Gå til innhold
Gjest JEJ

Nja - skeptisk! (156 SW)

Anbefalte innlegg

Det har dukket opp et litt motstridig problem i heimen!

Damen har siktet seg inn på en 156 Sportwagon, ca. 2002 modell.

Men for å være helt ærlig er jeg usikker på om jeg tør å bifalle dette noe bisarre ønsket, som regel er det jo omvendt at vi gutta må overtale den bedre halvdelen for å kjøpe Alfa. Men etter endel kjente svakheter er jeg skeptisk.

Saken er at dette blir hennes bil, hun kjører, jeg reparerer. Men hun pendler, kjører ca 40.000 km i året, og er 100% avhengig av at bilen ikke tuller med henne. Får hun stopp langs landeveien kjører hun dritten i grøfta og skyter jævelskapet... ;D

Ang. regreim, dette vil jo uansett et verksted ta hånd om pga. garantier, noen foringer og stag kan jeg bytte selv, men er det noe annet? Hvordan er f.eks elektronikken på 156? Jeg vet nemlig hva som vil skje hvis sentrallåsen kødder det til og hun ikke kommer seg inn i bilen...! Eller at startsperrer eller alarm går amok.

Bensin eller diesel spiller liten rolle, fordelen med diesel er jo snart borte.

Selespeed er også uaktuellt, det må bli manuell.

Hvordan er 2.5 på forbruk i forhold til en 1,8 eller 2.0?  ;D

Kom med det! Skal jeg hoppe ut i det å la henne kjøpe seg en Alfa?

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en V6! Helt annen bil spør du meg.. Låter slik en Alfa skal gjøre.. :) Kanskje ikke så rart siden det jo er en ekte Alfa motor..  Jeg hadde ikke vurdert TS engang.. Så mye tull som det er med disse motorene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overtal henne til å kjøpe 166 i stedet ;)

Kjøper du diesel eller V6 så virker det som tannreima lever bedere en på TS en også ;) (men det er vel sant i 156 også)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

166 er visst uaktuellt, har ymtet innpå om det.

V6 er et alternativ, virker som de motorene er generellt bedre enn TS... Og joda mye bedre lyd! ikke det at hun bryr seg om det da... ;D

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier det samme. Styr unna TS, den motoren kan fort bli kostbar.

Eneste negative med Alfa er at viss noe plutselig ryker er det ikke så mye forhandlerene har på lager eller kan skaffe fra en dag til neste som en del andre merker kan.

Fordelen med Alfa er at ofte har du fått forvarsel i god tid ang. ulyder før en del streiker helt, derfor rekker du ofte å anskaffe delen mens bilen fortsatt er kjørbar.

(Men da må fruen din være av den typen som gir beskjed viss noe høres galt ut, ikke vente til den ikke går lengre slik mange fruer er som har hørt "ulydene lenge" å ikke skjønner at man da må si i fra med en gang.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overtal henne til å kjøpe 166 i stedet ;)

Kjøper du diesel eller V6 så virker det som tannreima lever bedere en på TS en også ;) (men det er vel sant i 156 også)

Skjønner ikke dette helt jeg. Når man har service og bytter reima når den skal byttes, så går vel det oftes bra vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje å sette inn en 8V TS fra en 155 i en 156 er tingen... ;) Da holder ihvertfall motoren.

Hvorfor kan ikke en ny Alfa være like trofast som 164? Min bare går og går!

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsom problemstilling Jon Even!

156 som konebil? hvorfor ikke? Ville gått for en facelift modell, det virker som det er noe bedre kvalitet på disse. Har ikke opplevd noen elektronikkproblemer på noen av mine 156.

Økonomi i purke kontra bensin? Purka bruker i snitt 0,3 l mindre suppe pr. mil om en sammenligner med 1,8TS. På 40 000km vil en 1,8 TS da bruke suppe for ca: 36 000,- på ett år (12 kr. literen og 0,75 i forbruk) Purka bruker til sammenligning suppe for ca. 19 800,- (0,45 i forbruk og 11 kr literen) Da har du til ett par servicer også. Årsavgiften kommer til å gå opp med 300kr siden den ikke har partikkelfilter, men avgiften på dine gamle bensinbiler går ned tilsvarendende, skjønn det den som vil.... Serviceprisene på JTD er faktisk lavere enn TS  :D

V6 har jeg dessverre ikke hatt, bare prøvd. Og hadde jeg kjørt en 1/4 av det jeg kjører i dag ville det stått en GTA i garasjen  ;D

Om du finner en godt vedlikeholdt med stempel i serviceheftet, ville jeg ikke tvilt. Du kan jo også få kjøpt med lengre bruktbilgaranti for en forholdsvis rimelig pris som dekker de dyreste havariene om en skulle være så uheldig.

Syns du har en fornuftig kone.

