Gå til innhold
håk

stiv kontra feste?

Anbefalte innlegg

har vært så vidt innom det før, men lager en egen tråd på det her: Blir en bil mer eller mindre understyrt ved å stive den i front? Dette gjelder da en 164 super v6. Men sånn i utgangspunktet: trodde stivere bil gav bedre grep?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stivere bil gir ikke bedre grep. Gode/tilpassede støtdempere med matchende fjæroppsett gir bedre grep i valgte sitruasjoner.

Stivheten du skal ha på understellet avgjøres av flere faktorer:

Veiunderlag

Våt eller tørr vei

Dekktype

Støtdempertype

Kjørestil

Vektfordeling

Stabstag størrelse osv...

Er dette en bil som skal gå på vanlig vei, må du gjøre som bilfabrikken; lage et kompromiss som funker sånn noenlunde i alle situasjoner. Bakdelen med dette er at det ikke funker spesielt bra ved hard kjøring. Men på den andre side setter du bilen opp for at den skal gå fort på tørr bane, blir den direkte livsfarlig i andre sammenhenger.

Mao, facitsvar finnes ikke her.

Men som jeg før har sagt; stiv opp den enden av bilen som har best feste, på en i utgangspunktet understyrt bil skal bakenden stives opp først. Det høres rart ut, men det funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takk for svar

har bare ett problem: finner ikke superflex til bak stabstag...fjører og dempere kan ikke være stivere da den allerede er stiv nok der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...