Gå til innhold
U5tabil

Rar varmgang - 164

Anbefalte innlegg

Opplevde noe rart i går når jeg var ute og kjørte. Var en tur i byen og da gikk det jo som kjent seint. bilen lå på stødige 75-80 grader men på kun 2-3 sek så spratt den rett opp til 120!?  :o og begynte og lyse. Jeg stoppa så og si med en gang rett ved en bensinstasjon hvor det var lys. Åpna motorrommet og sjekka om noen kokte skikkeligt over osv, ingen typisk kokelyd eller at noe var grusomt unormalt varmt. Noe jeg la merke til var at når jeg starta igjen med "varm" motor så gikk ikke vifta rundt  ??? . Jeg stoppa bilen igjen og venta til den krøp ned til 100 så begynte jeg og kjøre mer "landeveiskjøring med viftesysteme på full varme og da krøp den sakte men sikkert ned mot normale 75-80 igjen, jeg stoppa igjen da og skjekka motorrommet og da føltes alt like varmt som da den "var" 120. Og etter det har jeg ikke opplevdt at den går over dette kanskje en 85 når jeg har stått stille en del ganger men ikke mer enn det. Hva kan årsaken til dette være?

Gåen termostat?

Hvorfor går ikke vifta rundt (går vel på termostaten)?

Kom gjerne med innspill for dette var en skummel afære...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft i systemet?

Hadde samme oppførsel på Puntoen vår, der var det da gåen topp pakning som var den direkte årsak til lufta i systemet. Målte CO i kjølevatnet og det lukta forresten veldig eksos fra kjøleveska også. Men det kan jo være ei luftblære som vandrer rundt i kjølesystemet ditt, uavhengig om det er noe annet galt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være luft ja. Bryteren til vifta sitter nede på radiatoren og føleren til temp.instr. sitter enten på termostathuset eller på en av toppene. Derfor kan du få 120 gr. på instrumentet uten at vifta starter. Prøv å lufte ut systemet. Finn høyeste punktet hvis ikke du har noen luftenipler på radiator/slanger.

Sjekk også eksp.tank for Co. Sjekk også etter blanke og rene tennplugger. Det stemmer som Arve sier,dette kan i verste fall ligne på en defekt toppakning. Hadde samme symptom på Mareaen og der var det defekt pakning.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være luft ja. Skal sjekke dette i morgen. Men ved gåen topp pakning så burde den vel ligge unormalt høyt hele tiden og ikkje skje 1 gang for så og gå ned og oppføre seg helt normalt resten av tida?

Hvordan går jeg frem når jeg skal lufte på en 164?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være luft ja. Skal sjekke dette i morgen. Men ved gåen topp pakning så burde den vel ligge unormalt høyt hele tiden og ikkje skje 1 gang for så og gå ned og oppføre seg helt normalt resten av tida?

Første bobla gir en slik effekt som du beskriver, da kan det gå leeenge til neste gang det skjer, men kommer det flere bobler vil det skje oftere og oftere, og til slutt står den på max hele tida, selv om motoren ikke er så veldig varm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden han hentet bilen har han fått beskjed om å etterfylle kjølevæske. Sensoren til nivåbryteren hang i nedre possisjon når vi hentet bilen så det tyder jo på at det en gang har vært lite væske eller at den evt bruker litt.

Kjenner jeg Vegard rett så har han HELT sikkert ikke kontrolert dette siden jeg kikket på det ;)

Tipper at enten så er det luft i systemet fra sist fylling eller så bruker den litt (evt begge deler). Hvis den bruker litt så har jeg personlig VELDIG god erfaring med Omega Kork!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føleren til vifta sitter øverst på høyre side av radiatoren når du står forran bilen å beskuer de blanke innsuga (bilens egentlige venstre side).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som luft i systemet. Fylte på ei flaske kjøleveske i dag, og det var usetvanligt lite veske i. Selv etter påfylling av ei heil flaske så er det plass til mere, så får kjøpe enda ei flaske i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som luft i systemet. Fylte på ei flaske kjøleveske i dag, og det var usetvanligt lite veske i. Selv etter påfylling av ei heil flaske så er det plass til mere, så får kjøpe enda ei flaske i morgen.

Prøv å høre på det jeg sier... Skal vedde ræva mi på at den bruker væske så kjøp deg en flaske med omega kork fra mekonomen. Koster rundt 300 kr om jeg ikke husker feil. Så gjør du etterpå rein nivåsensoren for den er full av dritt og bør egentlig renses.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fylt på bilen og den bruker ikke så mye som først trodd. Har også renset den nivåsensoren. Men den blir varm på tomgang enda, og vifta går ikke rundt. Hvordan jeg få lufta systemet for luft om det enda er mye igjen? og hvorfor går ikke vifta når den blir så varm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er skrevet tidligere i tråden her hvorfor vifta ikke går. Grunnen er at de sensorene sitter på 2 forskjellige plasser. Den til vifta sitter i radiatoren, og om vannet der har den temperaturen det skal ha så gidder selvfølgelig ikke termostaten fortelle vifta at den skal gå ;)

"luftenippel" til kjølevannet sitter ofte i nærheten av der vannet går inn til varmeregisteret. Men er ikke sikker på noen ting på 164 på dette punktet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...