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hunkjønnets vegne: Sku æ SPØRRE kailln om korsn bil æ ska kjøp????? Ha Ha Ha Ha Ha Ha inn i evigheta.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Kjøre sjøl ca 30.000 i året. Diesel 156. Einaste seriøse fanskapen med bil´ n har vært forstilling(klassiske slitedeler) Men det lot sæ fikse. Ikke noe tull med dørlåser sålenge man ikke vasker bilen i kuldeperioder, smører låsene og steller pent med bilen. Dieselmotoren er dønn solid. Forbruk under halvliteren er heller ikke å forakte.

Koffor ikke en GTV da? Alfabeta på forumet skal kanskje selge sin svært velholdte 04-modell. Har ikke nok pæng, ellers sku æ kjøpt den sjøl!

(Men ærlig talt, la no kjærringa bli voksen og ta sæ av bilholdet sitt sjøl ;) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første så må jeg si at du har en flott kone JEJ. (Nå tenker ikke jeg på utseendet, men er hun ikke ille å se på heller så er du heldig  ;) )

Med såpass kjørelengde som du antyder vil nok en diesel være aktuelt, men på fin langkjøring kan man jo kjøre forholdsvis rimelig med en bensinbil også. Jeg har kjørt min 166 2,0TS ned på 0.6-tallet, mens snittet på de siste 10000 km er på 0,84 ihht kjørecomputeren. Dette er blandet kjøring rundt i byene her med noen lengre turer iblandt.

Men vel så viktig som forbruk er øvrige driftsutgifter. Jeg har nok lagt igjen atskillig fler kroner på verkstedet enn på Statoil i min tid som Alfist. Men kombinasjonen V6 og pendling høres ut som det koster mer enn det smaker.

Siden din fru har såpass bestemte meninger om hvilken bil hun vil ha, tyder det på at hun også stiller krav til farge, interiør og generelt utseende og tilstand. Finn den bilen som faller best i smak uansett motorisering innenfor den prisramma dere har satt. Husk også på at det kan være endel prutingsmonn, spesielt på privat handel. Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutt å tull!! Kjøp en 140hk diesel og kos dere. 8) Jeg hadde min 156 (riktignok bensin) i 2 år uten noen problemer bortsett fra et batteri som kortsluttet mellom 2 celler (Sønniak) og slitedeler som foringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt, Il Padre Johansen. Du kjøper Inkurias 2000-modell Selespeed 156 SW 2.0 TS med 200kkm på telleren, så får hun penger til å putte i den verde metallizzato 166 3.0 V6-ern hun vil ha ;D

Og så sier det seg jo selv at du ikke kan få nord-motor i en 156, så slutt å mas ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen negativ erfaring med TS. Har hatt ca 200.000 km bak rattet på 3 forskjellige motorer. Regrem må byttes på intervall men de thar du jo skjønt (også garantibiten), kamvariator kan ryke. Bytt den når du older på så er du dekket i 3 år. V6 må du også regne med vannpumpe innimellom.

Standard 156 V6 har klart dårligere kjøreegenskaper enn tilsvarnede TS, men lyden er jo bra og det går bra over 4500 o/min. Men er din bedre halvdel der? Passer hun på å ikke ha høye turtall under varmkjøring...

164'en har jo ikke helt rykte for seg på bara gå å gå den selv om din gjøre det :-)

Tips, hvis din bedre halvdel ikke bryr seg, la henne kjøre noe kjedelig så vil de problemene som garantert kommer heller bli bannet over for ett annet merke :-)

Setter hun ikke pris på det, hvorfor bruke resurser på det?

Ø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

164'en har jo ikke helt rykte for seg på bara gå å gå den selv om din gjøre det :-)

Ikke det? Selv har jeg hatt 2 stk med ca 300 000 på meteret som har gått som kuler! Den ene hadde gått 340 000 når jeg kvittet meg med den og gikk fortsatt veldig bra. Det mekaniske som feilte den var rust (men etter 300 000 som firmabil på østlandet var vel det kanskje ikke så rart?) 166 virker bra de, men også disse sliter en del med bærearmer som 156.

Spørs om kona di gidder kjøpe 164 å ha som bruksbil (selv om den er langt mer behagelig enn en 156 ;) ) Men om hun skal ha en slik så ville jeg helst bedt henne satse på diesel. V6 er dyrere i drift samt at som du sier så hører hun ikke engang på lyden, og det spørs vel om hun i det hele tatt hadde kommet til å bruke den noe særlig hardere enn det man kan med en diesel alikevel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hunkjønnets vegne: Sku æ SPØRRE kailln om korsn bil æ ska kjøp????? Ha Ha Ha Ha Ha Ha inn i evigheta.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

(Men ærlig talt, la no kjærringa bli voksen og ta sæ av bilholdet sitt sjøl ;) )

Ærlig talt, JEJ, det sitatet over her er det eneste du trenger å lytte til - og gjør det så fort som bare mulig!

