Gå til innhold
Sluttspurt

Oljeskift før vinterlagring

Anbefalte innlegg

Bytter olje og filter når bilen tas frem etter vinteren. Stort sett så bytter jeg også når bilen settes bort om høsten, selv om den bare har gått 40-50 mil i løpet av sesongen. Har det egentlig noen hensikt å skifte olje foran vinteren og er det i så fall noen spesiell olje som anbefales?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vanlig å bytte olje før lagring slik at motoren ikke blir stående med skitten olje i perioden. Dette er mange som gjør når de lagrer mc om vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at 40-50 mil med vanlig tur kjøring har noe å si..

Har du kjørt 40-50 mil med en god bankjøring, så hadde jeg kanskje vurdert det..

Men ikke ellers..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljeskift før vinterlagring er en god ting. Da kan man starte neste sesong med frisk olje, men viktigst er det at ny olje er fri for syrer, som dannes i oljen straks etter oppstart etter et oljeskift8og senere). Slike syrer etser på motoren og spiser den opp innvendig og en ny og ubrukt olje forhindrer dette. Dett er en smule overdrevet, men vil en ha en perfekt vinterlagring er dette det beste.

Husk også å sett bilen på bukker slik at dekkene forblir runde. Ta av coilledningen og kjør motoren på starteren med bilen i gir noen ganger om vinteren, så får du også snurret litt rundt på oljen i gearkasse og differensial.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt før du setter den vekk om høsten, brukt olje inneholder syrer og koks som ikke er bra for motoren ;) selv om du bare har kjørt 50 - 60 mil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får skifte til god gammeldags mineral olje da med det samme slik at oljefilmen blir liggende på lagerbaner,og andre smøreflater slik at du unngår å rive lager etter vinterlagringa....  Om det er en boxer motor i bilen du skal lagre er ikke dette bare lurt, men livsviktig, Den bunnsolide nordmotoren er ikke like enkel å ta livet av.....

Jeg også hadde en alfa som ble brukt tolv ganger i året,den solgte jeg da jeg fant ut at det var en luxsus.... men nå er det en mini som er goden,og jeg føler jeg er like langt,dog er det langt mere morsomt samt mye mere benyttelse av kjøredoningen,således er gleden større selv i en mindre bil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får skifte til god gammeldags mineral olje da med det samme slik at oljefilmen blir liggende på lagerbaner,og andre smøreflater slik at du unngår å rive lager etter vinterlagringa....  Om det er en boxer motor i bilen du skal lagre er ikke dette bare lurt, men livsviktig, Den bunnsolide nordmotoren er ikke like enkel å ta livet av.....

Jeg også hadde en alfa som ble brukt tolv ganger i året,den solgte jeg da jeg fant ut at det var en luxsus.... men nå er det en mini som er goden,og jeg føler jeg er like langt,dog er det langt mere morsomt samt mye mere benyttelse av kjøredoningen,således er gleden større selv i en mindre bil...

Godt det er noen som har skjønnt det ;D Kjøregleden øker proposjonalt med hvor liten bil man har ;D Jeg har 2 Minier, men for tiden er det ingen av dem som er kjørbare  :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med at oljefilmen til syntetiske oljer ikke vil ligge igjen på lagerbaner og sylindre er en myte som henger igjen fra syntetoljens barndom og er for lengst et avkreftet kapittel. Har selv testet dette mer eller mindre vitenskaplig ved og dyppe en gjengestav i Agip 10w60 (synt) og en annen i Agip 20w50 (mineral). Syntolja var faktigst mer klebrig og ble værende lengre på gjengestaven enn mineralolja. En annen test jeg har utført er olje-i-fryseren testen, ved få minusgrader ble mineraloljens konsistens veldig seig og tykkflytende. Selv om man ikke bruker bilen på vinteren kan man også møte på minusgrader tidlig vår og sen høst.

Etter en vinterlagring er det uansett ikke dumt og nappe av coilledningen og trekke motoren noen runder på starteren til oljelampa slukker før man fyrer, dette uavhengig av hva slags olje man bruker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med at oljefilmen til syntetiske oljer ikke vil ligge igjen på lagerbaner og sylindre er en myte som henger igjen fra syntetoljens barndom og er for lengst et avkreftet kapittel. Har selv testet dette mer eller mindre vitenskaplig ved og dyppe en gjengestav i Agip 10w60 (synt) og en annen i Agip 20w50 (mineral). Syntolja var faktigst mer klebrig og ble værende lengre på gjengestaven enn mineralolja. En annen test jeg har utført er olje-i-fryseren testen, ved få minusgrader ble mineraloljens konsistens veldig seig og tykkflytende. Selv om man ikke bruker bilen på vinteren kan man også møte på minusgrader tidlig vår og sen høst.

Etter en vinterlagring er det uansett ikke dumt og nappe av coilledningen og trekke motoren noen runder på starteren til oljelampa slukker før man fyrer, dette uavhengig av hva slags olje man bruker.

Jeg bruker Agip Formula LL Plus som vel er delsyntetisk, jf http://www.agip-olje.no/download//produkter/Formula%20LL%20Plus.norge.pdf

Betyr det at jeg også bør bruke delsyntetisk olje for vinterlagring eller er det OK med mineralolje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betyr det at jeg også bør bruke delsyntetisk olje for vinterlagring eller er det OK med mineralolje?

Egen olje vinterlagringsolje syntes jeg høres unødvendig ut. Bytt olje på høsten, napp av coilledningen og kjør motoren noen ganger på starteren i løpet av vinteren.

Jeg har veldig god erfaring med Agip 10w60 på Nord-motoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat: Egen olje vinterlagringsolje syntes jeg høres unødvendig ut. Bytt olje på høsten, napp av coilledningen og kjør motoren noen ganger på starteren i løpet av vinteren. Sitat slutt.

For all del. Den oljen du fyller på motoren forringes lite, og vil ved nevnte bruk fint kunne brukes neste sesong, frem til ny "vinteropplagsolje" skal fylles på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...