida fungerar fint - men höger sida ger ibland ingen kontakt, och ibland kontakt - men med begränsat strömgenomflöde.

både spaken och direktkoppling av kablarna som kommer till spaken ger dålig/ingen kontakt på höger sida.

Märkligt, eller vad !?!?

Så förutom att jag fortfarande undrar hur jag ska komma till och se på baksidan av säkringsboxen, så undrar jag också om jag kan ta ut spaken och se över kontakten i spaken. Spaken verkar sitta fast i den "klump" som sitter runt rattaxeln. Men om jag tar av ratten och får ut detta paketet - kan jag då komma till och se på spaken !?

Någon som varit nyfiken elektriker tidigare på 33'an?

Märkligt är också att ingen av reläen på säkringsboxen är märkt som för att vara blinkersreläet. Och om jag lägger handen på reläen när varningsblink står på så känner jag inte att det är något av dem som blinkar heller. Det låter också mer som om detta relä sitter bakom instrument panelen !?!

Någon som bytt detta relä. Jag menar att ha gjort det, men jag kan tusan inte minnas !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om du må rense kontaktene på blinklysbryteren.

Sjekk din mail. Julklapp avsendt.

Shhh...

Einar

Morrn !

Jo, det har jag gjort. Med el-spray och skruvmejsel. Fortfarande samma. Fungerar hur fint som helst när bilen är kall på morgonen - slutar efter ca 5-10 min när bilen blir varm.

Och som sagt både spaken har ju dålig ledning på högersida + att om jag kopplar kablarna direkt utenom spaken så får jag samma fel....

Jag blir sprö ! :(:o

Mejl.... hm, har checkat bägge jag har - men inget där.

Vad kan det vara mån ?! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har nu läst flera workshop manuals. Men alla jag har är för serie 1 eller 2. Ingen för serie 3. På serie 1 och 2 är ju säkringstavlan i motorrummet, men på serie 3 sitter den inne i kupén. Och jag har inte funnit någonstans där det är nämnt hur man får demonterat den så man kommer till att se på baksidan.

Det bara ju vara någon som har demonterat den tidigare, eller !?

Jag har en sådan känsla av att kabeln som kommer från spaken har kontakt när det är kallt och materialet i kabeln har dragit sig samman, och så snart det blir lite varmt och den expanderar så mister den kontakten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har nu läst flera workshop manuals. Men alla jag har är för serie 1 eller 2. Ingen för serie 3.

Tjena Patriq!

Her har du manual for serie 3: http://alfaromeo33.extra.hu

Du har så lange poster, jeg orker ikke og lese alt sammen. Si ifra dersom du trenger hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...