Been there, done that, and she bought her own 156....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også intressert i og høre forklaringen på hvorfor ikke TS-motoren i 164 ikke tåler lang kjørelengde ved normal bruk. :)

TS toppen trenger gjerne en overhaling rundt 200k, men det gjør strengt tatt de aller fleste motorer som blir brukt på turtall. Men en motor går leeenge selv om en ventil eller to ikke holder 100% tett. Men om TS'en tåler like mye som Lampredi sin firer, det er jeg derimot usikker på. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte en sw selespeed 40' km i løpet av et år. Aldri problemer.

Jo, forresten. Jeg fikk girsystemet kalibrert på MFØA i løpet av de kilometerene. Kostet 850 kroner.

Ellers skiftet jeg olje et par ganger.

Kanskje jeg var heldig med min bil. Kjenner ikke igjen noe av grininga om verken ts-motor eller selespeed.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte en sw selespeed 40' km i løpet av et år. Aldri problemer.

Jo, forresten. Jeg fikk girsystemet kalibrert på MFØA i løpet av de kilometerene. Kostet 850 kroner.

Ellers skiftet jeg olje et par ganger.

Kanskje jeg var heldig med min bil. Kjenner ikke igjen noe av grininga om verken ts-motor eller selespeed.

ikke jeg heller, kjørte min 147 selespeed 90,000km, skiftet reg reim engang, ellers ingen problemer, det var en 2001mod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har dukket opp et litt motstridig problem i heimen!

Damen har siktet seg inn på en 156 Sportwagon, ca. 2002 modell.

Men for å være helt ærlig er jeg usikker på om jeg tør å bifalle dette noe bisarre ønsket, som regel er det jo omvendt at vi gutta må overtale den bedre halvdelen for å kjøpe Alfa. Men etter endel kjente svakheter er jeg skeptisk.

Saken er at dette blir hennes bil, hun kjører, jeg reparerer. Men hun pendler, kjører ca 40.000 km i året, og er 100% avhengig av at bilen ikke tuller med henne. Får hun stopp langs landeveien kjører hun dritten i grøfta og skyter jævelskapet... ;D

Ang. regreim, dette vil jo uansett et verksted ta hånd om pga. garantier, noen foringer og stag kan jeg bytte selv, men er det noe annet? Hvordan er f.eks elektronikken på 156? Jeg vet nemlig hva som vil skje hvis sentrallåsen kødder det til og hun ikke kommer seg inn i bilen...! Eller at startsperrer eller alarm går amok.

Bensin eller diesel spiller liten rolle, fordelen med diesel er jo snart borte.

Selespeed er også uaktuellt, det må bli manuell.

Hvordan er 2.5 på forbruk i forhold til en 1,8 eller 2.0?   ;D

Kom med det! Skal jeg hoppe ut i det å la henne kjøpe seg en Alfa?

JE

Jeg er avhengig av bilen min og skjønner ikke problemstillingen din i det hele tatt! Jeg har selv en 2002 1.9 jtd. Kjører mellom 30" og 50" km i året. Bilen sttarter og går uten problem, er det 35 speik, så har alle biler problemer.....Service et par- 3 ganger i året. Registerreimskifte mellom 60" og 70" km. Klart at biler blir slitt, det blir min og. Men jeg hadde no way gått for noen annen bil (riktignok litt farget på syn av bil  ;D ;D), med unntak av Fiat 500.  La kjerringa di løp og kjøp. jeg kjøpte min gjennom Autoital, bare for å ha sagt det. Servicene tar Emmsport i Trondheim, unntatt 160" km servicen, som noen andre tok og den servicen tar jeg engang til hos Emmsport.........den servicen var ikke bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord, en 156 er i utgangspunktet en like bra bil som de fleste andre i samme klasse? Forutsatt servicer og selvsagt regrembytte...

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HAR faktisk startet Nordmotor i såvidt under 35- UTEN choke! 8)

Men ja, 156'en går nok som bruksbil. Men ville helst ikke tatt bensin om det bare er dama som skal kjøre den alikevel ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord, en 156 er i utgangspunktet en like bra bil som de fleste andre i samme klasse? Forutsatt servicer og selvsagt regrembytte...

JE

Vi får håpe det!  ;D

2002 mod. er faktisk en veldig bra årgang! I tester, jeg har sett, mener og tror ihvertfall en av de testene var tyske, så kommer 2002 mod. av 156 veldig bra ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

156 2,4JTD uten tvil bra drag, bra lyd, lavt forbruk, fin bilelektronikk problemer er det ikke mere av her en hos Auda, Mærs el Beeeemer.

Selv kjøper jeg gjerne 156 1.8 el 2.0 TS vet jo hva som må til for og holde de i gang så da er d ikke no problem.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...