Gå til innhold
nøtterøy

cluchbytte Spider '89

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som kan si meg om girkassa går ut eller om motor må ut på denne bilen. Skal hjelpe en kamerat og har ikke gjort denne jobben før.

hilsen

Nøtterøy

'69 Bertone

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss jeg ikke er helt på bærtur har disse også gearkassen bak slik som Alfa 75, i såfall må drivaksel løsnes, så gearkassen i forkant.

Da kommer man til cluchhuset forran på gearkassen. (Denne jobben er veldig enkelt viss kassen sitter bak.)

(Hvor på Nøtterøy står gliset? Bør på øya selv også viss dere trenger hjelp.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss jeg ikke er helt på bærtur har disse også gearkassen bak slik som Alfa 75, i såfall må drivaksel løsnes, så gearkassen i forkant.

Da kommer man til cluchhuset forran på gearkassen. (Denne jobben er veldig enkelt viss kassen sitter bak.)

du er på bærtur, spider er 105 serie biler.

har aldrig tatt ut kasse på disse, så jeg skal ikke uttale meg. (men det ser ikke ille ut om man kikker)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, ja det er nok ikke bak kassa sitter. Dette er en 105 bil med motor og gir i front. Bilen er for tiden i Munkerekka så det er bare å ta en tur om du har lyst.

Nøtterøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[quote author=Alfist tilbake :) link=topic=18579.msg190347#msg190347 date=1194955308]

du er på bærtur, spider er 105 serie biler.

har aldrig tatt ut kasse på disse, så jeg skal ikke uttale meg. (men det ser ikke ille ut om man kikker)

Nei det ser ut til at det går men det hadde vært greit med en uttalelse fra en som har gjort det. Kjedelig å begynne i feil ende.

Nøtterøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tradisjonell fremgangsmåte, kassa går fint å ta ut under bilen, litt avhengig av om du har litt gode løftemuligheter. De øvre skruene mellom kasse og motor kan være litt knotete å få løsnet.

Men har du først motoren med kasse ute er det som regel lettest å montere dette sammen å løfte det i bilen i ett stykke.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går men er litt knotete synes jeg pga pinneboltene som holder kassa..

OBS OBS! ikka la kassa henge i pinnebiltene da knekker en eller flere.

Så det er flere på øya ja godt og se da kan vi laga Alfa Garasje møte hos meg når hus og garasje er klart...

Starter bygging på øya til påske dvs vi tjuvstarter alt nå med vann og kloakk.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde denne jobben i vinter, da lot jeg motoren stå i bilen, men på min bil er pinneboltene byttet ut med umbrakoskruer og muttere.

Jeg har hørt at hvis man har pinnebolter må motor og gearkasse ut.

Så spørsmålet er vel om det er like greit å ta ut motor og gearkasse, selv om det er endel mere skruing (eksos, radiator, panser etc som må av), for det tar litt tid å få gearkasse til å entre motor hvis man lar motoren stå i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassa tas ut uten å fikle med motoren.

Kort fortalt:

- av med midtkonsollen i kupèen

- av med gummibelgen på girstanga

- av med festebolten på girstanga

- av med deler av eksosanlegget (bakre del, festebolter til fremre festebrakett m.v)

- fjern festebrakett over kardang

- del kardang (husk å merke posisjon samt merke bolters plassering)

- vekk med kabler

- skru vekk mutre/bolter mellom girkasse og motor.

- vekk med 3 stk bolter som fester startmotoren

- lirk girkassa bak og ut

Da tror jeg du skulle være i mål.

(Mye kan tyde på at Era er god å spørre i ditt nærområde)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går men er litt knotete synes jeg pga pinneboltene som holder kassa..

OBS OBS! ikka la kassa henge i pinnebiltene da knekker en eller flere.

Så det er flere på øya ja godt og se da kan vi laga Alfa Garasje møte hos meg når hus og garasje er klart...

Starter bygging på øya til påske dvs vi tjuvstarter alt nå med vann og kloakk.

Erik A

Jupp, blir bra med flere Alfaholiks her på øya. :D

Men kjente ikke du noen i Fjellveien som akkurat kvittet seg med et hus og flyttet enda lengre utover på øya da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tradisjonell fremgangsmåte, kassa går fint å ta ut under bilen, litt avhengig av om du har litt gode løftemuligheter. De øvre skruene mellom kasse og motor kan være litt knotete å få løsnet.

Men har du først motoren med kasse ute er det som regel lettest å montere dette sammen å løfte det i bilen i ett stykke.

JE

Takker for innspill, det ser ut til at det er mulig å ta ut girkassa uten å demontere motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassa tas ut uten å fikle med motoren.

Kort fortalt:

- av med midtkonsollen i kupèen

- av med gummibelgen på girstanga

- av med festebolten på girstanga

- av med deler av eksosanlegget (bakre del, festebolter til fremre festebrakett m.v)

- fjern festebrakett over kardang

- del kardang (husk å merke posisjon samt merke bolters plassering)

- vekk med kabler

- skru vekk mutre/bolter mellom girkasse og motor.

- vekk med 3 stk bolter som fester startmotoren

- lirk girkassa bak og ut

Da tror jeg du skulle være i mål.

(Mye kan tyde på at Era er god å spørre i ditt nærområde)

Takker for svar. Da går jeg i gang med jobben. Skal nok fikse dette nå, har jo skrudd litt bil før. Men som sagt det er greit å begynne i riktig ende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...... men på min bil er pinneboltene byttet ut med umbrakoskruer og muttere.

Jeg har hørt at hvis man har pinnebolter må motor og gearkasse ut.

Pinneboltene gjør at girkassen står "tight" til motoren og enkelte ganger kan det være en smule vanskelig å trekke girkassa bakover. Da bør man være to, der den ene bruker et meget smalt skrujern og vrikker inn i sprekken mellom kasse og motor. Men til slutt .... o'sole mio  ;D

Gudd løkk te Nøtterøy!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, blir bra med flere Alfaholiks her på øya. :D

Men kjente ikke du noen i Fjellveien som akkurat kvittet seg med et hus og flyttet enda lengre utover på øya da?

Jupp gjør det, Jørn og Bea tenker du på?

God kompiss han og en fulstendig gal man når han slipper ut av hjemmet da...

De bor ikke lang unna Hjemseng hvor vi skal bygge i Bugården Nord 5 blir vi og finne etter hvert.

Sitter og tegner kjøkken nå Bad kikka vi på i går så detta blir knall bra tror vi.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...