Gå til innhold
Fredrik

Treig 75

Anbefalte innlegg

Har ikke kjørt sånn før jeg, men en 75 ts som drar som en Citroen Berlingo 1,4 med 4 passasjerer er vel ikke helt i henhold til boka.

Hvor starter jeg?

Slitte fordelerlokk er et tips. Dårlig kontakt på kamvariatoren et annet.

Er det noen som kjenner til andre hotspots som kan være smarte å sjekke?

Rocco

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første du kan sjekke er:

-Luftfilteret, er det potte tett?

-Går motoren normalt, slutter den å puste etter et x antall rpm?

-Om det er tilfelle som nevnt over, sjekk luftmengdemåler

-Ta en full service på motor, olje + alle filtere, tennplugger og kabler.

Så skal du nok se at den kommer til liv!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 164 TS (samme motor som på 75 TS) som gikk dårlig. Feilen lå i "avbrent(e)" rotor(er). Og da snakker jeg ikke om brente kontaktpunkter, som du lett ser, men en eller annen form for brudd under bakelitten mellom senter- og ytterkontakt. Jeg byttet rotor(er) og vips gikk skuta for fulle seil. (Rotor og fordelerlokk kjøper du på Biltema for en slikk og ingenting).

Når det gjelder kamvariator, hvilket jeg ikke tror forårsaker dine problemer, (eller på engelsk: valve timing variator) så sjekker du funksjonen til denne ved...:

- kjør motoren driftsvarm

- napp bort begge ledninger fra solenoiden. Dersom variatoren er i orden vil motoren enten stoppe eller gå meget ujamnt. Dersom ikke dette skjer så er enten solenoiden ødelagt eller solenoiden ute av posisjon - og må justeres ...... Men det er en annen historie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en 75 ts i bra stand går ikke VELDIG mye dårligere enn en orginal GTV6, sånn just for the record. ;)

Sjekk det vanlige, som tenning/timing osv.

Var forøvrig borte i en 75 ts for et par år siden som gikk skikkelig råttent, denne hadde gjennomslag i motoren. Får ikke håper at det er det ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en 75 ts i bra stand går ikke VELDIG mye dårligere enn en orginal GTV6, sånn just for the record. ;)

Sjekk det vanlige, som tenning/timing osv.

Var forøvrig borte i en 75 ts for et par år siden som gikk skikkelig råttent, denne hadde gjennomslag i motoren. Får ikke håper at det er det ::)

En ts 75 går bedre enn en orginal gtv 6.... egen ærfaring etter bilhandel i sverige, ikke bare bedre drag,men også høyere toppfart.

En alfa 75 t orginal,går bedre enn en 605 V6 også.... selv om det ikke føltes sånn... men den ble sikkelig parkert..

Det er min ærfaring....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen.

Nye plugger er klare. Bakre potte og bakre motorfeste er sent fra eb spares. (Ikke at det har noe med motordrag å gjøre, men jeg ser ut som han derre Autofil-duden på nrk med den loffstekeren som henger bak nå)

Skal sette i gang med operasjon Dra Skinnet Av Pølsa nå snart, og jeg kan jo melde tilbake resultatet når det foreligger.

Jeg har jo en GTV6 som jeg kan sammenligne med, og jeg tviler STERKT på om det finnes noen standard TS som drar like bra som den. Nå er den gtv'n ikke helt standard lenger, da. :)

Men kjøre 75 TS og spise Citroën Berlingo-støv ut av rundkjøringer og inn i 80 soner, mens loffestekeren bråker som en skurtresker på en million rpm, finner jeg meg ikke i lenger.

Han jeg kjøpte'n av sa at ts står for TurboSpark.

Hah! Som om ikke jeg visste det. Kanskje problemet er at ledningen til turbo'n har løsnet?

Skal sjekke det i kveld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe vel ikke rart din GTV6 går bedre da, 3 literen har jo bedre bunndrag, mer hk og nm... Skulle jo bare mangle ;D

TurboSpark du hahahaha.... Nesten like teit som den nye Alfa motoren JTS. J står for Jet, Jet hva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang GTV6 vs 75 TS så har jeg lagt ut to linker her så få man diskutere dette videre

Alfa Romeo 75 TS

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=17853

Alfa Romeo GTV6

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=28336

den siden der er ikke noe godt refferansepunkt. Jeg har kjørt 2 75 ts`er og 3 GTV6`er (eid den ene). GTV6'en føles ofte sprekere, men det er ikke tilfelle om man tester dem opp mot hverandre. Med 2 orginale biler så klarer ingen av dem kjøre fra den andre.

