Gå til innhold
159ti

Fiat 500: Den aller minste microtesten.

Anbefalte innlegg

Jeg fikk kjøre Fiat 500 i dag! Jeg var på MFØA med Alfaen og fikk prøve 500'en mens mekanikerne gjorde sitt.

Først litt om meg: 196 cm høy (se for deg det i en 500), 30, bilglad og ukyndig. Jeg har restaurert en boble, men dette er mange år siden. Dog, du verden så glad jeg er i å kjøre!

Førsteinntrykket av bilen var faktisk helt fantastisk - jeg har sett pressebildene (som kan ses her: http://presse.fiat.no/bilder.asp?cat=121), og har vært relativt skeptisk. Bilen sto foran inngangsdøren, sort og nypolert, større enn ventet, sintere enn fryktet. Etter en runde rundt bilen for å inspisere detaljene, fant jeg plass i førersetet. Jeg kan love dere at med mine høyde er det ikke mange biler mindre i størrelse enn Chevrolet Tahoe (skrekk og gru) jeg finner meg til rette i. Etter en lang runde setejustering og åpning av solskjermen i Skyviewen fant jeg meg faktisk ganske godt tilrette. Sammeliknet med Brera og GT satt jeg vesentlig bedre, på tross av en mye mer oppreist sittestilling. Ett stort minus for manglende rattjustering - med lange bein og korte armer blir dette lett feil i svingene, men dette kan man leve fint med. Vi med over middels lange kropper er vant til å sitte feil i forhold til fabrikantenes planer.

Den elegant nøkkelen går i tenningslåsen, og de 69 hestene i 1.2 literen våkner til liv. Ikke mye brumming her, men det er da også frisørutgaven jeg sitter i. Det første jeg legger merke til er ett ved første øyekast ualminnelig rotete dashbord og instsrumentpanel (se pressebildene). Det er utrolig godt gjort å klemme speedometer, turteller, bensinmåler og temperaturmåler inn i samme sirkel - herlig særpreg på den italienske måten, ikke nødvendigvis praktisk, men etterhvert mer og mer elegant.

1. gir inn, clutchen ut og off we go! Ut i Brobekkveien mot Alnabru klikker girene inn en etter en, svingene tas veldig fint med ett hjul i hvert hjørne og relativt stivt understell. De 69 hestene leverer som ventet, men er mer glad i turtall enn hva andre moderne benzina motorer er - jeg tar meg selv i å mellomgasse! Ingen japansk bil har fått meg til å gjøre det...

Kjøreturen var veldig kort, men jeg gliste godt da jeg rygget bilen på plass etter endt tur!

Hvordan skal man konkludere? 500'en har særpreg så det monner, sære løsninger man ikke finner andre stedr og sjarm i bøtter og spann. Mange av løsningen ville blitt løst mer praktisk av japanske ingeniører, men jeg er sikker på at etter en uke i denne bilen faller alt seg like naturlig som Gin & Tonic. Visuelt er bilen ingen snerpete supermodell som Vendela, heller en sjarmerende stand-up komiker som Pernille Sørensen. Hvem ville du gått på date med? ;)

Vi trenger etterhvert en bil nr 2 da fruen vil kjøre 159 og jeg kan godt se for meg selv i en 500 på vei til jobb! Abarthutgaven kommer i 2008: 130+ HK, sportsseter, stooore hjul og stivt understell. Jeg er redd Junior og 149 kan få konkurranse!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...