Og en 164ts med chip går trolig bedre enn de begge ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mitt tilfelle er dette prøvd i praktis,og er en sammenligning mellom to bestemte biler.

ditto vedrørende praktisk sammenligning.

men apropos trøndere i 75, hvor da Bård tatt veien i 75 turboen sin?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke tull for mye med ts Vegard, vi kan jo ta førstemann over haukeli og se om du klarer henge på ;)

On topic: turbospark ja.... spesiell modell det ;)

Er klar over det Ronny. Husker du ikke jeg hadde TS i GTVen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

75 TS som går bedre enn GTV6? Det samsvarer ikke med mine erfaringer i alle fall.. De 75 TS'ene jeg har kjørt (3 stk) har alle vært relativt late. Bra moment og sterke.. men lite fres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To like biler går ikke likt de heller.... så en lat gtv 6 2.5 går dårligere enn en sprek 75 ts... eller en lat 75 ts går dårligere enn en gtv 6 2.5?

Tror vi kan konkludere med at det ene er sant i det ene tilfellet og det andre i ett annet......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter følge dataene så er saken den:

75 TS

0-100 kmt: 9.3 sek

Toppfart: 203 kmt

GTV6

0-100 kmt: 8.8 sek

Toppfart: 212 kmt

Så da sier vel saken seg selv??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har egentli erfart at desse to biltypene går relativt likt, kommer litt ann på sjåfør og girskift timing dette da, men jeg personlig syns TS går greit men mangler veldi mye på topp der ihvertfall 3literen min tar av i forhold

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe vel ikke rart din GTV6 går bedre da, 3 literen har jo bedre bunndrag, mer hk og nm... Skulle jo bare mangle ;D

TurboSpark du hahahaha.... Nesten like teit som den nye Alfa motoren JTS. J står for Jet, Jet hva?

Jet Thrust Stoichiometric!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

75 TS

GTV6

jasså du er av den typen du ja... tror du på at det du leser er sant,uansett?

tror du at alle gtv 6 2.5 er akkurat like rask og går like fort? eller alle 75 ts'er for denslagsskyld.

Så om du og alle ni naboene dine kjøper seg en svart 3 dørs alfa 147 1.6 120hk så er alle ti nøyaktig like rask,og går nøyaktig like fort?

Tenk litt før du svarer på dette da.

En TS motor som er frisk,går billig,har godt bunndrag,og er meget turtallsvillig, så om en berlingo 1.4 med overvekt går bedre,ja da er det noe alvorlig galt...... Det som er meget viktig er at kamer er timet optimalt,samt at tennpluggene på sylindrene tenner i par på en og en sylinder i rekkefølge 1 1 3 3 4 4 2 2.

Selv hadde jeg en bertone med ts motor hvor jeg i lengre tid ikke syntes den ikke gikk særlig bedre enn den 2.0 131hk jeg kasta ut,men problemet var at den tente på cylinder 1 og 4 samtidlig osv.... bilen gikk fint læll den,men en dag jeg skulle bytte fordelerlokkene og rotorene ble jeg klar over min egen blunder, så ble det omsider riktig etter å ha kjørt en sessong med det feil.... jammen ble det fart på doningen, rapp motor,ja nå kom ts'n til sin fulle rett!

Så håper virkelig du får til bilen, da en 75ts skal oppleves som sprek.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

75 TS

GTV6

Med den gamle havarerte motoren i Giuliettan målte jeg 9 blank med meg som fører + en GTV6 motor i baksetet, og det speedometeret er VELDIG nøyaktig.

Den "nye" motoren er vesentlig sprekere.

En 75 ts tror jeg ikke bruker så mye som 9,3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg besøkt Møkkagnomen og bestilt fordelerlokk, rotor, og dritdyre tennplugger, så da vil sannheten komme for en dag...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jet Thrust Stoichiometric!

Ja akkuratt! hvilket jallanavn er nå ikke det på en motor da?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...